opvoeding kinderen, medischemallemolen.nl

Hoe kalm te blijven als je kind je gek maakt

Heb je het gevoel dat je de laatste tijd niet veel geduld meer hebt? Je bent niet de enige. Deze tips kunnen je helpen.

Als het gaat om de manieren waarop je kind je gek kan maken, is de sky de limit. Talloze vragen. Onophoudelijke rommel. Constant zeuren. Achtbaan stemmingen. Epische inzinkingen. Eindeloze behoeften.

En, natuurlijk, de pandemie heeft dit alles alleen maar erger gemaakt. We zijn gestrest over alles, van de toestand van de wereld tot onze werkstatus tot onze slinkende steunsystemen.

We proberen ook thuis te werken zonder ons verstand te verliezen. Een van de psychologen met wie ik sprak zegt dat zijn jonge kinderen in zijn online workshops zijn verschenen en dat zijn tweejarige in een therapiesessie is binnen gedwaald.

De natuurlijke pauzes die we hadden toen we naar kantoor gingen, bestaan nu niet meer, waardoor de druk op ons zenuwsysteem alsmaar toeneemt, zegt hij.

Kortom, het is een recept voor woede om op te borrelen en over te lopen. Dus, als je je niet gedraagt als je beste zelf, is dat volkomen logisch en weet dat er veel nuttige dingen zijn die je kunt doen, van gedragstactieken tot snelwerkende, kalmerende technieken.

Negeer irritant gedrag

Een favoriete techniek om kalm te blijven en tegelijkertijd het gedrag te verbeteren is om het gewoon te negeren.

Negeer gedrag dat vervelend is, aandacht vraagt of zich voordoet nadat je al nee hebt gezegd en overlaad je kinderen met aandacht als ze gewenst gedrag vertonen.

Verander de dynamiek

Omdat onze kinderen waarschijnlijk ook gestrest en angstig zijn, kan hun irritante gedrag eigenlijk zijn dat ze gerustgesteld willen worden. Ze willen weten dat alles goed komt, dat je er nog steeds bent en dat je van ze houdt en ze beschermt.

Inspelen op deze diepere behoefte zal waarschijnlijk hun vervelende acties verminderen.

Een leuk voorstel is om 20 minuten vrij te maken om een bordspel te spelen, tikkertje te spelen, samen te tekenen, of een andere activiteit te doen die jullie beiden “uit de dynamiek van het stress creëren haalt”.

Doe een emotionele check-in

“Wanneer je meer verbonden bent met je emoties, kun je betere keuzes maken over hoe je reageert op je kinderen”, een goede techniek hiervoor is een mindful meditatie.

Om in te checken, neem je gedurende de dag een paar minuten de tijd om het volgende te doen:

Sluit je ogen.
Leg een hand op je buik en de andere op je hart.
Let op je hartslag, inademingen en uitademingen.
Scan uw lichaam op eventuele sensaties.
Open ten slotte je ogen en merk op hoe je je voelt.

Communiceer veiligheid – aan jezelf

Omdat ons zenuwstelsel een bedreiging of obstakel waarneemt wanneer we op het punt staan onze rust te verliezen, is het belangrijk om je lichaam en geest te laten weten dat je veilig bent in het moment.

Doe dit door even weg te lopen of tegen jezelf te zeggen: “Dit is geen noodgeval. Ik kan dit wel aan” of “Ik help mijn kind”.

Ga op de grond zitten

Benoem wat je voelt en ga dan op de grond zitten, tel terug van 50 of haal een paar keer diep adem. De sleutel is om een strategie te vinden die voor jou goed werkt.

Schud het eruit

Om de stressreactie van je lichaam (verhoogde bloeddruk, gespannen spieren) en de door frustratie gevoede overtollige energie tegen te gaan, kun je met je handen, armen en benen schudden.
Interessant is dat van veel dieren bekend is dat ze tientallen keren per dag schudden om de effecten van stress op te ruimen.

Gebruik de ‘snelle coherentietechniek’

Als we onszelf in een kalme toestand brengen, toont onderzoek aan dat de harten van onze kinderen fysiek zullen reageren op onze harttoestand.

Probeer deze techniek:

Richt je aandacht op je hart.
Adem 6 seconden in en 6 seconden uit, een beetje langzamer en dieper dan normaal.
Probeer actief zorg of dankbaarheid te voelen voor iets of iemand.
Doe dit 2 minuten lang (je kunt je kinderen vragen om met je mee te doen).

Ga ondersteboven (letterlijk)

Ondersteboven zijn helpt om het zenuwstelsel te kalmeren, verhoogt de bloedstroom naar de hersenen, en geeft je een nieuw perspectief.

Eenvoudige yogahoudingen doen en tijdens de oefeningen 5 tot 10 keer diep inademen om de kalmerende effecten te versterken.

Ontspan met je kinderen

Dit creëert een kans om contact te maken met je kinderen en een model te zijn voor stressmanagement.

Je kunt bijvoorbeeld een eenvoudige mindfulness-activiteit doen: ga in de hangmat liggen, verken de tuin, maak een wandeling of ga samen stretchen.

Heroverweeg de situatie

“Perspectief is een van de krachtigste opvoedingsinstrumenten”

De verhalen die we onszelf vertellen over het wangedrag van onze kinderen, kunnen onze woede aanwakkeren of kunnen ons er net toe aanzetten om op een nuttige manier te reageren. De verhalen die we onszelf vertellen over onze eigen capaciteiten zijn ook van cruciaal belang.

Probeer deze perspectiefwisselingen eens:

Verander:
“Ze doet zo vervelend” in “Ze heeft het moeilijk”.
“Ik kan er niet meer tegen” naar “Ik kan moeilijke dingen doen. Wat heb ik nu nodig om vooruit te komen?”
“Ik stel mijn kinderen teleur als ouder” naar “Ik leer elke dag en mijn kinderen ook.”
“Hij is zo manipulatief” naar “Hij probeert zijn behoeften te vervullen.”
“Ze doet dit omdat ze me niet respecteert!” naar “Ze zoekt haar grenzen op.”
“Hij probeert me kwaad te maken!” naar “Hij heeft honger en is oververmoeid.”
“Ze geven om niemand anders dan zichzelf!” naar “Ze zijn gefrustreerd en vervelen zich omdat ze hun vrienden al zo lang niet gezien hebben.”

Vind de humor

Wanneer je kind alleen nog maar pyjama’s wil dragen en de hele fruitschaal over de vloer morst, is je eerste instinct misschien om te snikken, te gillen of door het lint te gaan.

Probeer in plaats daarvan te lachen. “Als we kunnen lachen om de belachelijkheid van de situatie of zelfs om het falen van de ouders, kan dat het leven aangenamer maken” en onze stress verminderen.

Problemen oplossen

Betrek uw kind bij het oplossen van problemen in moeilijke situaties en dit wanneer iedereen rustig is. Dit kan niet alleen leiden tot nuttige ideeën, maar uw kind zal ook eerder meewerken aan de oplossingen die het zelf voorstelt.

Beschrijf gewoon de situatie en vraag je kind: “Wat kunnen we doen om dit op te lossen?” of “Welke ideeën heb jij om alles vlotter te laten verlopen?”

Duidelijke consequenties

Stel verwachtingen op – waaronder leerbare vaardigheden – en consequenties om het gebruik van dreigementen te voorkomen.

Gebruik bijvoorbeeld de regel “als je slaat, ga je zitten”.
De verwachting is dat er woorden worden gebruikt bij frustratie of boosheid , en dat er niet wordt geslagen of met dingen wordt gegooid – iets wat je regelmatig kan oefenen met eenvoudige zinnen zoals “Ik ben boos.”

Als een kind toch slaat, moest het voor een bepaalde tijd gaan zitten, diep ademhalen en bv de zin ‘ik ben boos’ gebruiken.

Medelijden met anderen

Om niet meer het gevoel te hebben dat je “in een vacuüm moet opvoeden”, moet je ten minste één vriend(in) zoeken met wie je regelmatig een sms kunt sturen over hoe je je voelt en waar je mee worstelt.

Meeleven, grapjes maken over een situatie en het gevoel hebben dat er naar je geluisterd wordt, kan enorm helend zijn.

Eet magnesiumrijk voedsel

Magnesium is een belangrijke mineraal in stressvolle tijden wanneer we ons uitgeput voelen . Wanneer magnesium laag is, is het moeilijk om kalm te blijven en niet te reageren.

Eet donkergroene bladplanten, zoals spinazie en boerenkool, of maak een smoothie met een banaan, avocado, en pure chocolade.

Vraag om steun

Als je een partner hebt, steun elkaar dan om kalm te blijven, bijvoorbeeld met een geheim signaal.

Ouders kunnen elkaar een glas water brengen als een van hen zich begint op te winden. Die kleine afleiding is vaak genoeg om even op adem te komen en zich te herpakken.

Maak het goed

Omdat je een mens bent en onvermijdelijk je kalmte verliest, moet je je verontschuldigen, vergeving vragen en accepteren, herstellen en verder gaan. Dit is een waardevolle les voor je kind in het confronteren van conflicten en het goedmaken.

Waar het op neerkomt

Onthoud dat je niet de enige bent die zich soms op het randje voelt, en gelukkig zijn er veel effectieve strategieën die je kunt toepassen. Probeer uiteindelijk jezelf – en je kinderen – wat ruimte te geven. Jullie doen allebei het beste wat je kunt onder soms moeilijke omstandigheden.

Lees ook ons blog : je voorbereiden op het ouderschap