foliumzuur, zwangerschap, medischemallemolen.nl

Foliumzuur bij zwangerschap

Foliumzuur is de door de mens gemaakte versie van folaat, een vitamine B die verschillende functies in het lichaam vervult. Tijdens de zwangerschap is een van de belangrijkste functies het voorkomen van een groep geboorteafwijkingen die neurale buisdefecten worden genoemd.

De neurale buis is een structuur in de menselijke foetus die zich ontwikkelt tot de hersenen en het ruggenmerg.

Neurale buisdefecten treden op wanneer de neurale buis niet vroeg in de ontwikkeling sluit. Deze stoornis kan ernstige handicaps veroorzaken en kan zelfs fataal zijn.

In dit artikel wordt uitgelegd wat de voordelen zijn van het innemen van foliumzuur tijdens de zwangerschap, wanneer u het moet innemen en hoeveel u moet nemen.

Wat is foliumzuur?

Foliumzuur is een synthetische (door mensen gemaakte) vorm van folaat. Folaat is een soort B-vitamine.

Iedereen heeft foliumzuur nodig, maar het is vooral belangrijk tijdens de zwangerschap vanwege de rol die het speelt bij het voorkomen van geboorteafwijkingen.

Voor volwassenen wordt 400 microgram (mcg) foliumzuur per dag aanbevolen, wat moet worden verhoogd tot 600 mcg tijdens de zwangerschap en vervolgens iets moet worden verlaagd tot 500 mcg wanneer borstvoeding wordt gegeven.

Foliumzuur vs. folaat
Foliumzuur is de gefabriceerde vorm van folaat, een belangrijke B-vitamine die van nature voorkomt.

Je kan foliumzuur binnenkrijgen door het nemen van supplementen en het eten van voedingsmiddelen verrijkt met foliumzuur, zoals sommige ontbijtgranen. Je kan op het voedingsetiket zien of een voedingsmiddel verrijkt is met foliumzuur.

Veel voedingsmiddelen – waaronder spinazie, avocado en banaan – bevatten foliumzuur, de natuurlijk voorkomende vorm van deze vitamine.

De mythe van het MTHFR-gen
In de alternatieve gezondheidsgemeenschap is een populaire mythe dat mensen met bepaalde varianten in het MTHFR-gen geen foliumzuur kunnen verwerken. Onderzoek heeft echter aangetoond dat dit niet waar is.

Voorstanders van deze mythe beweren dat zwangere mensen een andere vorm van foliumzuur nodig hebben of zelfs dat foliumzuur schadelijk is.
MTHFR mutaties zijn geen ziekte, en mensen met mutaties in dit gen hebben geen alternatieve vorm van foliumzuur nodig.
Mensen met dit genetische verschil kunnen alle vormen van foliumzuur metaboliseren, inclusief foliumzuur.

Bovendien is foliumzuur de enige vorm van foliumzuur die direct in verband wordt gebracht met het voorkomen van neuraalbuisdefecten. Daarom moeten mensen foliumzuur innemen, ongeacht welk type MTHFR-gen zij dragen.

Klik hier voor de 4 weekse training

Voordelen van foliumzuur


Foliumzuur helpt het lichaam nieuwe cellen aan te maken, waaronder rode bloedcellen.

Mensen die niet genoeg foliumzuur krijgen, kunnen een aandoening ontwikkelen die foliumzuurdeficiëntie-anemie wordt genoemd.

Bij mensen met deze aandoening kan het lichaam niet genoeg rode bloedcellen aanmaken om zuurstof door het lichaam te vervoeren. Deze aantasting kan gevolgen hebben voor veel aspecten van de gezondheid, waaronder de orgaanfunctie.

Tijdens de zwangerschap heeft een persoon meer foliumzuur nodig dan normaal, omdat foliumzuur ook helpt bij de groei en ontwikkeling van de foetus. Een van de belangrijkste functies is het voorkomen van neurale buisdefecten, waaronder spina bifida en anencefalie.

Spina bifida is een aandoening waarbij de botten van het ruggenmerg niet volledig sluiten. Het kan een reeks handicaps veroorzaken die de ontwikkeling, mobiliteit en algemene gezondheid kunnen beïnvloeden.

Een baby met anencefalie ontwikkelt ofwel geen hersenen, of de hersenen zijn zeer onderontwikkeld. In bijna alle gevallen zal anencefalie fataal zijn – hetzij in de baarmoeder of zeer kort na de geboorte.

Er is ook onderzoek dat erop wijst dat foliumzuur het risico op zwangerschapscomplicaties zoals vroeggeboorte, problemen met de ontwikkeling van de placenta en andere geboorteafwijkingen, zoals een gespleten gehemelte en hartafwijkingen, kan verminderen.

online drogist medischemallemolen.nl

Wanneer moet u het innemen?


Iedereen die zwanger wil worden, moet foliumzuursupplementen gaan slikken voordat hij of zij begint te proberen.

De reden hiervoor is dat neurale buisdefecten vroeg in de ontwikkeling optreden, vaak al voordat iemand weet dat hij zwanger is.

Foliumzuur is oplosbaar in water, waardoor het lichaam het snel kan metaboliseren. Om deze reden moeten degenen die foliumzuursupplementen nemen, er elke dag een innemen.

Het is niet nodig om het supplement op een specifiek tijdstip van de dag of bij een maaltijd in te nemen. Het ontwikkelen van een gewoonte, zoals het innemen van een prenatale vitamine elke ochtend bij het ontbijt, kan het echter gemakkelijker maken om te onthouden foliumzuur in te nemen.

Hoeveel te nemen

Een persoon zou niet meer dan 1000 mcg foliumzuur per dag moeten nemen, tenzij hun arts anders aanbeveelt. Te veel foliumzuur kan symptomen van een vitamine B12-tekort verdoezelen.

Hoe krijg je foliumzuur binnen?


Voedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan foliumzuur, de natuurlijke vorm van foliumzuur, zijn onder andere:

Banaan: 24 mcg per middelgrote vrucht
Spinazie: 131 mcg per een half kopje gekookt
Erwten met zwarte ogen: 105 mcg per een half kopje gekookt
Avocado: 59 mcg per een half kopje
Broccoli: 52 mcg per half kopje
Sinaasappelsap: 35 mcg per driekwart kopje
Asperges: 89 mcg per vier spiesen
Spruitjes: 78 mcg per een half kopje
Verrijkte granen, zoals ontbijtgranen en havermout, zijn ook rijk aan foliumzuur. Je kunt op het etiket kijken voor de exacte hoeveelheid.

Het is mogelijk om voldoende foliumzuur uit de voeding te halen, maar het is sterk aanbevolen om tijdens de zwangerschap een supplement te nemen.