yoga, meditatie, dementie,

Yoga en meditatie kunnen risico op dementie verminderen

 

Het volgen van een drie maanden durende cursus van yoga en meditatie kan het risico van oudere volwassenen op een milde cognitieve stoornis verminderen. Dit wordt beschouwd als een voorloper voor de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie. Yoga en meditatie kunnen het risico op dementie verminderen. 

Yoga en meditatie bleken het verbale en visueel-ruimtelijke geheugen van oudere volwassenen te verbeteren en vermindert yoga en meditatie het risico op dementie.

Milde cognitieve stoornis wordt gekenmerkt door merkbare veranderingen in de cognitieve functie, zoals de ontwikkeling van geheugen- en denkproblemen.

Deze veranderingen zijn niet ernstig genoeg om iemands onafhankelijkheid en dagelijkse activiteiten in de weg te staan. Deze symptomen kunnen na verloop van tijd wel verergeren. Hierdoor kan het risico op de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie toenemen.

Uit onderzoek  blijkt dat ongeveer 10-20% van de volwassenen van 65 jaar en ouder waarschijnlijk een milde cognitieve stoornis heeft.
Van deze volwassenen ontwikkelt naar schatting zo’n 6-15 procent jaarlijks dementie.

Momenteel zijn er geen goedgekeurde medicijnen om milde cognitieve stoornis te behandelen. Deskundigen raden daarom aan dat oudere volwassenen met de aandoening zich bezighouden met mentaal stimulerende activiteiten. Activiteiten – zoals kruiswoordpuzzels – om hun risico op dementie te verminderen.

 

Het beoefenen van yoga en meditatie kan net zo effectief zijn – zo niet beter – voor het beschermen van de cognitieve functie.

 

Ben je op zoek naar zeer goede ondersteuning en een zachte ondergrond om yoga poses op uit te voeren? Dan is deze yoga mat van Positive Things helemaal wat je zoekt! Deze yogamat is gemaakt van de hoogste kwaliteit TPE waardoor hij zeer comfortabel en stevig is.

 

Yoga versus geheugentraining

 

Voor een studie namen onderzoekers 25 deelnemers van 55 jaar en ouder aan.

Gedurende 12 weken namen 14 van de deelnemers eenmaal per week deel aan een Kundalini yogales van 1 uur en beoefenden ze extra elke dag 20 minuten meditatie.

Kundalini wordt de “yoga van het bewustzijn” genoemd en omvat ademhalingstechnieken, meditatie en chanten.

 

Onderaan dit blog kan je je inschrijven voor een complete introductie in de Kundalini yoga of kan je lid worden van de Kundalini yoga club.

 

De overige 11 deelnemers deden gedurende 12 weken eenmaal per week een uur aan geheugenverbeteringstraining. Dit door middel van activiteiten zoals kruiswoordpuzzels of computerspelletjes. Daarboven besteedden zij ook 20 minuten per dag aan het maken van geheugenoefeningen.

 

Aan het begin en aan het einde van de 12 weken durende studieperiode deden alle deelnemers geheugentests. Deze gaven de onderzoekers de mogelijkheid hun cognitieve functie en hersenactiviteit te beoordelen.

 

Verbeteringen visueel-ruimtelijk geheugen groter voor yoga-meditatie groep

 

Het team stelde vast dat beide groepen aan het eind van de 12 weken verbeteringen lieten zien in verbale geheugenvaardigheden.
Het vermogen om namen en lijsten met woorden te onthouden.

De deelnemers die yoga en meditatie beoefenden vertoonden echter grotere verbeteringen in visueel-ruimtelijke geheugenvaardigheden – het vermogen om te navigeren en locaties te onthouden – dan degenen die aan geheugenverbeteringstraining deden.

Bovendien deed de yoga-meditatie groep het beter dan de geheugenverbeteringstraining groep als het ging om het niveau van angst en depressie. Ze deden het ook beter als het ging om omgangsvaardigheden en stressbestendigheid.

Het onderzoeksteam stelt dat de laatste bevinding bijzonder relevant is voor mensen die milde cognitieve stoornis ervaren. Deze aandoening kan emotioneel moeilijk te verwerken zijn.

 

 

“Als je geheugenverlies hebt, kun je daar behoorlijk angstig over worden en dat kan tot depressie leiden”

 

Bij het beoordelen van de hersenactiviteit van de deelnemers, ontdekten de onderzoekers dat verbeteringen in het verbale geheugen en het visueel-ruimtelijke geheugen correleerden met veranderingen in de hersenconnectiviteit.

Ze ontdekten echter dat alleen de yoga-meditatie groep veranderingen in hersenconnectiviteit vertoonde die statistisch significant waren.

Het team suggereert dat de verbeteringen in geheugen, stemming en stressbestendigheid die werden waargenomen met yoga en meditatie te wijten kunnen zijn aan de verhoogde productie van een eiwit dat verantwoordelijk is voor het stimuleren van verbindingen tussen hersencellen, evenals het behoud van de overleving van bestaande hersencelverbindingen.

Over het geheel genomen geloven de onderzoekers dat hun bevindingen erop wijzen dat yoga en meditatie een effectieve strategie kunnen zijn voor de bescherming tegen cognitieve achteruitgang bij oudere volwassenen.

“Als u of uw familieleden proberen uw geheugen te verbeteren of het risico op het ontwikkelen van geheugenverlies of dementie te compenseren, zou het regelmatig beoefenen van yoga en meditatie een eenvoudige, veilige en goedkope oplossing kunnen zijn om uw hersenconditie te verbeteren.”

 

ADVERTENTIE

Meer rust, flexibiliteit en bewustzijn dankzij onbeperkt online Kundalini Yoga  les in het Nederlands van de beste Nederlandse en Belgische docenten

Online Kundalini Yoga lessen

(69)