voedselallergieën

Welke voedselsoorten veroorzaken voedselallergieën?

Voedselallergieën en wat kun je er aan doen?

 

Heb je ooit wel eens gedacht dat de reden waarom je niet kunt afvallen misschien wel komt door een allergie voor het voedsel dat je eet? Het is een openbaring voor velen die al jaren zonder succes proberen om overtollig gewicht te verliezen. Sommige voedselsoorten en ingrediënten veroorzaken bij veel mensen voedselallergieën.
In dit artikel zetten wij er een aantal voor jou op een rij.

 

Leidt bepaald voedsel tot stofwisselingsstoornissen?

Het aantal voedselallergieën neemt bij zowel kinderen als volwassenen toe. Slechts een tot twee allergieën kunnen al gezondheidsproblemen veroorzaken, waaronder een prikkelbare darm en migraine. Momenteel wordt onderzocht  of een bepaalde respons op voedsel kan leiden tot een aantal stofwisselingsstoornissen, die vervolgens weer gewichtstoename als gevolg hebben. Een exact antwoord op deze vraag is nog niet te geven.

 

Praktijkvoorbeeld: vrouw valt af door minder zuivel

 

Steeds meer mensen kiezen voor professionele begeleiding om af te vallen. Verhalen uit de praktijk zijn er genoeg. Zo vertelde een diëtist ooit over een vrouw die  een zeer koolhydraatarm dieet geprobeerd en was niet afgevallen. De reden? Ze bleek gevoelig voor zuivelproducten, maar wist dat niet. Sterker nog, ze at veel kaas in haar vorige dieet. Voor haar pakte koolhydraatarm dieet met weinig allergenen goed uit. Ze sloeg koemelkkaas en andere zuivelproducten voortaan over en begon prompt af te vallen.

 

 

Wat zijn de gevolgen van een verhoogde cortisolproductie?

 

 

Veelvoorkomende voedselallergenen kunnen op verschillende manieren tot gewichtsverlies leiden. Wanneer het lichaam een ​​immuunrespons op voedsel opbouwt, leidt dit tot een verhoogde productie van stresshormonen. Een verhoogde cortisolproductie kan leiden tot insulineresistentie. Daardoor neemt het vermogen van jouw lichaam om glucose uit voedingsmiddelen met veel koolhydraten te verwerken behoorlijk af. Verhoogde insuline voorkomt het verbranden van vet.

 

 

Te weinig schildklierhormoon

 

 

Verhoogd cortisol remt ook het vermogen van het lichaam af om het belangrijkste schildklierhormoon T4 om te zetten in zijn actieve vorm, T3. Zonder voldoende actieve T3 is afvallen moeilijk. En wanneer je een immuunreactie (allergie) op bepaalde voedingsmiddelen ontwikkelt, kan dit mogelijk leiden tot de productie van auto-immuun antilichamen die elk weefsel in het lichaam kunnen aanvallen. Schildklierweefsel vormt daarop geen uitzondering. Een auto-immuun aanval op de schildklier leidt tot een van de meest voorkomende vormen van hypothyreoïdie, ‘hashimoto’s thyroïditis’’ genaamd. Daarbij maakt de schildklier te weinig schildklierhormoon aan. Daardoor ontstaan onder andere de volgende klachten:

  • Traagheid
  • Lusteloosheid
  • Snel koud

 

 

Vertraagde stofwisseling en gewichtstoename

 

 

Kort samengevat kunnen bepaalde  voedselallergieën de stofwisseling vertragen en tot gewichtstoename leiden. Maar daar is een oplossing voor. Door de inname van voedsel waar je mogelijk gevoelig voor bent te verminderen, is het mogelijk de insulinegevoeligheid te verbeteren, de glucose te verlagen en een betere productie van het schildklierhormoon te bevorderen.

 

Welke voedingsmiddelen veroorzaken de meeste allergieën?

 

Zeven voedingsmiddelen zijn verantwoordelijk voor bijna alle voedselallergieën. Dit zijn:

  • Pinda’s
  • Andere noten zoals walnoten
  • Vis/schaaldieren
  • Soja
  • Eieren
  • Tarwe
  • Melk

 

 

Welk dieet is nu echt goed voor jouw gezondheid?

 

Een dieet waarin bovenstaande voedingsmiddelen zo min mogelijk worden gegeten is steeds meer in  opkomst. Jarenlange klinische praktijkervaring heeft uitgewezen dat tarwe en zuivel meestal het meest problematisch zijn. Voor sommige personen is het dus verstandig om zo min mogelijk koemelkproducten en tarwe, en alles wat daarvan gemaakt is, te eten. Dit betekent niet dat je bovenstaande voedingsmiddelen helemaal niet meer moet eten. Een kleine hoeveelheid is prima, want ze brengen uiteraard ook gezondheidsvoordelen met zich mee.

 

 

Alternatieven voor zuivel en tarwe zijn prima te vinden

 

 

Weinig zuivel en tarwe kan aanvankelijk voor veel mensen  best een uitdaging zijn. Het Westerse dieet is immers gericht op tarwe en zuivelproducten, en er is nauwelijks een Nederlander die niet elke dag op zijn minst wat tarwe en zuivelproducten eet. Je zult echter versteld staan ​​van de verscheidenheid aan tarwevrije broden, koekjes en chips. Je moet alleen oppassen dat je ze binnen je beperkte portie koolhydraten eet. Je kunt zelfs een grote verscheidenheid aan geitenmelk en geitenmelkproducten vinden in de meeste supermarkten en natuurvoedingswinkels. De meeste mensen missen in eerste instantie misschien de smaak van zuivel en tarwe , maar hun kwaliteit van leven verbetert zo veel dat ze uiteindelijk prima zonder kunnen.

 

 

product zoeken

 

 

Is dit dieet een effectieve lange termijn oplossing?

 

 

Het bovenstaande eetpatroon kun je prima de rest van je leven volgen. Het hongergevoel omdat je minder zuivel en tarwe eet verandert snel. Het pakt mogelijke oorzaken van metabolische verstoring aan en daarmee de diepere oorzaken van gewichtstoename. Dit maakt het uiteindelijk een effectieve lange termijn oplossing die geschikt is voor gezond gewichtsverlies en -beheersing.

 

 

 

 

 

(10)