verkeerde koolhydraten

Wat zijn verkeerde koolhydraten?

Het wordt al snel een probleem als je te veel van de verkeerde koolhydraten eet op de verkeerde momenten. Veel mensen willen minder vet eten en gaan daarom uiteindelijk minder koolhydraten eten, omdat de hoeveelheid koolhydraten die ze binnenkrijgen gemakkelijk wordt opgeslagen als vet in plaats van energie.

Het is belangrijk om te begrijpen dat er niet alleen verkeerde koolhydraten zijn. Er zijn eenvoudige koolhydraten (slecht) en complexe koolhydraten (goed) op basis van hun chemische samenstelling en wat je lichaam met ze doet. Complexe koolhydraten zoals volle granen en peulvruchten bevatten langere ketens van suikermoleculen die meer tijd kosten voor het lichaam om af te breken en te gebruiken. Je zit dan langer vol en hebt een gelijkmatigere hoeveelheid energie. Ze zijn ook rijker aan vezels.

Enkelvoudige koolhydraten bestaan uit “eenvoudig te verteren”, “basische” suikers met zeer weinig voedingswaarde voor je lichaam. Ze hebben meestal een hoge glycemische index, dat is de snelheid waarmee je bloedsuiker zal stijgen na het eten van de koolhydraten.

Er is een dunne lijn tussen te weinig koolhydraten voor energie en te veel koolhydraten om vet aan te zetten. Het is net zo dom om alle koolhydraten te schrappen als alle vetten en alle eiwitten. Gematigdheid is de sleutel.

 

Als je probeert om veel gewicht te verliezen dan wil je sterk bezuinigen op je koolhydraten, maar dit zou slechts tijdelijk moeten zijn. Als een levensstijl benadering, kun je ze met mate eten. Concentreer je op hoe je je van binnen voelt en je energieniveau, in plaats van alleen maar hoe je eruit ziet. Vergeet niet dat er zoveel “goede koolhydraten” zijn om uit te kiezen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Quinoa
  • Zoete aardappelen
  • peulvruchten
  • Bruine Rijst
  • Groene Groenten
  • Boekweit
  • Gedroogde dadels
  • Havermout
  • Gedroogde vijgen
  • Bananen
  • Zwarte bonen
  • Mango
  • Rode biet

 


Bekijk hier de reeks kookboeken van Pascale Naessens


Geen verkeerde koolhydraten meer eten?

Als mensen zeggen dat ze geen koolhydraten meer eten, bedoelen ze vaak de “simpele” koolhydraten. Koolhydraten zijn essentieel in je dieet, vooral als je traint heb je de glucose nodig als brandstof . Ze zijn essentieel voor het uitoefenen van je sport activiteiten. Je wilt er alleen zeker van zijn dat je de juiste soorten koolhydraten binnenkrijgt.

Bijvoorbeeld, je bent net klaar met een intensieve training en je bent super uitgeput op zoek naar een snelle koolhydraat om wat suiker in je te krijgen om weer op te starten. Grijpen naar een snoepje of koekje of suikerhoudende drank is niet de oplossing. Grijp liever naar een banaan en wat water of kokoswater. Als het 23.00 uur is en je honger hebt voor je naar bed gaat, is dat niet het moment om brood, pizza of koekjes te nemen. Dat is het moment om een glas water te drinken om te zien of je echt honger hebt of je gewoon verveelt en als je nog steeds honger hebt neem dan een vegetarisch koolhydraat of mager eiwit. De beste tijden om koolhydraten te eten zijn voor en na de training (nogmaals, met mate. Vuistdikke porties zijn meestal een goede maatstaf)

Iedereen is echter anders en jij kent je lichaam het beste. Sommigen van ons hebben een extreem snelle stofwisseling waardoor we meer koolhydraten nodig hebben dan anderen en sommigen van ons hebben een veel tragere stofwisseling waardoor we weten dat we niet zo veel koolhydraten kunnen hebben. Onthoud dat je ze nog steeds kunt hebben, je moet alleen de juiste soort koolhydraten hebben, met mate en op het juiste moment.

 

(41)