e-bike gezondheidsvoordelen

Wat zijn de top 9 e-bike gezondheidsvoordelen?

 

Fietsen wordt beschouwd als een van de gezondste activiteiten die u kunt doen – het kan uw conditie verbeteren, uw immuniteit versterken en uw gevoel van welzijn stimuleren, naast een groot aantal andere gezondheidsvoordelen. Maar zijn de e-bike gezondheidsvoordelen  hetzelfde? E-bikes krijgen soms een slechte naam, omdat sommigen beweren dat je niet genoeg beweging krijgt om dezelfde voordelen te bereiken. Maar dat is gewoon niet waar!

 

 

Hier zijn onze top 9 e-bike gezondheidsvoordelen die je kunt verwachten als je vaker een e-bike gaat gebruiken!

 

1. E-bikes zorgen voor gematigde lichaamsbeweging

In de kern is een e-bike een eenvoudige trapfiets – iets waar velen van ons in hun jeugd op hebben leren rijden. Je start, rijdt en eindigt een rit op precies dezelfde manier; je hebt alleen de hulp van een motor die je bijstaat in de inspanning die je levert.

Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van een e-bike in de meeste gevallen een matige fysieke activiteit oplevert, met minder intensiteit dan conventioneel fietsen, maar meer dan wandelen. Belangrijk is dat het rijden op een e-bike de cardiorespiratoire conditie kan verbeteren van degenen die voorheen inactief waren.

Een studie volgde 10.000 mensen in zeven Europese steden en stelde vast dat degenen die op traditionele fietsen en e-bikes reden ongeveer evenveel lichaamsbeweging kregen. Kortom, het effect van de trapondersteuning werd tenietgedaan door de langere afstanden en hogere frequenties die mensen op e-bikes vaak aflegden. De e-bike gezondheidsvoordelen worden hier terdege aangetoond.

 

2. Verbeterde cardiovasculaire gezondheid

Gematigde lichaamsbeweging leidt tot een betere algemene gezondheid – een algemeen voordeel waarover we keer op keer horen van deskundigen. Maar een van de belangrijkste voordelen is de cardiovasculaire gezondheid.

Cardiovasculaire gezondheid heeft te maken met hoe efficiënt uw lichaam zuurstof kan opnemen en gebruiken, terwijl het kooldioxide transporteert en afvoert. Door een e-bike te gebruiken en regelmatig matig te bewegen, past uw lichaam zich voorzichtig aan de activiteit aan waardoor u uiteindelijk het uitvoeren van de alledaagse taken veel gemakkelijker worden- terwijl u waarschijnlijk ook het gevoel hebt dat u meer energie hebt voor deze dagelijkse taken!

 

3. Verbeterde gezondheid van het hart

Naast verbeteringen op het gebied van cardiovasculaire gezondheid, kunt u door regelmatig op een e-bike te rijden ook uw hartgezondheid verbeteren.

Omdat uw hart tijdens uw lichamelijke activiteit iets harder werkt, klopt het sneller en sterker om uw bloed door uw lichaam te laten pompen. Vergeet niet dat uw hart een spier is, dus hoe meer u het traint, hoe meer het zich aanpast aan deze stimulans.

Dit resulteert in een sterkere hartstructuur, die meer bloed door het lichaam kan pompen met minder inspanning. Op langere termijn zult u waarschijnlijk een lagere hartslag in rust zien (normaal gesproken een goed teken van een sterk hart en een gezonde cardiovasculaire gezondheid), terwijl het ook niet zo hard hoeft te werken wanneer u met dezelfde intensiteit op uw e-bike rijdt!

 

4. Verbeterde spierspanning

Hoewel je niet kunt zien dat je hart fysiek sterker wordt, kun je zeker veranderingen zien als het gaat om de spierspanning in de rest van je lichaam en dan vooral je benen.

Het is bekend dat fietsen je algemene kracht verbetert, en door je spieren vaker te gebruiken – zelfs lichtjes – zal de kracht verbeteren. Je zult merken dat je spieren steviger worden, vooral bij de belangrijkste spieren die het werk doen, waaronder je quads, hamstrings, kuiten en zelfs je bilspieren.

Tegelijkertijd brengt fietsen evenwicht  met zich mee, wat betekent dat je kern ook wordt getraind. Als je ervoor kiest om wat harder te fietsen, krijgen zelfs je armen een lichte training!

 

5. Verhoogd metabolisme voor gewichtsverlies

Hoewel het rijden op een e-bike niet inspannend hoeft te zijn, betekent het verhogen van je fysieke activiteit ook dat je meer energie verbrandt. Zelfs als u uw e-bike gebruikt om rustig naar de plaatselijke winkels te fietsen of in het weekend een ritje te maken met vrienden, verbrandt u meer energie dan wanneer u met de auto, de bus of de trein zou gaan.

Dit betekent dat je in een betere positie bent om je gewicht te behouden of een paar kilo’s te verliezen (als dat je doel is), maar het beste nieuws is je metabolisme verhoogd blijft tijdens de herstelperiode.

Natuurlijk duurt dit effect niet eeuwig – zodra je hersteld bent van een enkele inspanning, wordt je metabolisme weer normaal, dus het is belangrijk om regelmatig actief te blijven om het voor je te laten werken. Na verloop van tijd, als je lichaam meer afgestemd en aangepast raakt aan dit regelmatige e-bike rijden, zal het meer energie verbranden in rust, omdat je meer spiervezels hebt om van zuurstof te voorzien en klaar te houden voor actie.

 

6. Versterkt het immuunsysteem

Met een betere gezondheid komt een verbeterde immuniteit . Hoewel onze lichamelijke en geestelijke gezondheid de laatste jaren meer onder de aandacht is gebracht, heeft een gezond lichaam altijd bijgedragen aan een sterker functionerend immuunsysteem.

Hoewel het geen wondermiddel is om alle ziekten te verslaan, leidt een sterker immuunsysteem tot een beter vermogen om weerstand te bieden tegen eenvoudige hoest en verkoudheid, terwijl het beter in staat is om elke ziekte aan te pakken die door je afweer heen komt. Dit betekent dat u zich beter voelt dan anders en mogelijk ook sneller herstelt.

Wil je die griep van een week veranderen in een verkoudheid van drie dagen? Vaker op een e-bike rijden kan echt een verschil maken.

 

7. Verbetert het welzijn en vermindert stress

Hoewel de fysieke voordelen het meest zichtbaar zijn, is onze geestelijke gezondheid net zo belangrijk. Wat psychisch welzijn betekent is uniek voor ons als individu, maar het rijden op een e-bike heeft de mogelijkheid om iedereen te helpen een gezondere gemoedstoestand te bereiken.

Het is bekend dat regelmatig buitenkomen in zonlicht en frisse lucht belangrijk is voor onze algemene gezondheid, maar e-bikes kunnen een niveau van vrijheid en kennis laten maken met nieuwe plaatsen.

Bovendien kan het pure plezier van het fietsen een uitweg bieden uit de dagelijkse stress die we allemaal ervaren, en de endorfine die we verdienen door te bewegen kan echt helpen de geest op te heffen.

 

8. Helpt bij ziektebeheer

De oorzaken van langdurige ziekten zoals diabetes, kanker en hartziekten (om er maar een paar te noemen) zijn divers en worden voortdurend onderzocht, maar één ding is zeker: meer lichamelijke activiteit, zoals fietsen op een e-bike, kan een rol spelen bij het verminderen van het risico op het ontwikkelen van een gezondheidstoestand en bij het op peil houden ervan .

E-bikes zijn een goede optie voor mensen voor wie lichamelijke activiteit belangrijk is voor een betere gezondheid, maar die mogelijk in het gedrang komen door een klinische aandoening.”

 

9. Verbetert de kwaliteit van de slaap

Slaap is van vitaal belang voor onze geest en ons lichaam om te herstellen. Zelfs op dagen dat we niet veel hebben gedaan, moeten we allemaal ‘afsluiten’ en een goede slaapkwaliteit bereiken om de volgende dag weer op volle toeren te draaien.

Door op een e-bike te rijden en gestaag te bewegen, kunnen we onze energieniveaus versterken. En hoewel het een beetje vreemd klinkt, stimuleren we zo onze geest en ons lichaam om een betere kwaliteit slaap te krijgen wanneer het tijd is om te rusten.

Dit kan resulteren in een regelmatiger slaappatroon en een diepere, meer rustgevende slaap, die op zijn beurt leidt tot meer alertheid voor de volgende dag.

 

 

Bekijk hier het uitgebreid gamme elektrische fietsen

 

Samenvatting

Vergeleken met een gewone fiets met dezelfde uitrusting zijn e-bikes meestal duurder, vooral door de integratie en de kosten van de motorsystemen en de elektronica.

Deze kosten zijn grotendeels afhankelijk van enkele factoren, die neerkomen op:

✔ Motorspecificatie ✔ Batterijcapaciteit (plus toevoeging van een extra batterij) ✔ Mechanische onderdelen (de niet-gemotoriseerde onderdelen) ✔ Reputatie van de fabrikant van de e-bike ✔ Materiaal van het frame.

Hoewel e-bikes duur lijken , is het belangrijk dit af te wegen tegen de kosten van uw huidige woon-werkverkeer of reisgewoonten. Besteedt u een groot deel van dat geld per jaar al aan openbaar vervoer, of aan brandstof en file- en parkeerkosten voor uw auto, bijvoorbeeld?

Als u de realistische kosten van beide bij elkaar optelt, kan een e-bike vaak aanzienlijk goedkoper uitvallen dan ander gemotoriseerd vervoer over een periode van slechts een jaar, terwijl door het buiten zijn in de frisse lucht en het relatief actief blijven de e-bike gezondheidsvoordelen onbetaalbaar zijn.

 

Gezondheidsvoordelen van een hometrainer

Wat is het beste?

Hoewel er veel e-bikes zijn die geschikt zijn voor veel verschillende soorten gebruik, kunt u het beste bepalen welk model voor u geschikt is door te analyseren waarvoor u hem gaat gebruiken, hoe vaak en waar, en vervolgens te beslissen welke functies voor u het belangrijkst zijn – afgewogen tegen uw budget.

 

 

(22)