Kundalini yoga

Wat is Kundalini Yoga?

 

Lichaamsbewustzijn en bewustwording van mentale barrières zijn belangrijke onderdelen om tot een gezonde geest in een gezond lichaam te komen. Kundalini yoga verbetert je fysieke en mentale gezondheid, kan soms pittig zijn, maar is telkens ook diep ontspannend. Kundalini yoga is voor iedereen die op zoek is naar meer balans en veerkracht, in plaats van ballast en stress.

 

Wat is precies Kundalini yoga?

 

Kundalini yoga werd eind jaren 70 door Yogi Bhajan geïntroduceerd in de westerse wereld. Het is een combinatie van adem, beweging en geluid. Het is afgeleid van het Sanskriet woord kundal. Hetgeen vertaald kan worden als “opgerolde energie”.
Het idee is dat we allemaal energie hebben verzameld aan de basis van onze ruggengraat, door de beoefening van Kundalini brengen we die energie omhoog via de zeven chakra’s en naar de kruin van ons hoofd.

Het groeiproces door Kundalini Yoga is een natuurlijke ontplooiing van je eigen natuur,” zei Yogi Bhajan. “Net als een slang, zal je oude huiden moeten afwerpen om meer te zijn van wie je bent.”
Het uiteindelijke doel van Kundalini is om je zelfbewustzijn te vergroten door je geest tot zwijgen te brengen en je chakra’s te deblokkeren, zodat je vitale energie vrij kan stromen.

De beoefening van kundalini is gevuld met echt uitdagende ademhalingsoefeningen in combinatie met asana’s (fysieke houdingen) en meditatie. De oefeningen worden vaak gedurende een lange periode herhaald en verplaatsen veel energie in je lichaam.

Er is een reden waarom de beoefening pas recent aan populariteit heeft gewonnen. De oude leer van Kundalini yoga werd heel lang geheim gehouden en duizenden jaren lang alleen aan vorsten en edelen onderwezen. Dit totdat Bhajan het eind jaren zestig naar het Westen bracht en het in het openbaar begon te onderwijzen.

 

Wat zijn de voordelen voor de gezondheid?

Er zijn veel redenen waarom mensen ervoor kiezen om Kundalini te beoefenen, zoals het effect op zowel je fysieke als je psychologische welzijn. Hieronder staan enkele van de meest populaire gezondheidsvoordelen van Kundalini, waaronder een snellere stofwisseling, een beter humeur en verlaagde stressniveaus.

  • Bouwt kracht op
    Omdat je elke houding voor een langere periode vasthoudt (soms wel vijf minuten!), is Kundalini yoga een geweldige manier om je spieren te versterken en te verstevigen. Sommige van de meer intense ademhalingstechnieken, zoals de Vuurademhaling, kunnen ook je core strength versterken, omdat je bij elke uitademing je buikspieren moet aanspannen.

  • Verbetert je humeur
    Het regelmatig beoefenen van Kundalini yoga maakt dat de productie van serotonine (het gelukshormoon) in je hersenen verhoogt.

  • Verlaagt uw bloeddruk en hartslag
    Studies tonen aan dat Kundalini yoga, met name de diepe ademhalingstechnieken die daarbij gebruikt worden, het risico op hypertensie verlagen. Lange, langzame ademhalingen kalmeren je autonome zenuwstelsel en verminderen stress, waardoor zowel je bloeddruk als hartslag verlaagt.

  • Verbetert je geheugen en focus
    Kundalini yoga heeft invloed op het cognitief functioneren en geeft zowel je concentratie als je geheugen een boost.

  • Stimuleert je stofwisseling en spijsvertering
    Door de combinatie van adem en houdingen, is Kundalini yoga gericht op het versterken van je kern en middenrif. Dit verbetert op zijn beurt je spijsvertering. Onderzoekers hebben aangetoond dat het je stofwisseling versnelt (wat betekent dat je lichaam efficiënter energie verwerkt).


Hoe beoefen je Kundalini yoga?

Een typische Kundalini yoga les bestaat uit verschillende delen:

  • een openingszang (bekend als “tuning in”) gevolgd door
  • een korte warming-up voor je ruggengraat,
  • een kriya (dat is een opeenvolging van houdingen gecombineerd met ademhalingstechnieken)
  • en een afsluitende meditatie of lied.

Elke kriya – wat Sanskriet is voor “actie” – koppelt een fysieke houding aan een ademhaling of meditatie. Deze houdingen kunnen van alles zijn. Ze zijn gebaseerd op het deel van je lichaam waar je je op wilt concentreren. Mogelijkheden zijn bv cobra voor je ruggengraat of warrior voor je benen en bilspieren.

Hoewel verschillende kriya’s verschillende ademhalingen gebruiken, is een van de meest populaire ademhalingstechnieken de Vuurademhaling. Deze bestaat uit korte, snelle ademhalingen (bijna zoals een hond die hijgt). Om de Vuurademhaling te doen, sluit je je lippen en adem je in en uit door je neus met een snelheid van ongeveer twee tot drie ademhalingen per seconde. Als je ademt, stoot je de lucht krachtig uit om je kern te activeren.

Chanting (gezang) zijn ook belangrijke onderdelen van Kundalini yoga. Er zijn eindeloos veel mantra’s en liederen die je kunt reciteren tijdens je beoefening. De meeste lessen beginnen met de Adi Mantra, wat betekent “Ik buig voor de universele subtiele kennis, de goddelijke leraar van binnen.” Een andere veel voorkomende chant die je in een Kundalini les zult horen is Sat Nam, wat betekent “aanvaard wie je echt bent, leef vanuit je eigen waarheid “

Het meditatie gedeelte

 

Je kunt ook een meditatie-rijke les verwachten. Elke set tijdens Kundalini yoga heeft verschillende houdingen die beweging, ademhalingstechnieken, mindfulness en een mantra met zich meebrengen. Tussen de houdingen door, heb je een korte pauze om te ontspannen en je naar binnen te richten. Na de hele set is er een ontspanning, gevolgd door een meditatie en dan een mantra om de les af te sluiten.

Bonus: de yogische levensstijl: hoewel je niet van top tot teen wit hoeft te dragen, is het wel gebruikelijk bij Kundalini. De kleur wit wordt gezien als de kleur die negatieve energie afweert en je eigen aura uitbreidt. Leraren zullen vaak ook een witte hoofdbedekking dragen, zoals een hoed, sjaal, of tulband, om de energie in het lichaam te bevatten.

Samenvatting


Hoewel iedereen Kundalini kan beoefenen (tenzij je een reeds bestaande medische aandoening hebt, natuurlijk), is deze specifieke stijl van yoga vooral goed voor mensen die op zoek zijn naar een spirituele beoefening, net zo goed als ze op zoek zijn naar een fysieke workout.

Kundalini yoga is een intense beoefening, maar zowel de fysieke als mentale voordelen maken het een geweldige optie voor zowel beginners als gevorderde yogi’s. Er is een reden waarom de beoefening een bliksemsnelle opkomst heeft gekend – van die-hard yoga beoefenaars tot diverse beroemdheden.

 

Kundalini yoga is sinds kort een vorm van yoga-meditatie die mijn interesse heeft gewekt. Na een kennismaking met deze vorm van yoga via het platform van Guru Gian ben ik me meer gaan verdiepen in Kundalini.

Deze oude yogabeoefening concentreert zich op ademhaling en asana (fysieke houdingen) in combinatie met zang en meditatie. Als Kundalini iets is dat ook jouw interesse heeft – maar je hebt geen idee waar je moet beginnen – dan raad ik de introductiecursus van Guru Gian aan, een heel complete cursus, die iedereen die geïnteresseerd is in Kundalini yoga op weg helpt om de praktijk van deze yoga vorm en zijn vele voordelen te gaan ervaren.

 

 

 

(100)