wat is het paleo dieet, medischemallemolen.nl

Wat is Paleo dieet

Het Paleo dieet: basisprincipes, voordelen en uitdagingen van een Steentijd dieet

 

Het Paleo dieet, ook wel de “Steentijd dieet” genoemd, is gebaseerd op de gedachte dat onze genen nog steeds gevormd zijn voor de voeding die onze voorouders aten tijdens de Steentijdperiode. Het idee is dat ons lichaam het best functioneert op de voeding die onze voorouders aten. In plaats van de moderne voeding die we tegenwoordig eten. In deze blog zal ik uitleg geven over de basisprincipes van het Paleo dieet, de voordelen ervan, en hoe je het kunt volgen.

 

Basisprincipes van het Paleo dieet

Het Paleo dieet bestaat uit voeding die beschikbaar was voor onze voorouders tijdens de Steentijdperiode, zoals vlees, vis, groenten, fruit, noten en zaden. Voedingsmiddelen die niet beschikbaar waren tijdens de Steentijd, zoals granen, zuivel, suiker, zetmeelrijke aardappelen, en bewerkte voedingsmiddelen..

 

Voordelen van het Paleo dieet

Er zijn vele voordelen die worden geclaimd voor het volgen van dit dieet, waaronder gewichtsverlies, verbetering van de bloedsuikerspiegel, vermindering van ontstekingen en verbetering van de darmgezondheid. Ook wordt geclaimd dat het dieet kan bijdragen aan een vermindering van het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker.

 

Wat kun je eten?

Bij het Paleo dieet kun je eten: vlees van grasgevoerde dieren, vis, eieren, groenten, fruit, noten, zaden, kokosolie, olijfolie, en kruiden en specerijen. Er wordt aangeraden om geen granen, zuivel, suiker, zetmeelrijke aardappelen, en bewerkte voedingsmiddelen te eten.

 

Wat kun je niet eten?

Bij dit dieet moet je vermijden: granen (tarwe, gerst, rogge, etc.), zuivel, suiker, zetmeelrijke aardappelen, en bewerkte voedingsmiddelen.

 

Hoe volg je het Paleo dieet?

Het is het beste om te beginnen met het vervangen van verboden voedingsmiddelen door toegestane voedingsmiddelen. Het is ook belangrijk om voldoende eiwitten, gezonde vetten en groenten te eten. Probeer om zo veel mogelijk verse, onbewerkte voeding te eten en vermijd verpakte voedingsmiddelen. Een goede manier om te beginnen is door te plannen en voor te bereiden van maaltijden. Hierdoor voorkom je dat je in de verleiding komt om ongezonde voeding te eten.

 

Uitdagingen van het Paleo dieet

Een van de grootste uitdagingen van het  dieet is het vermijden van bewerkte voedingsmiddelen en de beperking van granen en zuivel. Dit kan moeilijk zijn in een maatschappij waar deze voedingsmiddelen overal beschikbaar zijn. Ook kan het moeilijk zijn om voldoende variatie in je voeding te hebben, omdat bepaalde voedingsmiddelen verboden zijn. Het is daarom belangrijk om voldoende tijd te nemen om te plannen en voor te bereiden van maaltijden.

 

 

Conclusie

Het Paleo dieet is gebaseerd op de gedachte dat onze genen nog steeds gevormd zijn voor de voeding die onze voorouders aten tijdens de Steentijdperiode. Het is een dieet dat bestaat uit vlees, vis, groenten, fruit, noten, zaden, en gezonde vetten, en het vermijdt granen, zuivel, suiker, zetmeelrijke aardappelen, en bewerkte voedingsmiddelen. Het  dieet kan bijdragen aan gewichtsverlies, vermindering van ontstekingen en verbetering van de darmgezondheid. Hoewel het Paleo dieet vele voordelen heeft, kan het ook uitdagingen met zich meebrengen. Zzoals het vermijden van bewerkte voedingsmiddelen en de beperking van granen en zuivel.

(7)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.