stress en gebitsproblemen, medischemallemolen.nl

Gebitsproblemen veroorzaakt door stress

In ons chaotische en drukke bestaan lijken we er simpelweg niet aan te ontkomen: stress. Dit hoeft echt niet alleen maar slecht te zijn aangezien het jouw alertheid en productiviteit verhoogt. Maar teveel en verkeerde stress heeft juist het tegenovergestelde effect. Zo slaap je er slechter door en loop je het risico op een burn-out. Wist je dat stress ook gebitsproblemen kan veroorzaken? In dit artikel leggen we uit hoe dat zit en op welke manieren je dit kunt bestrijden.

 

Welke gebitsproblemen wordt door stress veroorzaakt?

 

Stress beïnvloedt elk aspect van je leven, van slaap tot geestelijke gezondheid en je gebit. Wanneer je een periode van extreme stress doormaakt ben je veel kwetsbaarder voor gebitsproblemen, zoals:

Gingivitis

Langdurige stress kan een verwoestend effect hebben op het vermogen van het lichaam om infecties te bestrijden. Dit heeft uiteindelijk invloed op jouw immuunsysteem en vermindert de afweer tegen microbiële en bacteriële aanvallen. Bovendien is het veel waarschijnlijker dat je tandvleesaandoeningen ontwikkelt, zoals parodontitis of gingivitis (ontstoken tandvlees). Hou dit goed in de gaten wanneer je bijvoorbeeld stress ervaart op je werk en/of in je persoonlijke leven.

Tandenknarsen

 

Bruxisme, of tandenknarsen, is een gebitsprobleem dat vaak het gevolg is van stress. Veel mensen knarsen ‘s nachts  met hun tanden zonder het zelfs maar te beseffen. Misschien doe jij het ook en heb je er geen weet van, maar het kan wel hoofdpijn, kaakpijn in de ochtend en gezichtspijn veroorzaken. Heb je last van deze symptomen? Ga dan naar de huisarts of raadpleeg je tandarts.

 

Mondzweren

 

Mensen proberen vaak op verschillende manieren stress te verlichten, en helaas niet altijd op de goede manier. Eén daarvan  is door op de binnenkant van de wang te bijten. In combinatie met hormonale verschillen als gevolg van hoge stress, kun je pijnlijke zweren aan de binnenkant van je wangen krijgen. Absoluut niet fijn!

 

Mondinfecties

 

Een veel voorkomende manier om met stress om te gaan, is door op je nagels te bijten. Maar dit kan leiden tot gezondheidsproblemen. Frequent nagelbijten kan bacteriën van de nagels naar de mond overbrengen, wat leidt tot mondinfecties. En als je wratten hebt, kunnen ze zich van je handen naar je mond verspreiden.

 

Een droge mond

 

Stress kan de speekselproductie vertragen, wat leidt tot een droge mond. En sommige medicijnen die zijn ontworpen om stress en angst te verlichten kunnen juist een droge mond veroorzaken.

 

Gele tanden en slechte adem

 

Omgaan met stress en angst kan je moe maken waardoor je misschien vergeet om je routine bij te houden. Dit doet de mondhygiëne uiteraard niet bepaald goed. Daardoor ontwikkel je sneller tandplak, wat kan leiden tot gele tanden en een slechte adem.

 

Temporomandibulaire gewrichtsaandoeningen (TMJ)

 

Deze aandoening beïnvloedt het gewricht dat jouw kaak verbindt met het slaapbeen in de schedel. Stress speelt soms een rol bij het ontstaan van dit probleem. Temporomandibulaire gewrichtsdruk kan stijfheid, zwelling en een ploppend gevoel in de kaak onder het oor veroorzaken. Ook hoofdpijn komt helaas vaak voor. Kaakoefeningen én minder stress kunnen de pijn verlichten of zelfs doen verdwijnen.

Brandende mond

 

Stress kan ook een branderig of tintelend gevoel in de mond veroorzaken. Veel mensen met een brandende mond ervaren (dagelijks) stress. mensen met het syndroom van brandende mond lijden aan angst of depressie. Sommige onderzoeken suggereren dat een onderliggend psychologisch probleem zenuwvezels kan activeren en het brandende gevoel kan verergeren.

 

Beschadigde tanden

 

Door stress heb je de neiging om sneller je tanden op elkaar te klemmen. Helaas raken door deze handeling je tanden snel beschadigd.

 

Hoe voorkom je dat stress je leven overneemt?

 

Inmiddels is duidelijk dat stress veel gebitsproblemen kan veroorzaken. Hoog tijd om iets te doen aan het hoge stressniveau in jouw lichaam. Heb jij een van de bovengenoemde problemen als gevolg van stress? Voorkom dan blijvende gezondheidsproblemen door de volgende stappen te nemen:

 

Stap 1: Gebruik verschillende ontspanningstechnieken

Ontspanningstechnieken helpen jou om de ademhaling te vertragen en jouw bloeddruk aanzienlijk te verlagen, die allemaal kunnen oplaaien als je veel stress ervaart.  Tevens helpen deze technieken je ook om je spieren te ontspannen, zodat je de kaken niet teveel op elkaar klemt en/of gaat tandenknarsen.

 

Stap 2: Kies voor een gezond eetpatroon

 

Door door het juiste voedsel te eten verminder je het stressgevoel in jouw lichaam. Terwijl sommige voedingsmiddelen serotonine helpen produceren (de neurotransmitter die je gelukkig houdt), verhogen andere jouw energieniveau omdat stress je lichaam kan uitputten. Dit zijn de 5 beste voedingsproducten om stress te verminderen:

  • Blauwe bessen
  • Pure chocolade
  • Walnoten
  • Havermout
  • Groene bladgroenten

Stap 3: Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

 

Voldoende lichaamsbeweging zorgt voor de productie van serotonine, een neurotransmitter die je helpt gelukkig te blijven. En, heel belangrijk, het vermindert stress.

 

Stap 4: Doe aan Yoga

 

Yoga combineert ontspannende ademhalingstechnieken met lichaamsbeweging, die beide helpen om stress te verlichten.

 

Voel het verschil van de zachte reiniging met onze poetsdruksensor terwijl jouw tanden witter worden in slechts 1 week. De Philips Sonicare ProtectiveClean 4500 series HX6830/53 - Elektrische tandenborstel laat je weten wanneer je te hard poetst en wanneer je jouw opzetborstel moet vervangen.
Meer info
bol.com (€80,99)

 

Tot slot: Breng regelmatig een bezoek aan de tandarts om gebitsproblemen te vermijden

 

Vergeet ten slotte een bezoek te brengen aan jouw tandarts bij eventuele gebitsproblemen. Hij of zij geeft advies over de beste aanpak voor het gebitsprobleem. In combinatie met het handhaven van goede mondhygiëne, helpt het jou om gezondere tanden te krijgen. En als je ook nog eens minder stress hebt, ga je voortaan met een stralende lach over straat!

 

30 tips voor een gelukkig en gezonder leven

 

 

(8)