bewegen diabetici medischemallemolen.nl

Waarom is lichaamsbeweging zo belangrijk voor diabetici?

 

Het is algemeen bekend dat mensen met (of zonder) diabetes regelmatig moeten bewegen. Maar waarom is lichaamsbeweging zo belangrijk als voeding de belangrijkste factor blijkt te zijn bij diabetes? Regelmatige lichaamsbeweging speelt een veel grotere rol dan alleen maar afvallen; het verbetert de bloeddruk en verlaagt het risico op complicaties van de ziekte.

Waarom lichaamsbeweging belangrijk is

 

Veel diabetici hebben al een gezond gewicht, zelfs als ze niet regelmatig sporten. Lichaamsbeweging gaat echter niet alleen over het behouden van een gezond gewicht. Een zittende levensstijl geeft u een hoger risico op hart- en vaatziekten en verlies van botdichtheid.

Oefeningen die goed zijn voor diabetici

 

Gewichts- en krachttraining zijn goede oefeningen voor diabetici omdat ze helpen sterke botten en spieren op te bouwen en tegelijkertijd de stofwisseling verbeteren. De constante bewegingen bij krachttraining verhogen het gebruik van glucose door de spieren en verbeteren het vermogen van het spierweefsel om glucose op te slaan.

Regelmatige lichaamsbeweging vermindert ook het lichaamsvet en vervangt dit door spieren, die glucose beter opslaan dan vet. Een van de veel voorkomende neveneffecten van diabetes is een te lage of te hoge bloeddruk. Lichaamsbeweging helpt de bloeddruk te verbeteren en laat uw hart werken, waardoor het risico op hart- en vaatziekten afneemt.

 

 

workouts online

 

 

Waarom dieet niet genoeg is

 

Het is mogelijk om gewicht te verliezen met een dieet alleen, maar lichaamsbeweging is belangrijk om het lichaam draaiende te houden zoals het hoort. Zonder de juiste lichaamsbeweging, hoopt glucose zich op in het bloed en verergeren de symptomen van diabetes. Gezonde spieren en weinig lichaamsvet helpen de glucose van het lichaam op te slaan in het spierweefsel. Als u geen regelmatige bewegingsroutine heeft, probeer dan elke dag 30 minuten tot een uur in de buurt te wandelen. Zelfs wandelen helpt uw spieren en botten te versterken. Belangrijk  is ook om uw lichaam en uw spieren flexibel te houden. U kunt dit ook thuis doen door eenvoudige stretchoefeningen en yoga te doen. 10 tot 15 minuten per dag is alles wat nodig is.

 

(6)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.