buikvet gevaarlijk

Is buikvet gevaarlijk en hoe raak je het kwijt?

 

Buikvet, en dan vooral overtollig buikvet, dat zich rond de interne organen in de buikholte bevindt, ook wel visceraal vet genoemd, vormt een bedreiging voor de gezondheid. Helaas zijn er nog steeds veel mensen die zich dat niet realiseren.

 

Er zijn diverse onderzoeken geweest die het verband tussen buikvet en cardiovasculaire ziekten, diabetes type-2 en zelfs bepaalde vormen van kanker hebben aangetoond. Ook blijkt dat buikvet zelfs een verband heeft met osteoporose (een chronische aandoening van het skelet, waarbij de botsterkte afneemt) en de ziekte van Alzheimer.

 

Twee types vet in ons lichaam

 

We moeten eten, want eten zorgt voor de energie, de calorieën die we dagelijks nodig hebben. Als we teveel eten, dus meer calorieën binnenkrijgen dan we verbranden, ontstaat er overtollige energie. Dat overtollige energie wordt in ons lichaam opgeslagen als vet. Op zich is dit een noodzakelijk proces om ons lichaam voortdurend van energie te kunnen voorzien. Het vet dat is ontstaan door het te veel aan ingenomen energie op te slaan wordt later weer afgebroken en als energie aan de cellen afgegeven.

 

Het eerste type vet is het subcutane vet. Dat is het type vet dat direct onder de huid wordt opgeslagen, vet dat tussen je huid en je spieren zit om je warm te houden, vet dat voor iedereen zichtbaar is en dat je kunt vastpakken. Dit type vet vind je op diverse plekken in je lichaam en helpt om je lichaamstemperatuur te regelen en het beschermt je spieren en botten tegen trauma’s. Het maakt dus deel uit van je lichaam en zolang het in kleine hoeveelheden is, is het niet gevaarlijk.

 

Krijg je veel meer calorieën binnen dan je lichaam nodig heeft, dan wordt over het algemeen deze teveel aan energie opgeslagen als viscerale vet onder de abdominale streek (maag, lever, galblaas, pancreas, milt, nieren, dunne en dikke darm). Visceraal vet bevindt zich dus in en rond de organen en bevat moleculen, cytokines, die kunnen leiden tot ontstekingen en op termijn kunnen bijdragen tot biochemische abnormaliteiten. Dat kan vervolgens weer leiden tot een insulineweerstand, een verhoogde bloedsuikerspiegel, atherosclerose (slagaderverkalking) en zelf tot een vergroot risico op kanker.

 

Een teveel aan abdominaal vet verhoogt dus het risico op chronische ziekten. Gelukkig draagt het verlies van gewicht, en dan met name in de abdominale streek, op significante wijze bij om het risico op metabolische ziekten,  die tot een vroege dood kunnen leiden, sterk te verminderen. Dat is dus goed nieuws. Echter klinkt dat misschien simpel, afvallen in de buikstreek door veel bewegen al dan niet in combinatie met een dieet is vaak nog niet zo simpel. Dat blijkt maar al te vaak een grote uitdaging te zijn, zeker naarmate we ouder worden.

 

Wanneer is buikvet gevaarlijk?

 

Er zijn verschillende manieren om je BMI (Body Mass Index, een internationaal gebruikte maat die laat zien of je een gezond gewicht hebt in verhouding tot je lengte) te berekenen. Dat alleen is echter lang niet altijd een goede aanwijzer van het risico op metabolische ziekten. Door te kijken naar de vetverdeling en de buikomtrek krijg je een veel beter beeld. Heb je een bredere buikomtrek, dan loop je duidelijk meer kan om een ernstige ziekte te krijgen. Je loopt zelfs meer kans op een premature dood.

 

 

Je kunt eenvoudig zelf je buikomtrek meten. Breng ter hoogte van je navel een meetlint rond je middel aan. Zorg dat die sluit, maar ook weer niet strak zit. Lees dan de waarde op het meetlint af. Mannen zitten in de gevarenzone als ze een buikomtrek van 102 cm of groter hebben. Bij vrouwen geldt dat voor een buikomtrek van 88 cm of meer.

 

Je kunt eenvoudig je BMI zelf berekenen door je gewicht in kilo’s te delen door je lengte in meters in het kwadraat. Dus (gewicht in kg) / (lengte in m X lengte in m). Stel dat je gewicht 95 kg is en je bent 1 meter 80. Dan is je BMI: 95 / (1,8×1,8) = 95 / 3,24 = 29,32.

 

Is je BMI hoger dan 25, zoals in bovenstaand voorbeeld en dan vooral als je buikomvang groter dan 102 cm is, dan zit je in de gevarenzone. Je kunt dan beter zo snel mogelijk je levensstijl aanpassen.

 

Hoe kun je buikvet verliezen?

 

  1. Eet voeding met veel vezels. Die helpen je om langer een vol gevoel te hebben, zodat je minder snel geneigd bent om te gaan eten.

 

  1. Eet zo weinig mogelijk transvetten (onverzadigde vetzuren). Deze zorgen voor buikvet en allerlei ontstekingsziektes.

 

  1. Alcohol drinken mag, maar met mate. Alcohol maakt namelijk dik. Elke gram alcohol bevat evenveel calorieën als een gram puur vet.

 

  1. Eet veel proteïnen. Eiwitten zorgen er namelijk voor dat je je langer verzadigd voelt. Hierdoor ga je minder eten.

 

  1. Eet en drink zo weinig mogelijk suiker. Voeg geen suiker toe aan je koffie of thee en drink zo weinig mogelijk frisdrank. Suiker werkt verslavend, je wilt steeds meer, maar het is heel slecht want het verhoogd je visceraal vet.

 

  1. Eet zo weinig mogelijk geraffineerde koolhydraten, door zoveel mogelijk witmeelproducten in te wisselen door volkoren meelproducten..

 

 

  1. Verlaag je stressniveau. Het cortisol dat daarbij vrijkomt verhoogt je hongergevoel en vergroot de kans dat vet wordt opgeslagen in je buikzone.

 

  1. Ga cardio- en weerstandstrainingen doen. Voldoende bewegen is namelijk uitermate belangrijk voor je gezondheid.

 

  1. Zorg dat je voldoende slaapt. Als je te weinig slaapt, krijg je meer honger en wordt je calorie-inname verhoogd.

 

  1. Sla eens een dagje over met eten. Probeer zo af en toe te vasten. Dat wordt ook wel een balansdag genoemd. Dit is vooral een nuttige tip voor mannen met een buikje.

 

30 tips voor een gelukkig en gezonder leven

 

 

Voedingscentrum. (z.d.). Waarom is buikvet slechter dan vet op je heupen of billen? https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/afvallen-en-gewicht/waarom-is-buikvet-slechter-dan-vet-bij-de.aspx

(113)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.