tips mediteren

Tips om te beginnen met mediteren

Omdat we allemaal lijken op te groeien met een zeer specifiek idee van wat het betekent om te mediteren, benaderen de meesten van ons het onderwerp in het begin met het nodige wantrouwen. We worden soms al nerveus als we nog maar denken aan beginnen met mediteren, enkele tips om te beginnen met mediteren die aantonen dat mediteren echt niet zo moeilijk is en vele voordelen biedt.

Hier zijn enkele tips en trucs die beginnen met mediteren gemakkelijk en toegankelijk maken voor iedereen!

 

Het eerste wat je moet onthouden is dat meditatie draait om comfort. Bijna elke vorm van meditatie kan zowat overal gedaan worden, op voorwaarde dat je op een comfortabele plaats bent om je geest op te laden. Sommige mensen mediteren op kussens op de vloer. Sommige mensen mediteren aan hun bureau.  Sommige mensen mediteren in bad of zelfs in bed! Je kunt overal mediteren, zolang je maar een plek hebt gevonden die je veilig en comfortabel vindt, de rest komt vanzelf.

 

Geloof in het menselijk instinct

 

Je zou kunnen stellen dat beginnen met mediteren een natuurlijk menselijk instinct is. Sommigen van ons bevinden zichzelf wel een in een zone waar ze aan niets in het bijzonder denken. Zo’n moment  zou beschouwd kunnen worden als een natuurlijke vorm van meditatie. Onze geest laadt zich op en neemt een pauze. Even weg van de stressvolle zintuigen die voortdurend door onze omgeving worden gevoed.

 

Bij beginnen met mediteren hoort het creëren van een rustige, veilige plek

 

Duizenden jaren geleden, toen de oude veda’s werden gemaakt, waren er niet zoveel afleidingen. Er was niet zoveel geluidsoverlast, technologie of drukke stadsstraten
met duizenden mensen en toeterende auto’s. Zelfs zonder al die afleidingen vonden de goeroes meditatie een nuttige en noodzakelijke oefening om verlichting en gemoedsrust te vinden.
Nu is het waarschijnlijk nog noodzakelijker dan ooit om een pauze te nemen van de overal aanwezige zintuiglijke input van de wereld om ons heen. Is het nog belangrijker om een rustige plek te vinden om op te laden en onszelf te focussen op positieve energie.

Het is cruciaal om weg te gaan van de drukte, zodat we kunnen beginnen met het creëren van een meer duurzame manier om de wereld om ons heen te benaderen. Neutraliteit is een belangrijk thema in het Zenboeddhisme.

 

Hoe belangrijk is het controleren van de ademhaling?

 

Iets wat velen doen tijdens meditatie is het controleren van de ademhaling. Het kan moeilijk zijn om ons dan op iets anders te concentreren. Vaak kunnen geleide meditaties of ademhalingsmeditaties ons oproepen om op een bepaalde manier te ademen. Maar dit kan soms contra-intuïtief zijn als we bijvoorbeeld een zen-meditatie proberen te doen. Het kan ermee eindigen dat we ons alleen maar kunnen concentreren op onze ademhaling.

Hoewel het een geweldige oefening kan zijn als je het goed doet, kan het verkeerd zijn voor iemand die probeert om los te komen van zijn gedachten. Zeker wanneer het hem niet toelaat  een staat van ontspanning en objectiviteit te vinden. Als je aandacht volledig uitgaat naar de manier waarop je ademt, dan bezorg je jezelf waarschijnlijk meer stress. Je probeert te hart  controle te krijgen over iets dat gewoonlijk automatisch werkt. Soms is de sleutel voor een succesvolle meditatie het opgeven van controle. Een poging om de manier waarop we ademen te controleren kan dat moeilijk maken, tenzij het op een constructieve manier gebeurt. Onder begeleiding van iemand die veel weet over ademhalingstechnieken.

Als je al bekend bent met ademhalingstechnieken en vindt dat ze je meditaties versterken in plaats van verzwakken, voel je dan natuurlijk vrij om ze te gebruiken.

Beginnen met mediteren doe je met korte momenten

 

Een ander goed advies bij het beginnen met mediteren is om te beginnen met kleine momenten. Voordat je vat hebt op wat je doet of de voordelen voor jezelf voelt, moet je het rustig aan doen.  Hetgeen het geval is bij bijna elke andere nieuwe gewoonte. Het is belangrijk dat je iets uit je meditaties kunt halen. Wanneer ze van bij de start te lang duren ga je je waarschijnlijk geagiteerd en rusteloos voelen.  Wat geen productief en stress-verlichtend gevoel geeft.
Houd uw eerste sessies kort. Probeer in het begin niet langer dan drie minuten te gaan. Dit geeft je genoeg tijd om vertrouwd te raken met jezelf en de manier waarop je geest werkt.

Drie minuten kunnen als lang aanvoelen als je aan iets begint wat je nog nooit eerder hebt gedaan. Vooral als het gaat om de stilte van je eigen geest. Het is zeker iets waar je met oefening aan kunt wennen.

 

Richt je focus op je lichaam

 

Bij het beginnen met mediteren kan je er baat bij hebben om je tijdens je eerste sessies op verschillende delen van het lichaam te richten.
Dit helpt om een relatie met jezelf te cultiveren. Het zorgt ervoor dat de persoon die mediteert in staat is zich echt geïntegreerd en heel te voelen. Dit is ook een goede manier om vertrouwd te raken met de praktijk van meditatie.  Namelijk het buitensluiten van de rest van de wereld en om een gevoel van evenwicht en rust te krijgen.

Het is een geweldige oefening voor diegenen die denken dat meditatie moeilijk is. Het laat zien hoe nuttig meditatie is bij het ombuigen van je gedachten en de kracht om sereniteit te vinden in de eenvoudigste dingen.

 

Bij beginnen met mediteren start je het best met het inplannen van een dagelijks ritueel

 

Het volgende wat meditatie het meest nuttig maakt, is het direct na het ontwaken te doen.
Meditatie opnemen in je dagelijkse ochtendroutine is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat je je dag goed begint. Als je hoopt een specifieke intentie of energie aan te scherpen, dan kunnen ochtendmeditaties ongelooflijk nuttig zijn. Het kan je kijk op de hele dag veranderen.

Of je nu ‘s ochtends of ‘s avonds mediteert, of op elk moment daartussenin, het kan ook veel helpen om ervoor te zorgen dat je het dan ook elke dag consequent doet. Op die manier heb je het altijd in je schema en kun je een specifieke tijd in je leven vrijmaken die je besteedt aan meditatie. Meditatie is het meest effectief als je het consequent doet omdat je het voor jezelf dan altijd een prioriteit maakt.

Dat kan ongelooflijk belangrijk zijn. Vooral in de huidige tijd, waar ons leven erg stressvol kan zijn. Het is altijd nuttig om te helpen jezelf op de rails te houden en gemoedsrust te zoeken, hoe je die ook kunt vinden.

 

Mentaal welzijn

Stress verlichten door je focus te verleggen

 

Sommige mensen vinden dat de stress die ze in het dagelijks leven ervaren maar niet wil verdwijnen. Misschien is er een specifieke gedachte die steeds weer terugkomt. Vaak is het het beste om de gedachte te laten gaan en je aandacht op je ademhaling, een mantra of een andere focus te richten.

Er zijn echter momenten dat je het wel nuttig vindt om jezelf te laten nadenken over de gedachten die je niet wil. Wanneer dit gebeurt, zijn er een paar dingen te overwegen.
Is er een vorm van inzicht dat je kunt krijgen terwijl je in een kalme meditatie gemoedstoestand bent. Een inzicht dat je misschien niet zou hebben als je bezig was met de stress van het dagelijks leven? Is er dan een nieuw gevoel dat je kan ervaren over de situatie in kwestie?
Als mensen zeggen dat ze over iets moeten mediteren om een oplossing te vinden is dit letterlijk de definitie van die uitdrukking. Met een heldere geest op een probleem zitten kan ons soms echt helpen om een nieuw perspectief op die situatie te krijgen. Het kan ons de mogelijkheid bieden om het met een effectievere kijk te benaderen. Het kan ons niet alleen helpen onze houding ten opzichte van de kwestie te veranderen, maar het kan ons ook helpen onze aanpak te veranderen.

 

Mediteren over specifieke gedachten of vragen

 

Iets anders dat je kunt doen is mediteren over specifieke gedachten of vragen die je hebt. Dit kan vooral nuttig zijn als je merkt dat je je niet verbonden voelt met jezelf en hoopt een meer liefdevolle en vriendelijke relatie met jezelf te ontwikkelen.
Kom weer in contact met wie je bent, met je gedachten, gevoelens en doelen. Wat zijn de dingen die je zou willen bereiken? Als je dat niet meteen kunt beantwoorden, waarom ga je dan niet even zitten en mediteer je over die vraag? Wat zijn de dingen die je kunt doen om vooruitgang te boeken in de richting van je doelen? Stel jezelf vragen die je echt kunnen helpen je productiviteit aan te scherpen. Als je wilt, kun je een notitieboekje bij de hand houden zodat je meteen kunt beginnen met het opschrijven van de belangrijkste inzichten,
zodat je ze niet vergeet. Of je nu je inzicht vastlegt voordat de meditatie voorbij is of daarna, het kan nuttig zijn om een solide referentie te hebben naar je gemoedstoestand. Dit kan je helpen terwijl je manieren verwerkt om je relatie met jezelf te verbeteren en je plannen te verwezenlijken.

 

Kan je verkeerd beginnen met mediteren?

 

Iets geks waar veel mensen zich zorgen over maken als ze beginnen met mediteren is dat ze het verkeerd doen. Dat is eigenlijk onmogelijk. Hoewel het waar is dat er bepaalde technieken zijn die je kunt beheersen. Praktijken zoals yogische praktijken of speciale vormen van transcendente meditatie.

Meditatie is bedoeld om je te dienen, ongeacht hoe je het gebruikt. . Als je in staat bent om je te concentreren om je leven beter te maken, dan doe je het goed. Er is echt geen verkeerde manier om verlichting te vinden of om inzicht in jezelf te krijgen. Het enige wat je moet doen is de moeite nemen om de stress van het dagelijks leven van je af te zetten en jezelf de kans te geven te ontspannen en te ademen.

 

Omgaan met moeilijke inzichten

 

Soms vinden mensen het niet prettig om in stilte te zitten omdat het inzichten oplevert die moeilijk te verwerken zijn. Sommige mensen hebben in het verleden zeer moeilijke situaties meegemaakt, of ze merken dat ze verkeerde keuzes hebben gemaakt. Meditatie kan ons dwingen verantwoording af te leggen voor onze eigen daden en de fouten die we maken. Dit kan soms erg ongemakkelijk zijn.

Dit is waar liefdevolle vriendelijkheid meditaties het meest kunnen lonen. Als we in staat zijn onszelf te omarmen met mededogen. Onszelf kunnen vergeven voor de slechte keuzes die we maken. Op dat moment is het gemakkelijker om te beginnen met de nodige stappen te nemen in de richting van het corrigeren van het gedrag dat ons weerhoudt van positieve, lonende interacties. Als we ons richten op het geven van liefde en compassie, zullen we minder snel onze toevlucht nemen tot negatief gedrag. We zullen eerder onze motivaties nauwkeurig onderzoeken en afwegen of dat gedrag ons op de lange termijn ten goede of ten kwade zal komen.

Het kan even duren voor we dat stadium van zelfliefde bereiken. Het is een belangrijke stap in het grote proces om onszelf te leren kennen. Meditatie is bedoeld om ons door het leven te leiden. Ons helpen om  zo trouw mogelijk te zijn aan onszelf, zonder de beperkingen van onze fouten. Hoewel we nog steeds dingen doen die we als fouten beschouwen, met meditatie, kunnen ze ons ook ten goede komen als we meer leren over onszelf.

We kunnen onze tekortkomingen omzetten in leerervaringen die ons kunnen helpen te komen waar we willen: emotioneel, spiritueel en zelfs materieel.

 

Waar moet je bij jezelf opletten bij beginnen met mediteren?

 

.Als je voor het eerst begint te mediteren, moet je goed op jezelf letten. Wat zijn de dingen die je voelt? Welke emoties komen op? Hoe voelt je lichaam? Is het comfortabel? Waarom
denk je dat je de emotionele reactie hebt die je hebt? Kijk hoe diep je kunt graven zonder te emotioneel te worden.

Dit kan in het begin moeilijk zijn. We hebben de neiging om onze emoties ten volle te beleven. Meditatie geeft het voordeel dat we de ruimte tussen onszelf en onze emoties kunnen gebruiken om ze te analyseren. Ze aan te pakken met een analytische benadering die ons in staat stelt meer te leren over de manier waarop we werken.
Met dat inzicht kunnen we manieren vinden om met onze moeilijkheden om te gaan. Problemen onmiddellijk aan te pakken, wetende dat welk pad we ook gekozen hebben, we het. van alle kanten hebben bekeken. We hebben het vertrouwen bekomen dat het de beste keuze is.
Niemand kan bepalen wat het beste voor ons is, behalve wijzelf en meditatie kan ons helpen om erachter te komen wat dat is, hou dat altijd in gedachten.

 

 

Moeite met je geest tot rust brengen

 

Als je in het begin moeite hebt om je geest tot rust te brengen en je te focussen, laat je dan niet ontmoedigen. Je kunt je proberen te focussen op je ademhaling, zolang je die niet probeert te controleren. Sluit je ogen en denk hoe de lucht aanvoelt die je longen ingaat en weer uitgaat. Voel de zachte beweging van je lichaam als je borstkas omhoog en omlaag gaat. Denk aan de vredige aard van de adem. De manier waarop het altijd bij ons is, meestal stil, altijd voedend. Je kunt op dit moment van de gelegenheid gebruik maken om de bodyscan methode, die eerder in dit hoofdstuk werd genoemd, en denk aan al je lichaamsdelen.
Vanuit je borst zou je je kunnen richten op je schouders, of je linkerarm of je rechter. Misschien je vingertoppen of je torso. Hoe je deze meditatie ook wilt benaderen, je concentreren op je ademhaling kan een goede manier zijn om jezelf te laten wennen aan meditatie.

Als concentreren op hoe je ademhaling voelt niet genoeg is, kun je altijd je ademhalingen tellen. Dit kan ook een nuttige strategie zijn om in slaap te vallen. Sluit je ogen en denk aan je ademhalingen die in en uit gaan. Als je op zoek bent naar een gemakkelijke meditatie stijl die je helpt echt te ontspannen, is dit een zeer eenvoudige en effectieve manier.

Het voordeel van een ochtendmeditatie

 

Mediteren met een scherpe geest is meestal een goed idee. Een reden waarom het goed kan zijn om je meditaties in de ochtend te plannen. Onthoud ten slotte dat het forceren van je meditatie nooit gaat werken. Als je het niet voelt, dan voel je het gewoon niet. Het hele doel is om jezelf te ontspannen en te heroriënteren. Maar als je merkt dat je aan het friemelen bent, rusteloos en geagiteerd, is er geen reden om die energie te verspillen.  Gaan zitten vechten tegen iets waar je niet volledig aan toegewijd bent gaat niets opbrengen.

 

Mediteren in de juiste stemming

 

Je kunt mediteren wanneer je in de juiste stemming bent om te mediteren. Dat zal je helpen om meer te bereiken. Als je merkt dat je je altijd onrustig en gespannen voelt wanneer je probeert tijd te maken om te mediteren, mist je meditatie misschien iets dat je nodig hebt om te voelen dat het gunstig is voor je leven. Je kunt altijd kijken naar de gedachten van andere mensen over meditatie en technieken die voor hen werken. Misschien ben jij het soort persoon dat liever met iemand anders mediteert. Je kunt altijd met je geliefden praten en kijken of ze misschien samen met jou willen mediteren. Je kunt ook in contact komen met mensen die gepassioneerd zijn over meditatie. Mensen die hun geheimen en ervaringen met je kunnen delen en het zo een beetje makkelijker voor je maken.

 

Gids met alles over beginnen met mediteren

Beginnen met mediteren vraagt altijd een kleine inspanning

 

Meditatie zal in alle gevallen een kleine inspanning vergen. Die inspanning wordt meestal ervaren bij het vrijmaken van de tijd om te gaan zitten, in jezelf te keren met goede gedachten, slechte gedachten en alles daartussenin.

Als dat iets is dat moeilijk voor je is, dan is het misschien goed om na te denken waarom mediteren moeilijk voor je is, dit kan je antwoorden geven.

Het lijkt misschien niet voor de hand liggend om te beginnen met mediteren, maar de waarheid is dat het veel lastiger kan zijn om een leven te leiden zonder meditatie. Iedereen kan profiteren van het krijgen van inzicht in zichzelf en leren hoe ze hun geest leeg kunnen maken. Je bekomt  het voordeel van problemen effectief en objectief te kunnen benaderen.
Je hoeft alleen maar te proberen.

(2)