vitamine d, medischemallemolen.nl

Vitamine D tekort, wat zijn de Symptomen?

Als je de zon mijdt, allergisch bent voor melk, of een strikt veganistisch dieet volgt, loop je het risico op een vitamine D tekort. Vitamine D, ook wel bekend als de vitamine van de zon, wordt door het lichaam aangemaakt als de huid wordt blootgesteld aan zonlicht.

Het komt ook van nature voor in een aantal voedingsmiddelen. Het komt voor in sommige vissoorten, visleverolie en eigeel – en in verrijkte zuivel- en graanproducten.

Vitamine D is essentieel voor sterke botten, omdat het het lichaam helpt calcium uit de voeding te gebruiken.

Traditioneel wordt een tekort in verband gebracht met rachitis. Rachitis is een ziekte waarbij het botweefsel niet goed mineraliseert, wat leidt tot zachte botten en misvormingen van het skelet. Maar steeds meer onderzoek toont het belang aan van vitamine D in de bescherming tegen een groot aantal gezondheidsproblemen.

zonlicht in een spray

Symptomen en gezondheidsrisico’s

Symptomen van botpijn en spierzwakte kunnen wijzen op een vitamine D tekort. Bij veel mensen zijn de symptomen echter subtiel. Maar ook zonder symptomen kan een tekort gezondheidsrisico’s opleveren. Lage bloedwaarden van de vitamine zijn in verband gebracht met het volgende:

Verhoogd risico op overlijden door hart- en vaatziekten
Cognitieve stoornissen bij oudere volwassenen
Ernstige astma bij kinderen
Kanker

Onderzoek suggereert dat vitamine D een rol zou kunnen spelen bij de preventie en behandeling van een aantal verschillende aandoeningen, waaronder type 1 en type 2 diabetes, hypertensie, glucose-intolerantie en multiple sclerose.

Oorzaken van Vitamine D tekort

Vitamine D-tekort kan om een aantal redenen ontstaan:

Je krijgt na verloop van tijd niet de aanbevolen hoeveelheden van de vitamine binnen. Dit is waarschijnlijk als je een strikt veganistisch dieet volgt, omdat de meeste natuurlijke bronnen van dierlijke oorsprong zijn, waaronder vis en visolie, eigeel, verrijkte melk en runderlever.

Je blootstelling aan zonlicht is beperkt. Omdat het lichaam vitamine D aanmaakt wanneer uw huid aan zonlicht wordt blootgesteld, loopt u een risico op een tekort als u aan huis gebonden bent, op noordelijke breedtegraden woont, om religieuze redenen lange gewaden of hoofdbedekking draagt, of een beroep uitoefent dat blootstelling aan de zon verhindert.

U heeft een donkere huid. Het pigment melanine vermindert het vermogen van de huid om vitamine D aan te maken als reactie op blootstelling aan zonlicht. Sommige studies tonen aan dat oudere volwassenen met een donkere huid een hoog risico lopen op een vitamine D-tekort.

Uw nieren kunnen vitamine D niet omzetten in zijn actieve vorm. Naarmate mensen ouder worden, zijn hun nieren minder goed in staat vitamine D om te zetten in de actieve vorm, waardoor het risico op een vitamine D-tekort toeneemt.

Uw spijsverteringskanaal kan onvoldoende vitamine D opnemen. Bepaalde medische problemen, zoals de ziekte van Crohn, taaislijmziekte en coeliakie, kunnen het vermogen van uw darmen om vitamine D op te nemen uit het voedsel dat u eet, aantasten.

U bent zwaarlijvig. Vitamine D wordt door vetcellen aan het bloed onttrokken, waardoor het anders in de circulatie terechtkomt. Mensen met een body mass index van 30 of hoger hebben vaak een laag vitamine D-gehalte in het bloed.

Lees ook ons blog: gevolgen-calcium-tekort

Tests voor Vitamine D tekort

De meest nauwkeurige manier om te meten hoeveel vitamine D er in uw lichaam zit is de 25-hydroxy vitamine D bloedtest. Een niveau van 20 nanogram/milliliter tot 50 ng/mL wordt als voldoende beschouwd voor gezonde mensen. Een niveau van minder dan 12 ng/mL wijst op een vitamine D-tekort.

Behandeling van vitamine D tekort

De behandeling van een vitamine D-tekort bestaat uit het binnenkrijgen van meer vitamine D – via voeding en supplementen. Hoewel er geen consensus is over het vitamine D-niveau dat nodig is voor een optimale gezondheid — en het waarschijnlijk verschilt afhankelijk van leeftijd en gezondheidstoestand — wordt een concentratie van minder dan 20 nanogram per milliliter over het algemeen als onvoldoende beschouwd en is behandeling nodig.

Als u niet veel tijd in de zon doorbrengt of uw huid altijd goed bedekt (zonnebrandcrème remt de vitamine D-productie), moet u met uw arts praten over het nemen van een vitamine D-supplement, vooral als u risicofactoren hebt voor een vitamine D-tekort.

Lees ook ons blog superfoods fabel of feit

(29)