vitamine d, medischemallemolen.Nl

Vitamine D supplementen en gezondheidsvoordelen?

Het lijdt geen twijfel dat ons lichaam vitamine D nodig heeft. Het helpt de opname van calcium en fosfor in onze botten te reguleren, het helpt onze cellen met elkaar te communiceren en helpt ons immuunsysteem te versterken. Maar kunnen vitamine D supplementen extra gezondheidsvoordelen bieden?

Eerder onderzoek suggereert van wel. Maar andere studies geven aan dat vitamine D-supplementen niet meer doen dan de gezondheid van botten en immuunsysteem bevorderen en alleen nuttig is voor mensen die een vitamine D-tekort hebben.

We bekijken beide kanten van de zaak in een poging om te bepalen of vitamine D supplementen echt goed voor ons zijn.

Hoe vitamine D werkt

Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine. Er zijn vijf vormen van de vitamine – D1, D2, D3, D4 en D5.

De vitamines D2 en D3 lijken echter het belangrijkst te zijn in het menselijk lichaam.

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Er is geen vaste hoeveelheid tijd die iemand in het zonlicht moet doorbrengen om een goede hoeveelheid van deze vitamine binnen te krijgen. Je hoeft niet bruin te worden om vitamine D binnen te krijgen.
Korte periodes van blootstelling aan de zon tijdens de zomermaanden zijn in veel gevallen voldoende.

De energie van de zon verandert een chemische stof in de huid in vitamine D3, dat vervolgens naar de lever en de nieren wordt vervoerd waar het wordt omgezet in actieve vitamine D.

Sommige voedingsmiddelen, zoals vette vis, eieren en verrijkte vetsmeersels, bevatten de vitamine ook, zij het in zeer kleine hoeveelheden. Na consumptie gaat het naar de lever en wordt daar op dezelfde manier verwerkt.

De belangrijkste functie van vitamine D is het verhogen van de intestinale absorptie van calcium – een proces dat cruciaal is voor een goede gezondheid van de botten.

Vitamine D helpt ook het immuunsysteem te versterken en de cel tot cel communicatie in het lichaam te bevorderen.

De Vitamine D is tevens belangrijk voor de spierfunctie, het ademhalingssysteem, de cardiovasculaire functie, de hersenontwikkeling het zou zelfs kanker bestrijdende eigenschappen hebben.

Vitamine D tekort

Er is sprake van een vitamine D tekort als iemand niet voldoende vitamine in zijn lichaam heeft.

Afhankelijk van de leeftijd en behoefte is een inname tussen de 400 en 800 eenheden (IU) vitamine D per dag ‘voldoende’. Dit komt neer op 10 tot 20 microgram (µg). Er is geen Algemene Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) vastgesteld.

Sommige studies tonen echter aan dat je dagelijkse inname hoger moet zijn als je huid geen UV-straling ontvangt. Er zijn nog andere factoren die verder een rol kunnen spelen in deze kwestie, zoals overgewicht, huidskleur en leeftijd. Voor vrouwen en mannen van 70 jaar of ouder wordt een adequate inneming gesteld van 20 microgram per dag.

In de Nederlandse wet is vastgelegd dat een voedingssupplement maximaal 25 microgram mag bevatten. Voor een passend advies op het gebied van inname is het aan te raden contact op te nemen met een huisarts of diëtist.

De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. De meeste mensen kunnen het grootste deel van de vitamine D die ze nodig hebben, halen uit een korte blootstelling aan de zon tijdens de zomermaanden.

Vitamine D en de juiste voeding


De meeste mensen zijn in staat om alle vitamine D die het lichaam nodig heeft binnen te krijgen door het eten van een gezonde, evenwichtige voeding en het krijgen van de juiste hoeveelheid zonlicht.

Maar bepaalde groepen lopen het risico op een vitamine D-tekort. Deze omvatten:

  • Mensen van 65 jaar en ouder
  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven
  • Mensen die niet genoeg aan zonlicht worden blootgesteld, zoals mensen die aan huis gebonden zijn
  • Mensen met een donkere huid, en
  • baby’s en jonge kinderen onder de 5 jaar.

Bij een tekort aan vitamine D kan het lichaam slechts 10-15% van het via de voeding opgenomen calcium opnemen, terwijl dit bij een voldoende vitamine D-gehalte 30-40% is.
Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid van de botten.

Lage vitamine D-niveaus zijn ook in verband gebracht met andere negatieve gezondheidseffecten.
Symptomen van een vitamine D-tekort zijn onder meer vermoeidheid en algemene pijnen, maar veel mensen hebben geen symptomen.

vitamine D, medischemallemolen.nl

Mogelijke voordelen van vitamine D-supplementen

Er zijn de twee belangrijkste manieren om voldoende vitamine D in het lichaam te krijgen, deze zijn om de blote huid bloot te stellen aan zonlicht en vitamine D-supplementen te nemen.

Daar voor veel mensen frequente blootstelling aan zonlicht niet mogelijk is zijn supplementen vaak de oplossing.

Met onze indoor levensstijl, stellen we onze huid niet meer zo veel bloot aan de zon als vroeger en voldoen we niet aan onze vitamine D behoefte. Supplementen zijn een manier om deze levensstijl te compenseren.

Lees ook ons blog : vitamine-d-tekort-wat-zijn-de-symptomen

Negatieve effecten van vitamine D-supplementen

Net als veel andere vitaminen kan een overmatige inname van vitamine D negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid.

Mogelijke bijwerkingen zijn een slechte eetlust, gewichtsverlies, vermoeidheid, pijnlijke ogen, overgeven, diarree en spierproblemen.

Als je extreem hoge vitamine D-niveaus hebt, kun je een aandoening krijgen die hypercalciëmie wordt genoemd, wat betekent dat er te veel calcium in je bloed zit.

Deze aandoening zorgt ervoor dat je je misselijk, verward en moe voelt. Als je medische hulp krijgt en je vitamine D-inname verlaagt en je calciumgehalte verlaagt, zijn er geen langdurige gevolgen.”

Het is echter moeilijk om te veel vitamine D uit zonlicht en voedselbronnen te halen, daarom is een te hoge vitamine D inname over het algemeen een gevolg van het innemen van te veel supplementen.

Verhoogd bewustzijn rond
vitamine D

Studies tonen aan dat traditionele dieetadviezen de vitamine D-inname/-niveaus niet verbeteren. Het is dus belangrijk dat artsen duidelijk maken dat vitamine D niet zomaar uit je voeding komt, en dat er extra aandacht nodig is om ervoor te zorgen dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt.

Een groter bewustzijn rond vitamine D zou leiden tot een betere vitamine D-inname door de bevolking.

We hebben een bevolking nodig die begrijpt dat je vitamine D krijgt van blootstelling aan de zon. Als je geen blootstelling aan de zon krijgt, dan moet je supplementen nemen omdat je niet genoeg vitamine D uit je voeding krijgt.

Op dit moment zijn er aanwijzingen dat vitamine D supplementen kunnen helpen om de niveaus van de vitamine die ons lichaam nodig heeft voor gezonde botten, modulatie van celgroei en immuunfunctie op peil te houden.

Maar of deze supplementen extra gezondheidsvoordelen kunnen opleveren, moet nog blijken.


De belangrijkste boodschap is wel dat als je gezond en actief bent, je waarschijnlijk genoeg zonlicht krijgt om voldoende vitamine D-spiegels te hebben en geen vitamine D-supplementen hoeft te nemen.

(6)