superfoods, medischemallemolen.nl

Superfoods: een fabel of een feit?

De meesten van ons hebben wel eens gehoord van “superfoods”, voedingsmiddelen die zo voedzaam zijn dat ze bijna wonderbaarlijk lijken. Maar wat is feit en wat fictie als het op deze voedingsmiddelen aankomt?

Velen van ons zijn wel eens in de verleiding gekomen om een bepaald voedingsmiddel te kopen. De hoofdreden hiervan is omdat het als superfood wordt aangemerkt.

Talloze producten, waaronder bepaalde soorten fruit, groenten, kruiden, groentepoeders en proteïnerepen, dragen dit label.

Maar wat betekent superfood eigenlijk, en bestaan ze wel?

In dit artikel onderzoeken we deze vragen en scheiden de realiteit van de hype. Kunnen bepaalde voedingsmiddelen inderdaad zo’n invloed uitoefenen op onze gezondheid?

Wat zijn superfoods?

Momenteel is er geen vaste wetenschappelijke definitie voor wat telt als een superfood. In het algemeen beschrijft de term voedingsmiddelen die rijk zijn aan voedingsstoffen. Voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze belangrijke gezondheidsvoordelen bieden.

Superfoodproducten zijn alomtegenwoordig in de wellnesswereld. Als je bijvoorbeeld superfood intikt in google, vind je pagina na pagina met producten die de naam superfood dragen. Sommige superfoods zijn ook vaak duurder dan hun natuurlijke alternatieven.

Bedrijven verdienen miljoenen aan het labelen van deze producten als superfoods . De wereldwijde superfoods marktomvang werd geschat op $137 miljard in 2018 – maar voldoen ze echt aan de hype?

Veel gezondheidsexperts zijn op hun hoede voor de term superfood en dat is niet voor niets. Er is geen vaste definitie van het woord en geen regelgeving rond het gebruik van de term op verpakkingsetiketten.

Hierdoor is er geen garantie dat een product met het label superfood speciale gezondheidsvoordelen biedt of bepaalde voedingsstoffen bevat.

Zijn superfoods echt gezonder?

Consumenten denken vaak dat producten met superfood op hun etiket gezonder zijn dan andere producten, wat niet noodzakelijk waar is. Dit kan ertoe leiden dat consumenten geld uitgeven aan dure producten. Producten die op de markt worden gebracht als gezond, zoals superfoodpoeders, proteïnerepen en supplementen.

Bovendien bevatten veel superfoodproducten eigen mengsels van fruit- en groentepoeders en vermelden ze niet de hoeveelheid van elk ingrediënt. Vaak is er ook geen vermelding van de hoeveelheid vitaminen, mineralen en antioxidanten die een portie bevat.

De Europese Unie heeft zelfs het gebruik van deze term op etiketten verboden, tenzij deze vergezeld gaat van een expliciete vermelding van de voedingswaarde van het product.

Sommige voedingsdeskundigen hebben hun bezorgdheid geuit over het feit dat het etiket “superfood”. Het etiket op bepaalde voedingsmiddelen zou de indruk geven dat ze een bijna miraculeuze invloed hebben op de gezondheid.

Niet alleen is er geen wetenschappelijke definitie van een superfood, maar het concept zelf kan schadelijk zijn. Bovendien, sommige voedingsmiddelen benoemen als nutritionele talismannen geeft de indruk dat gewone, betaalbare, en alledaagse voedingsmiddelen tekort schieten.

Populaire superfoods

Veel voedingsmiddelen worden beschouwd als superfoods vanwege hun gunstige effecten op de gezondheid en het voorkomen van ziekten.

De meeste daarvan zijn plantaardig, maar sommige voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong, zoals zalm, hebben ook die titel gekregen.

Voedingsdeskundigen bestempelen de volgende voedingsmiddelen soms als superfoods, hoewel ze erkennen dat er geen geaccepteerde definitie voor de term is:

bosbessen
boerenkool
goji bessen
chiazaden
maca
spirulina
citrusvruchten
acai bessen
cacao
gember
knoflook
lijnzaad
chiazaden
chilipepers
granaatappel
tarwegras
kurkuma
groene thee
zalm
avocado
kruisbloemige groenten
bieten

Deze lijst is echter geenszins volledig, en er zijn nog veel meer voedingsmiddelen die mensen vaak superfoods noemen.

Werken superfoods echt?

Hoewel er geen vaste definitie is van superfood, en veel gezondheidsdeskundigen sceptisch staan tegenover de term, zijn sommige voedingsmiddelen die als zodanig worden geclassificeerd in verband gebracht met belangrijke gezondheidsvoordelen.

Bijvoorbeeld, bessen, die vaak worden omschreven als superfoods, hebben associaties met verschillende gezondheidsvoordelen. Sommige studies wijzen uit dat de consumptie van bessen verband kan houden met een verbeterde vasculaire functie en verminderde risicofactoren voor hartziekten. Er wordt echter verder onderzoek aanbevolen om deze bevindingen te verifiëren.

De eigenschappen van superfoods

Diëten met veel kruisbloemige groenten, zoals boerenkool, broccoli en bloemkool, hebben ook een verband met een lager risico op hart-en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker.

Intussen is aangetoond dat knoflook kanker, suikerziekte en hoge bloeddruk tegengaat. En citrusvruchten worden geroemd om hun indrukwekkende concentratie van ontstekingsremmende en antioxiderende metabolieten, waaronder flavonoïden, alkaloïden, carotenoïden, coumarines, fenolzuren en essentiële oliën.

Superfoods en gezondheidsvoordelen

Het is waarschijnlijk dat de meeste voedingsmiddelen die als superfoods worden beschouwd, op de een of andere manier de gezondheid ten goede komen.

Dit komt omdat ze meestal een geconcentreerde bron zijn van vitaminen, mineralen, en heilzame plantaardige verbindingen, zoals polyfenolen en carotenoïden, waarvan bekend is dat ze de gezondheid op een aantal manieren positief beïnvloeden, waaronder het verminderen van ontstekingen en het beschermen tegen cellulaire schade.

De reden hiervoor is dat carotenoïden en polyfenolen antioxidanten zijn, die bescherming kunnen bieden tegen oxidatieve stress – een verstoring van het evenwicht op cellulair niveau – die een sleutelrol speelt bij verouderingsprocessen.

Zijn superfoods superieur?

Sommige superfoods worden echter superieur geacht aan andere voedingsmiddelen, ook al is er geen bewijs dat ze gezonder zijn. Boerenkool wordt bijvoorbeeld beschouwd als een superfood waarvan veel mensen geloven dat het gezonder of beter is dan andere soorten groenten.

Hoewel boerenkool inderdaad gezond is en het lichaam op verschillende manieren ten goede kan komen – waaronder het verminderen van ontstekingen en mogelijke anti-tumor effecten – betekent dit niet dat andere groenten minder gezond zijn of dat boerenkool een voorwaarde is voor een optimale gezondheid.

Superfoods vs andere natuurlijke producten

Veel andere groenten die niet zo populair zijn, zoals waterkers, postelein en snijbiet, zijn zeer voedzaam en hebben gezondheidsvoordelen.

Deze groenten bieden bijvoorbeeld ook een overvloed aan antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen, zoals polyfenolen en carotenoïden, die kunnen helpen bij de bescherming tegen celschade.

Studies tonen aan dat het consumeren van een dieet met veel voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze stoffen, zoals waterkers en snijbiet, beschermende effecten kan hebben tegen gezondheidsaandoeningen, waaronder hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Ze bevatten ook veel vitaminen en mineralen.

Uit een onderzoek naar de nutriëntenconcentratie van groenten bleek dat waterkers, Chinese kool, snijbiet, spinazie, witlof en andijvie een hoger gehalte aan 17 nutriënten bevatten dan boerenkool, waaronder kalium, calcium, ijzer, thiamine, riboflavine, niacine, foliumzuur, zink, en vitamine A, B6, B12 en C.

Zalm versus andere vette vis en omega3 gehalte

Zalm is een ander voorbeeld van een voedingsmiddel dat als voedzaam superieur kan worden beschouwd. Het is een geconcentreerde bron van omega-3 en andere belangrijke voedingsstoffen, hoewel andere vissoorten, waaronder haring, makreel en sardines, ook vol zitten met omega-3 en wellicht betaalbaarder zijn dan zalm.

Dit betekent echter niet dat voedingsmiddelen die vaak als superfoods worden bestempeld, niet belangrijk zijn voor de gezondheid. Het suggereert alleen dat veel andere voedingsmiddelen een vergelijkbare voedingswaarde hebben, maar niet zo populair zijn als de superfoods die zo in de markt worden gezet.

Uw volledige voeding is van belang

Ook al wordt er zoveel aandacht besteed aan specifieke voedingsmiddelen, zoals superfoods, de mens kan niet overleven op één enkel voedingsmiddel.

We consumeren een gevarieerd dieet dat bestaat uit een verscheidenheid aan voedingsmiddelen, waarvan sommige meer voedingsstoffen of verschillende soorten voedingsstoffen bevatten dan andere. Daarom is de totaliteit van het dieet, en niet de opname van een enkel voedingsmiddel, wat telt als we het over gezondheid hebben.

Het belang van een gezonde gevarieerd voedingspatroon

Als je dieet enkele superfoods bevat maar voor het grootste deel bestaat uit ultra-verwerkte voedingsmiddelen, zoals fast food en voedingsmiddelen met veel toegevoegde suikers, zullen de voordelen van superfoods waarschijnlijk niet opwegen tegen de mogelijke negatieve effecten van de ultra-verwerkte voedingsmiddelen.

Anderzijds, als je dieet voornamelijk bestaat uit hele voedingsmiddelen, zoals fruit, groenten, bonen, noten, eieren, specerijen, kruiden en vis en een beperkte hoeveelheid bewerkte voedingsmiddelen bevat, zullen deze keuzes waarschijnlijk de gezondheid bevorderen en enige bescherming bieden tegen ziekte, zelfs als geen van hen worden beschouwd als superfoods.

Deze voedingsmiddelen bevatten de voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren. Diëten met een laag gehalte aan ultra-verwerkte voedingsmiddelen en een hoog gehalte aan volwaardige voedingsmiddelen zijn consequent in verband gebracht met een lager ziekterisico en een langere levensduur.

Andere invloeden op je gezondheid

Bovendien is voeding slechts één stukje van de grote puzzel die de algehele gezondheid vormt. Andere factoren, zoals lichaamsbeweging, slaap, stress en genetica, moeten ook worden overwogen.

Slaapgebrek, een zittende levensstijl en psychologische problemen worden allemaal in verband gebracht met een verhoogd risico op ziekte en vroegtijdig overlijden. Genetische aanleg kan ook de kans op het ontwikkelen van bepaalde gezondheidsaandoeningen vergroten.

Dus, hoewel het consumeren van een dieet dat rijk is aan producten die als supervoedsel worden beschouwd waarschijnlijk de algehele gezondheid ten goede komt, is het belangrijker om je te richten op de algehele kwaliteit van je dieet.

De kern van de zaak

Ook al is er geen vaste definitie van een superfood, de gezondheidsvoordelen van sommige voedingsmiddelen die als superfoods worden bestempeld, zoals bessen, citrusvruchten, kruisbloemige groenten, knoflook en groene thee, kunnen niet worden ontkend.

Hoewel het opnemen van voedingsmiddelen die worden beschouwd als superfoods in het dieet waarschijnlijk de algehele gezondheid ten goede zal komen, is het belangrijk om meer aandacht te besteden aan de algehele kwaliteit van het dieet in plaats van aan specifieke voedingsmiddelen.

Het consumeren van een voedzaam, evenwichtig dieet dat vooral rijk is aan groenten en fruit, ongeacht of ze het label superfood dragen of niet, is een van de beste manieren om de gezondheid te bevorderen en het risico op verschillende gezondheidsaandoeningen te verminderen.

Lees ook ons blog : essentiële voedingsstoffen

(27)