probiotica, medischemallemolen.nl

Probiotica, hoe snel werken ze?

Probiotica zijn levende micro-organismen die de gezondheid van een persoon kunnen bevorderen. Het innemen van probiotica kan helpen bij het opbouwen en herstellen van gezonde bacteriën in de darmen en het bevorderen van de spijsvertering.

Probiotica kunnen sommige kleine problemen snel behandelen. Iemand met lichte diarree kan de symptomen bijvoorbeeld binnen een paar dagen zien verdwijnen. Voor de algehele gezondheid van de spijsvertering kan het een paar weken regelmatig gebruik duren voordat iemand de effecten merkt.

Het kan voordelig zijn om probiotica na verloop van tijd te blijven gebruiken, omdat het tijd kost voordat deze gezonde bacteriën zich hebben opgebouwd en het lichaam ervan kan profiteren.

In dit artikel gaan we na wat probiotica zijn, hoe u ze moet gebruiken en hoe snel ze werken.

vitamines, medischemallemolen.nl

Probiotica definitie

Het zijn levende bacteriën en gisten die mensen kunnen omschrijven als ‘goed’ of ‘vriendelijk’. Fabrikanten van producten die probiotica bevatten, noemen ze ‘levende culturen’.

De meeste probiotica bevatten microben die in het lichaam gedijen in gebieden als de dunne darm en de dikke darm. De inname van deze probiotica kan een gezonde darm bevorderen, omdat ze de microben de kans geven zich in het lichaam te vestigen.

Deze microben zijn niet schadelijk, maar spelen een nuttige rol in het lichaam, bijvoorbeeld bij de spijsvertering.

Een spijsverteringsstelsel dat deze nuttige bacteriën ontbeert, of een overgroei heeft van schadelijke bacteriën, verkeert in een staat van onbalans die dysbiose wordt genoemd. Dit kan leiden tot spijsverteringssymptomen en het risico op andere problemen vergroten.

Hoe snel werken ze?

Hoe snel ze werken, hangt af van verschillende factoren. Uit een onderzoek uit bleek dat het type probioticastam, de gezondheidstoestand, de productformule, de productkwaliteit en de dosering allemaal belangrijk zijn voor de effectiviteit.

Sommigen kunnen ze aanbevelen voor gerichte therapie om acute symptomen te behandelen, zoals reizigersdiarree. In deze gevallen kan iemand de effecten al na een paar dagen merken.

Zo suggereert een ouder onderzoek dat een probiotica behandeling in combinatie met rehydratatie therapie de duur en frequentie van diarree met 2 dagen kan helpen verminderen.

Bij meer chronische aandoeningen, dysbiose, of algemene immuun gezondheid, kan het weken duren voordat probiotica effect hebben, terwijl langdurig gebruik beter kan zijn.

Mensen met prikkelbaar darmsyndroom merken het meeste voordeel als ze 8 weken of langer probiotische producten nemen.

Een onderzoek uit 2018 laat ook zien dat mensen die 12 weken lang een hoog gedoseerd probiotica product consumeerden, significant minder infecties van de bovenste luchtwegen hadden dan een placebogroep.

Voortdurend gebruik van de juiste probiotica biedt mogelijk de beste kans op symptoomvermindering en algehele darmgezondheid.

Meest voorkomende soorten probiotica

Ze bevatten een verscheidenheid aan micro-organismen. De twee meest voorkomende soorten behoren tot de groepen Lactobacillus en Bifidobacterium.

Lactobacillus
Gangbare stammen van Lactobacillus zijn onder meer:

Lactobacillus (L) :
salivarius
acidophilus
paracasei
fermentium
brevis
casei
Sakei

Bifidobacterium
Enkele veel voorkomende stammen van Bifidobacterium zijn:

Bifidobacterium (B) :
bifidum
longum
breve
animalis

Hoe te gebruiken

Ze worden meestal toegevoegd aan bepaalde voedingsmiddelen of zijn verkrijgbaar als supplementen.

Het eten van probiotische voedingsmiddelen

Sommige voedingsmiddelen kunnen van nature probiotica bevatten, terwijl sommige bedrijven ze tijdens het productieproces aan producten kunnen toevoegen. Gefermenteerde en zuivelproducten zijn veel voorkomende bronnen van probiotica. Deze omvatten:

  • yoghurt
  • kwark
  • zuurkool
  • kefir
  • kombucha
  • ingemaakte groenten
  • gefermenteerde sojaproducten, waaronder tempeh, miso en natto

Probiotische supplementen

Mensen kunnen ook probiotica-supplementen nemen, die bestaan in verschillende hoeveelheden van verschillende stammen. Deze zijn meestal verkrijgbaar in capsulevorm.

Supplementen zijn een eenvoudige manier om grote hoeveelheden gezonde microben in het lichaam te krijgen. Het is echter belangrijk dat mensen de instructies opvolgen en de juiste dosering innemen.

Voordelen van Probiotica

Ze kunnen verschillende voordelen hebben door de manier waarop ze inwerken op het lichaam. Hoewel ze invloed kunnen hebben op veel systemen en organen, zijn de belangrijkste voordelen van probiotica vooral gericht op het bevorderen van de darmflora en de spijsvertering.

Ze kunnen een rol kunnen spelen bij verschillende spijsverteringsproblemen, zoals:

reizigersdiarree
diarree door antibiotica
prikkelbaar darmsyndroom
ziekte van Crohn
colitis ulcerosa

Andere voordelen :

  • algehele darmbacteriën
  • gezondheid van het immuunsysteem
  • stoelgang
  • consistentie van de ontlasting
  • vaginale gezondheid

Het is belangrijk op te merken dat deze effecten aanhouden zolang de persoon probiotica neemt. Ook is er nog maar weinig bewijs voor de voordelen op de lange termijn.

Risico’s van probiotica

De producten zijn over het algemeen veilig. Toch kan het innemen van grote hoeveelheden bij sommige mensen lichte symptomen veroorzaken, zoals winderigheid of een opgeblazen gevoel.

Er zijn enkele zeldzame bijwerkingen van probiotica, meestal wanneer de persoon onderliggende problemen heeft.

Deze bijwerkingen zijn onder andere:

  • sepsis
  • endocarditis
  • abces in de lever
  • schimmel overgroei

Mensen die ernstig ziek zijn of een aandoening hebben die hun immuunsysteem aantast, kunnen beter geen probiotische producten gebruiken. Bovendien zijn de mogelijke risico’s van het gebruik van probiotica bij zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven niet goed bekend.

Samenvatting

Probiotische producten bevatten levende microben die het lichaam positief kunnen beïnvloeden. Ze kunnen markers van de spijsvertering helpen verbeteren, de symptomen van sommige spijsverteringsaandoeningen verminderen en het immuunsysteem verbeteren.

Voor symptoomverlichting op korte termijn, zoals het verminderen van diarree, kunnen sommige probiotica al na een paar dagen werken. Voor chronische aandoeningen of de algemene gezondheid van het immuunsysteem kan het nuttig zijn om probiotica gedurende weken of maanden achter elkaar te gebruiken.

De meeste mensen kunnen probiotica goed verdragen, en ze kunnen helpen het gezonde darm microbioom te herstellen of in balans te brengen. Sommigen zullen het gebruik ervan echter eerst met hun arts willen bespreken voordat ze deze in hun dieet opnemen.

Prebiotica en probiotica, wat is het verschil ?

Ze ondersteunen beide het lichaam bij het opbouwen en onderhouden van een gezonde kolonie bacteriën en andere micro-organismen, wat de darm ondersteunt en de spijsvertering bevordert.

Prebiotica zijn een soort vezels die het menselijk lichaam niet kan verteren. Ze dienen als voedsel voor probiotica, dat zijn kleine levende micro-organismen, waaronder bacteriën en gist.

Prebiotica en probiotica kunnen nuttige bacteriën en andere organismen in de darm ondersteunen.

Deze voedingsbestanddelen helpen gunstige bacteriën te bevorderen door voedsel te leveren en een omgeving te creëren waarin micro-organismen kunnen gedijen.

  • Prebiotica zijn aanwezig in vezelrijke voeding, zoals fruit, groenten en volle granen.
  • Probiotica komen voor in veel gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals yoghurt, zuurkool en tempeh.

Voordelen Probiotica

Ze kunnen de gezondheid van de spijsvertering ondersteunen.

Onderzoek wijzen erop dat ze gunstig kunnen zijn op de volgende gebieden:

  • Spijsvertering
  • Geestelijke gezondheid : het is mogelijk dat probiotica dit effect hebben omdat er een verband is tussen darm- en hersengezondheid.
  • Maagdarmgezondheid
  • Algemene gezondheid

De meeste mensen halen voldoende prebiotica uit hun voeding, zonder supplementen te gebruiken.
Prebiotica zijn een bestanddeel van sommige voedingsmiddelen die het lichaam niet kan verteren. Ze dienen als voedsel voor bacteriën en andere nuttige organismen in de darmen.

De voordelen van prebiotica houden verband met de voordelen van probiotica. Prebiotica kunnen een gezonde darm ondersteunen, met als gevolg een betere spijsvertering, minder antibiotica-gerelateerde gezondheidsproblemen, en andere voordelen.

Onderzoeken suggereren dat prebiotica het lichaam ten goede kunnen komen door:

  • de calciumabsorptie te verbeteren
  • te veranderen hoe snel het lichaam koolhydraten kan verwerken
  • de probiotische groei van darmbacteriën te ondersteunen, wat de spijsvertering en de stofwisseling kan verbeteren

Prebiotica komen van nature voor in veel voedingsmiddelen, dus de meeste mensen hoeven geen prebiotica-supplementen te nemen.

Interactie Prebiotica en Probiotica

Er is momenteel geen bewijs dat het samen innemen van prebiotica en probiotica schadelijk is. Mensen met chronische ziekten of ernstige aandoeningen kunnen probiotica- en prebiotica-supplementen echter beter vermijden, tenzij een arts anders adviseert.

Veel voedingsmiddelen zijn rijk aan prebiotica en probiotica

Probiotische voedingsmiddelen

yoghurt
kefir
gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals zuurkool en kimchi
kombucha
traditionele gefermenteerde karnemelk
gefermenteerde kazen, zoals Gouda

Prebiotische voedingsmiddelen

Door een verscheidenheid aan voedingsmiddelen in hun dieet op te nemen, kunnen mensen ervoor zorgen dat ze een scala aan prebiotica binnenkrijgen die verschillende bacteriestammen kunnen voeden. Prebiotica zitten in veel vezelrijke voedingsmiddelen, waaronder sommige soorten fruit, groenten en volle granen.

Sommige probiotica-rijke voedingsmiddelen kunnen ook prebiotica bevatten.

Baby’s krijgen toegang tot prebiotica via de suikers in moedermelk, en sommige zuigelingenvoeding bevat ook prebiotica.

Samenvatting Prebiotica en Probiotica

Voor de meeste gezonde mensen is het niet nodig om deze supplementen te nemen. Voor mensen zonder een verzwakt immuunsysteem of onderliggende ziekten is het risico meestal echter minimaal.

Met een dieet dat bestaat uit fruit, groenten, volle granen en gefermenteerde voedingsmiddelen kunnen mensen voldoende prebiotica en probiotica binnenkrijgen zonder afhankelijk te zijn van supplementen.

Mensen moeten een arts of diëtist raadplegen als ze denken dat ze specifiek advies nodig hebben over het juiste dieet voor hun behoeften.

Lees ook ons blog : wandelen-of-hardlopen-en-de-gezondheidsvoordelen

(15)