misverstanden rond suiker

Wat is suiker en de misverstanden

Wat is suiker?


Suiker is een oplosbaar koolhydraat – een biologisch molecuul dat bestaat uit koolstof, waterstof en zuurstofatomen. Andere koolhydraten zijn onder andere zetmeel en cellulose, dat een structureel onderdeel is van de celwanden van planten.

Eenvoudige suikers, of monosachariden, zijn onder andere glucose en fructose. Gegranuleerde suiker is een samengestelde suiker, of disacharide, bekend als sacharose, die bestaat uit glucose en fructose. Tijdens de spijsvertering breekt het lichaam disachariden af in monosachariden.

Toch verklaart de chemie van suiker niet de schade ervan. De stof kreeg zijn niet al te beste reputatie omdat het lekker smaakt maar als het te vrij wordt geconsumeerd, slecht is voor onze gezondheid.

Lees ook ons blog : zijn suikervervangers slecht voor onze gezondheid?

Heb je interesse in een suiker detox, bekijk dan hier het 20 dagen suikervrij programma van Ria Kamelle.

Suiker is verslavend

Sommige deskundigen geloven dat het een verslavende stof is.

“Er is momenteel geen wetenschappelijk bewijs dat het verslavend is, hoewel we weten dat suiker psychologische effecten heeft, waaronder het produceren positieve gevoelens en deze worden vrijwel zeker bemiddeld via de beloningssystemen van de hersenen.

Het is de moeite waard op te merken dat hoewel gezondheidsdeskundigen suiker niet classificeren als een verslavende stof, het nog niet als een gezond product kan geclassificeerd worden.

Suiker maakt kinderen hyperactief

Dit is misschien wel de meest voorkomende mythe die in verband wordt gebracht met suiker: door het eten van snoep worden kinderen wild. In feite is er geen wetenschappelijk bewijs dat het de hyperactiviteit bij de overgrote meerderheid van de kinderen verhoogt.

Suiker veroorzaakt diabetes

Een andere relatief veel voorkomende mythe is dat het direct diabetes veroorzaakt. Er is echter geen direct verband tussen deze twee. De verwarring ontstaat misschien omdat er een intrinsiek verband bestaat tussen de bloedsuikerspiegel en diabetes.

Het verhaal is echter iets gecompliceerder. Overgewicht en obesitas zijn risicofactoren voor type 2 diabetes, en het consumeren van een hoog suikergehalte verhoogt de kans op het ontwikkelen van overgewicht of obesitas. Suiker is echter niet de directe oorzaak van type 2 diabetes.

Wat betreft type 1 diabetes spelen voedings- en leefstijlfactoren geen rol.

Lees ook ons blog : diabetes-type-2-kruiden-en-supplementen/

Vermijd fruit bij een dieet

Vruchten zijn heerlijk, mede omdat ze zoet zijn, dankzij de natuurlijk voorkomende suikers. Vanwege hun suikergehalte zijn sommige mensen van mening dat we het eten van fruit moeten vermijden als we een goed gewicht willen handhaven.

Dit is een mythe. Vruchten bevatten een scala aan gezonde stoffen, waaronder een verscheidenheid aan vitaminen en mineralen, en vezels.

Fruitconsumptie wordt geassocieerd met gezondheidsvoordelen, waaronder een verminderd sterftecijfer.

Een studie concludeerde dat gevriesdroogde mango “geen negatieve invloed heeft op het lichaamsgewicht, maar een positief effect heeft op de bloedglucose”. Een andere studie vond dat het consumeren van bosbessen de insulinegevoeligheid verhoogt.

Het lijdt geen twijfel dat het consumeren van fruit de gezondheid ten goede komt. Het zou een vergissing zijn om het uit ons dieet te halen om de suikerinname te verminderen.

We moeten suiker uit ons dieet verwijderen

Omdat we weten dat het consumeren van overtollige suiker slecht is voor de gezondheid, is het zinvol om onze inname te verminderen. Het is echter niet nodig om het volledig uit ons dieet te halen.

Zoals we hierboven al opmerkten, bevatten vruchten suiker, en ze zijn goed voor de gezondheid, dus het zou contraproductief zijn om het uit ons dieet te halen.

Zoals met alles in het leven, is gematigdheid de sleutel. Dat gezegd hebbende, gezoete dranken, zoals frisdrank, hebben associaties met verschillende negatieve gevolgen voor de gezondheid. Gevolgen zoals nierschade, cellulaire veroudering, heupfracturen, obesitas, type 2 diabetes, en nog veel meer.
Het is sterk aangeraden om frisdranken te vermijden.

Suiker veroorzaakt kanker

Ondanks de geruchten geloven de meeste deskundigen niet dat het rechtstreeks kanker veroorzaakt of de verspreiding ervan aanwakkert.

Kankercellen delen zich snel, wat betekent dat ze veel energie nodig hebben, die suiker kan leveren. Dit is misschien wel de wortel van deze mythe.

Alle cellen hebben echter suiker nodig, en kankercellen hebben ook andere voedingsstoffen nodig om te overleven, zoals aminozuren en vetten, dus het gaat niet alleen om suiker.

“Er is dusver geen bewijs dat het volgen van een suikervrij dieet het risico op het krijgen van kanker verlaagt, of de overlevingskansen vergroot als je de diagnose krijgt.”

Net als bij diabetes, is er een draai – verhoogde suikerinname heeft links met gewichtstoename, terwijl overgewicht en obesitas zijn gekoppeld aan een verhoogd risico op kanker.

Dus, hoewel het niet direct kanker veroorzaakt en het niet helpt om te gedijen, als iemand hoge niveaus van suiker consumeert en overgewicht ontwikkelt, verhoogt hun risico.

Wetenschappers blijven het verband tussen kanker en suikerconsumptie onderzoeken.

Suiker en gezondheid

Suiker is een veel onderzocht onderwerp. Het typen van “suiker gezondheid” in Google Search brengt 1000den resultaten naar boven. Het navigeren door deze hoeveelheid content is onhandig, en zoals bij elk wetenschappelijk onderwerp zijn er meningsverschillen.

Iets om in gedachten te houden is dat veel studies die de gezondheidseffecten van suiker onderzoeken financiering ontvangen van de voedingsindustrie. Een overzicht van het onderzoek naar frisdrankconsumptie, voeding en gezondheid onderzocht de resultaten van 88 relevante studies.

Ze vonden “duidelijke associaties” tussen frisdrankinname, lichaamsgewicht en medische problemen. Veelzeggend genoeg melden ze ook dat “studies die door de voedingsindustrie worden gefinancierd, aanzienlijk kleinere effecten rapporteren dan de studies die niet door de industrie worden gefinancierd”.

Hoewel er een aantal misverstanden zijn over suiker, zijn sommige dingen zeker: hoewel het misschien niet direct diabetes of kanker veroorzaakt, is het eten van hoge niveaus niet gezond. Gematigdheid is hier de oplossing.

Heb je interesse in een suiker detox, bekijk dan hier het 20 dagen suikervrij programma van Ria Kamelle.

(14)