Leververvetting, omkeerbaar door voeding?

Het lichaam slaat op veel plaatsen vet op voor energie en isolatie. De lever bestaat gedeeltelijk uit vet. Als het vetgehalte in de lever echter te hoog is, kan dit een teken zijn van leververvetting. Dieetveranderingen zijn de eerstelijnsbehandeling voor deze leveraandoening.

Er zijn twee soorten leververvetting: alcoholische leververvetting en niet-alcoholische leververvetting. Zwangerschap kan ook leververvetting veroorzaken.

Leververvetting beschadigt de lever, waardoor deze geen gifstoffen meer kan verwijderen en geen gal meer kan produceren voor het spijsverteringsstelsel. Als de lever deze taken niet goed kan uitvoeren, loopt iemand het risico andere problemen in zijn hele lichaam te krijgen.

Veranderingen in het dieet en regelmatige lichaamsbeweging zijn belangrijke manieren om leververvetting onder controle te krijgen. Sommige mensen zullen echter een arts moeten raadplegen voor verdere behandeling.

In dit artikel stellen we verschillende voedingsmiddelen voor die in een dieet voor leververvetting kunnen worden opgenomen, en ook voedingsmiddelen die moeten worden vermeden.

Voedingsmiddelen het verbeteren van een vette lever

Knoflook kan helpen bij het verminderen van lichaamsvet bij mensen met leververvetting.
Een dieet voor leververvetting moet een grote verscheidenheid aan voedingsmiddelen bevatten.

Het verminderen van de calorie-inname en het eten van vezelrijke, natuurlijke voedingsmiddelen is een goed beginpunt. Het eten van voedingsmiddelen die complexe koolhydraten, vezels en eiwitten bevatten, kan zorgen voor langdurige energie en bevordert het verzadigingsgevoel.

Voedingsmiddelen die ontstekingen verminderen of het lichaam helpen de cellen te herstellen zijn even belangrijk.

Sommige mensen kiezen ervoor om specifieke dieetplannen te volgen, zoals een plantaardig dieet of het mediterrane dieet. Een diëtist kan iemand vaak helpen bij het opstellen van een aangepast dieetplan dat past bij zijn smaak, symptomen en gezondheidstoestand.

Naast deze basisrichtlijnen kunnen sommige specifieke voedingsmiddelen bijzonder nuttig zijn voor mensen met leververvetting. Deze voedingsmiddelen zijn onder andere:

Knoflook

Knoflook wordt aanbevolen in veel diëten, en het kan voordelen bieden voor mensen met een vervette lever. Een studie wees uit dat knoflookpoedersupplementen lijken te helpen het lichaamsgewicht en vet te verminderen bij mensen met een vette lever.

Omega-3 vetzuren

Een onderzoek suggereert dat het consumeren van omega-3 vetzuren de niveaus van levervet en high-density lipoproteïne (HDL) cholesterol verbetert bij mensen met niet-alcoholische leververvetting.

Hoewel er meer onderzoek nodig is om deze bevinding te bevestigen, kan het eten van voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan omega-3-vetzuren helpen het vetgehalte in de lever te verlagen. Deze voedingsmiddelen zijn onder meer

zalm
sardines
walnoten
lijnzaad


Koffie

Het drinken van koffie is voor veel mensen een ochtendritueel. Het kan echter voordelen bieden naast een dosis van energie voor mensen met een vervette lever.

Een dierstudie uit 2019 toonde aan dat cafeïnevrije koffie leverschade en ontstekingen verminderde bij muizen die een dieet aten met veel vet, fructose en cholesterol.

Een andere studie bij muizen uit hetzelfde jaar toonde vergelijkbare resultaten. De onderzoekers ontdekten dat koffie de hoeveelheid vet verminderde die zich ophoopte in de levers van de muizen en de manier waarop hun lichamen energie metaboliseerden.

Broccoli

Het eten van een verscheidenheid aan groenten is nuttig voor mensen met een vervette lever. Broccoli is echter een groente die iemand met een leververvetting serieus zou moeten overwegen op te nemen in zijn dieet.

Onderzoekers moeten nog verdere studies uitvoeren waarbij mensen betrokken zijn. Maar vroeg onderzoek naar het effect van broccoli-consumptie op de ontwikkeling van een vervette lever ziet er veelbelovend uit.

Groene thee

Het gebruik van thee voor medicinale doeleinden is een praktijk die al duizenden jaren teruggaat.

Een review uit 2015 in het World Journal of Gastroenterology suggereert dat groene thee kan helpen bij het verlagen van het vetgehalte in het bloed en in het hele lichaam. Een van de opgenomen studies meldde verminderde vetniveaus in de lever bij mensen die 5-10 kopjes groene thee per dag consumeerden.

Groene thee bevat verschillende antioxidanten, zoals catechine, die kunnen helpen bij het verbeteren van leververvetting.

Walnoten

Hoewel alle noten een goede aanvulling zijn op elk dieet, zijn walnoten bijzonder rijk aan omega-3 vetzuren en kunnen ze voordelen bieden voor mensen met leververvetting.

Uit een review uit 2015 bleek dat het eten van walnoten de leverfunctietestresultaten verbeterde bij mensen met een niet-alcoholische vette leverziekte.

Soja- of wei-eiwit

Uit een review uit 2019 in het tijdschrift Nutrients bleek dat zowel soja- als wei-eiwit de vetophoping in de lever verminderde.

De resultaten van één studie in de review toonden aan dat levervet met 20% afnam bij vrouwen met obesitas die 4 weken lang elke dag 60 gram wei-eiwit aten. Soja-eiwit bevat antioxidanten, isoflavonen genaamd, die helpen de insulinegevoeligheid te verbeteren en het vetgehalte in het lichaam te verlagen.

Te vermijden voedingsmiddelen

Het toevoegen van gezonde voedingsmiddelen aan het dieet is één manier om leververvetting onder controle te krijgen. Het is echter net zo belangrijk voor mensen met deze aandoening om de inname van bepaalde andere voedingsmiddelen te vermijden of te beperken.

Suiker en toegevoegde suikers

Toegevoegde suikers dragen bij aan een hoge bloedsuikerspiegel en kunnen het vet in de lever doen toenemen.

Fabrikanten voegen vaak suiker toe aan snoep, ijs en gezoete dranken, zoals frisdrank en vruchtendranken.

Toegevoegde suikers komen ook voor in verpakte voedingsmiddelen, gebakken producten en zelfs in in de winkel gekochte koffie en thee. Het vermijden van andere suikers, zoals fructose en maïssiroop, kan ook helpen het vet in de lever te verminderen.

Alcohol

Alcohol is de meest voorkomende oorzaak van leververvetting. Het tast de lever aan en draagt bij tot leververvetting en andere leverziekten, zoals levercirrose.

Iemand met leververvetting moet zijn alcoholgebruik verminderen of helemaal uit zijn dieet schrappen.

Geraffineerde granen

Bewerkte en geraffineerde granen zitten in wit brood, witte pasta en witte rijst. Producenten hebben de vezels uit deze sterk bewerkte granen verwijderd, waardoor de bloedsuikerspiegel kan stijgen als het lichaam ze afbreekt.

Uit een onderzoek uit 2015 onder 73 volwassenen met een niet-alcoholische vette lever bleek dat degenen die minder geraffineerde granen consumeerden een lager risico hadden op het metabool syndroom – een groep risicofactoren die de kans op hartaandoeningen en beroertes vergroten.

Mensen kunnen geraffineerde granen gemakkelijk vervangen door aardappelen, peulvruchten, of volkoren- en volkorenalternatieven.

Gebakken of zoute voedingsmiddelen

Te veel gebakken of zoute voeding verhoogt waarschijnlijk de calorie-inname en het risico op gewichtstoename. Overgewicht is een veel voorkomende oorzaak van leververvetting.

Het toevoegen van extra specerijen en kruiden aan een maaltijd is een geweldige manier om voedsel op smaak te brengen zonder zout toe te voegen. Mensen kunnen ook voedsel bakken of stomen in plaats van het te frituren.

Vlees

Een overzichtsartikel uit 2019 merkt op dat de inname van verzadigd vet de hoeveelheid vet verhoogt die zich ophoopt rond organen, waaronder de lever. Rundvlees, varkensvlees en vleeswaren zijn allemaal rijk aan verzadigde vetten, die een persoon met een vette leverziekte moet proberen te vermijden.

Mager vlees, vis, tofu of tempeh zijn geschikte vervangers.Vette vis is echter de beste keuze, omdat deze ook omega-3 vetzuren bevat.

Veranderingen in levensstijl

Regelmatige lichaamsbeweging is voor iedereen belangrijk. Het biedt echter extra voordelen voor mensen met een vette leverziekte. Het handhaven van een gezond lichaamsgewicht met lichaamsbeweging kan iemand helpen bij het beheersen en verminderen van de symptomen.

Wanneer naar een arts of diëtist gaan?

Als dieet en lichaamsbeweging niet het gewenste effect hebben op de symptomen van leververvetting, kan het tijd zijn om naar de dokter te gaan. De arts kan een volledige analyse uitvoeren en de persoon doorverwijzen naar een voedingsdeskundige om hem of haar te helpen een dieetplan op te stellen.

Er zijn momenteel geen goedgekeurde geneesmiddelen die leververvetting kunnen behandelen. Dieet- en leefstijlkeuzes kunnen de toestand echter aanzienlijk verbeteren.

Met de hulp van een arts of voedingsdeskundige kunnen veel mensen afvallen en hun leververvetting onder controle houden.

Lees ook ons blog : wat-zijn-de-meest-voorkomende-galblaasproblemen

(33)