suikervervangers, medischemallemolen.nl

Kiezen voor Stevia als een vervanger van suiker?

Nieuw onderzoek naar de plantaardige zoetstof stevia wijst uit dat de vervanger van suiker negatieve gevolgen kan hebben voor de darmgezondheid.

Mensen gebruiken een vervanger van suiker als een manier om hun suikerinname te verminderen. Overmatige suikerconsumptie kan gewichtstoename veroorzaken, tot diabetes leiden en bijdragen tot ontstekingen in het lichaam.

Daarom zijn onderzoekers op zoek gegaan naar de perfecte vervanger van suiker. Een vervanger die smaakt als echte suiker en die veilig is om te consumeren.

Wetenschappers beschouwen Stevia al jaren als een veilig suikeralternatief. Een nieuwe studie werpt echter de vraag op of het schadelijk kan zijn voor de darmgezondheid.

doe mee aan de challenge 20 dagen suikervrij

Wat zijn suikervervangers?

Suikervervangers zijn handig voor veel mensen, waaronder mensen met diabetes die hun bloedsuiker onder controle moeten houden. Tevens voor mensen die hun calorie-inname proberen te verminderen om een gezond gewicht te bereiken of te behouden.

Er zijn verschillende vervangers beschikbaar. Deze omvatten verschillende kunstmatige zoetstoffen, zoals sucralose, aspartaam en sacharine en de suikeralcoholen xylitol en erythritol.

Sommige mensen gebruiken plantaardige opties om suiker te vervangen, en Stevia is zo’n zoetstof die overal verkrijgbaar is.

Mensen gebruiken de plant Stevia al honderden jaren als zoetstof. De plant werd oorspronkelijk ontdekt in Brazilië en Paraguay en wordt nu over de hele wereld geteeld.

Stevia is tot 300 keer zoeter dan tafelsuiker. Dit betekent dus dat er maar een heel kleine hoeveelheid nodig is om een zoeter effect te bereiken.

Sommige mensen verkiezen van planten afkomstige Stevia boven kunstmatige zoetstoffen die fabrikanten in een labo maken.

Bovendien is Stevia een calorievrije vervanger, terwijl andere kunstmatige zoetstoffen wel enkele calorieën kunnen bevatten. Een ander voordeel van Stevia is dat het een glycemische index van minder dan 1 heeft. Het verhoogt dus de bloedsuikerspiegel niet zoals een aantal alternatieven doen.

Sommige suikervervangers zijn ook veiliger dan andere. Studies hebben andere vervangers, zoals sucralose en sacharine, in verband gebracht met tumorgroei bij muizen, hoewel deze effecten niet bevestigd zijn. Onderzoek naar Stevia daarentegen heeft tot nu toe geen ernstige negatieve gevolgen voor de gezondheid aan het licht gebracht.

Het belang van darmgezondheid

Hoewel mensen over het algemeen het belang inzien van het behouden van een gematigd gewicht en het volgen van de beste praktijken voor een gezond hart, zien ze soms de gezondheid van de darmen over het hoofd.

Het spijsverteringsstelsel is de thuisbasis van verschillende soorten bacteriën. Sommige van deze bacteriën helpen het lichaam gezond te houden. Het behoud van een gezonde en evenwichtige darm is op vele manieren belangrijk.

Sommige darmbacteriën kunnen ontstekingen voorkomen, beschermen tegen bepaalde vormen van kanker en de symptomen van reumatoïde artritis verminderen.

Er zijn verschillende manieren om een gezonde darm te behouden, één daarvan is het vermijden van overmatig gebruik van antibiotica. Antibiotica kunnen de goede bacteriën in de darmen aantasten.

Het vermijden van voedingsmiddelen die de gezondheid van de darmen kunnen schaden, zoals verwerkte voedingsmiddelen en rood vlees, is ook belangrijk.

Mensen kunnen probiotica nemen, vezelrijk voedsel eten en gefermenteerd voedsel eten, zoals yoghurt om een goede darmgezondheid te bevorderen.

suikervervanger Stevia en onderzoeksresultaten

Hoewel deskundigen Stevia doorgaans als een veilige suikervervanger beschouwen, wijst het laatste onderzoek uit dat het enkele nadelen kan hebben.

Onderzoekers van de Ben-Gurion University of the Negev (BGU) in Beersheba, Israël, richtten zich op Stevia in een onderzoek dat onlangs in Molecules verscheen. Hun bevindingen suggereren dat Stevia een negatief effect kan hebben op de darmgezondheid.

Het onderzoeksteam bestudeerde twee vormen van Stevia: het gecommercialiseerde kruidensupplement en gezuiverd Stevia-extract. Ze keken naar hoe de verschillende vormen van Stevia de bacteriële communicatie beïnvloeden.

De darm heeft quorum sensing (QS) paden. Deze paden stellen bacteriële moleculen in staat met elkaar te communiceren, wat belangrijk is voor de microbiële regulatie.

Het team ontdekte dat het Stevia kruidensupplement een “remmend effect had op bacteriële communicatie.” Het gezuiverde Stevia-extract vertoonde “een moleculaire interactie en mogelijke onderbreking van [sommige vormen van] bacteriële communicatie.”

Hoewel de studie aantoont dat Stevia kan bijdragen aan een onevenwichtige darm, toonde geen van beide vormen van Stevia bewijs van het doden van bacteriën in de darm.

Hoofdonderzoeker Dr. Karina Golberg, die deel uitmaakt van het BGU Avram en Stella Goldstein-Goren Department of Biotechnology Engineering, gaf commentaar op de bevindingen:

“Dit is een eerste studie die aangeeft dat meer onderzoek gerechtvaardigd is voordat de voedingsindustrie suiker en kunstmatige zoetstoffen vervangt door Stevia en zijn extracten.”

De onderzoekers zijn van plan Stevia grondiger te bestuderen en hun bevindingen te gebruiken om richtlijnen voor de inname van Stevia op te stellen.

“Met betrekking tot de effecten die in onze studie werden geïdentificeerd en de groeiende consumptie van Stevia, dringen we erop aan dat meer studies worden uitgevoerd om de effecten van deze zoetstoffen verder te helpen ophelderen en om de hoogste dagelijkse doses die vandaag worden aanbevolen aan te passen,” schrijven de auteurs van de studie.

Lees ook ons blog : misverstanden rond suiker

(25)