negatieve calorieën

Bestaan voedingsmiddelen met negatieve calorieën?

Voedingsmiddelen met negatieve calorieën
Voedingsmiddelen met weinig calorieën
Gevaren
Manieren om gewicht te verliezen
Samenvatting

Er is geen onderzoek dat aantoont dat voedingsmiddelen met negatieve calorieën bestaan. Er zijn echter genoeg voedzame voedingsmiddelen met weinig calorieën, zoals eieren, witvis, fruit en groenten.

Calorieën zijn de maatstaf voor de energie die een voedingsmiddel levert.

Wanneer een persoon traint, gebruikt het lichaam calorieën die hij via zijn voeding heeft opgenomen als brandstof. Het lichaam gebruikt ook calorieën om essentiële functies uit te voeren, zoals de spijsvertering, het pompen van bloed en de ademhaling.

Wanneer iemand meer calorieën binnenkrijgt dan hij verbruikt door lichamelijke activiteit of normale lichaamsfuncties, slaat het lichaam de calorieën op als vet.

Bij voedsel met negatieve calorieën moet het lichaam meer calorieën verbruiken om het voedsel te verteren dan het bevat.

Als gevolg daarvan zou iemand theoretisch gewicht kunnen verliezen door het eten van voedsel met negatieve calorieën, als hij daarmee een calorietekort creëert.

Dit artikel bespreekt het bewijs met betrekking tot voedingsmiddelen met een negatieve calorie en de voordelen en gevaren van het volgen van een dieet dat wordt aangeprezen als “voedingsmiddel met een negatieve calorie”.

Bestaat voedsel met negatieve calorieën echt?

Volgens de Academy of Nutrition and Dietetics verbrandt een persoon ongeveer 10% van zijn dagelijkse calorieën door thermogenese, wat het kauwen en verteren van voedsel en het opslaan van voedingsstoffen omvat.

Verschillende voedingsstoffen verbruiken verschillende hoeveelheden calorieën, volgens een oudere studie uit 2004 naar voeding en thermogenese.

Het percentage calorieën dat wordt verbrand tijdens thermogenese voor elke voedingsstof is

Vet: 0-3%
Koolhydraten: 5-10%
Eiwit: 20-30%
Alcohol: 10-30%

Uit dit onderzoek bleek ook dat het lichaam tot 6 uur nadat iemand gegeten heeft, calorieën uit voedsel verbrandt.

De hoeveelheid calorieën die een persoon verbrandt terwijl hij rust, hangt af van zijn leeftijd, lengte, gewicht en lichaamssamenstelling – bijvoorbeeld hoeveel spieren hij heeft.

Kauwgom


Een kleine studie concludeerde dat deelnemers die kauwgom kauwden na een maaltijd 3-5% meer calorieën verbrandden dan degenen die geen kauwgom kauwden na het eten.

Een andere methode om extra calorieën te verbranden na een maaltijd is om langzamer te eten, waarvan een onderzoekvond dat het hetzelfde effect had als kauwgom kauwen.

Voedsel met een hoog watergehalte, bevatten deze negatieve calorieën?


De voedingsmiddelen waarvan veel mensen denken dat ze “negatieve calorieën” bevatten, zijn groenten en fruit met een hoog watergehalte.

Enkele van deze hydraterende voedingsmiddelen zijn:

Watermeloen: 91,45 gram (g) per 100 g
Grapefruit: 88,06 g per 100 g
Tomaten: 94,52 g per 100 g
Wortelen: 88,29 g per 100 g
Komkommer: 95,23 g per 100 g
Sla: 95,31 g per 100 g
Bleekselderij: 95,43 g per 100 g

Voedingsmiddelen met weinig calorieën en veel voedingsstoffen
Er is een breed scala aan voedingsmiddelen die zeer voedzaam zijn en in verhouding tot hun volume weinig calorieën bevatten.

Groenten en fruit


Appels
Een kleine appel kan maar liefst 86 calorieën bevatten
Appels zijn een geweldige bron van vitamine C, calcium, fosfor en kalium.

Grapefruits
Een schijfje van 25 g grapefruit bevat 10,5 calorieën
Grapefruit is ook rijk aan magnesium, kalium en vitamine C.

Aardbeien
Een kopje aardbeien bevat 48 calorieën
Aardbeien zijn een goede bron van kalium, vitamine C, magnesium, en calcium.

Abrikozen
Abrikozen zijn een rijke bron van calcium, fosfor, en magnesium, en bevatten slechts 74 calorieën per kopje.

Rucola
Rucola is populair in salades en als garnering.
Een kopje rucola bevat slechts 5 calorieën en is ook een geweldige bron van foliumzuur en kalium.

Paprika
Een normale rauwe paprika bevat 26 calorieën
Paprika bevat ook veel calcium, kalium en foliumzuur, samen met vitamine C.

Tomaten
Een rauwe Italiaanse tomaat bevat 10,8 calorieën, terwijl een cherrytomaat slechts 4 calorieën bevat.
De voedingswaarde van tomaten bevat veel kalium, vitamine C en fosfor.

Bieten
Een enkele rauwe biet bevat 34 calorieën. Bieten hebben ook een hoog gehalte aan kalium, magnesium en foliumzuur.

Radijs
Eén radijs bevat minder dan 1 calorie
100 g radijs bevat slechts 16 calorieën, evenals een hoog gehalte aan vitamine C, foliumzuur en kalium.

Pompoen
Gekookte pompoen bevat 51 calorieën per 100 g. Magnesium, fosfor, kalium en foliumzuur zijn ook allemaal in goede hoeveelheden te vinden in pompoen.

Groene bonen
100 g rauwe sperziebonen bevat 31 calorieën
Sperziebonen zijn een bron van calcium, magnesium, kalium en foliumzuur.

Eiwit

Schelvis
Een portie schelvis van 100 gram bevat 93 calorieën en heeft 20,5 gram eiwit.

Kabeljauw
In 100 gram kabeljauw zitten 87 calorieën Kabeljauw bevat ook vitamine B12.

Gewone Griekse yoghurt
Een portie van 100 gram gewone, vetvrije Griekse yoghurt bevat 61 calorieënen bevat 10,3 gram eiwit.
Gewone Griekse yoghurt is ook een goede bron van calcium, kalium en fosfor.

Eieren
Een groot ei bevat 72 calorieën. Elk ei bevat 6,24 g eiwitten, evenals grote hoeveelheden foliumzuur, calcium en kalium.

Gevaren van een caloriearm dieet

Het eten van een zeer laag caloriedieet kan betekenen dat een persoon niet aan zijn voedingsbehoeften voldoet.

De inname van groenten en fruit onder de aanbevolen hoeveelheden is te vinden in alle leeftijds- en geslachtsgroepen.

Volgende voedingsstoffen worden vaak niet voldoende opgenomen via voeding:

kalium
voedingsvezels
choline
magnesium
calcium
vitamines A, D, E, en C
ijzer

Hoewel het eten van een dieet rijk aan fruit en groenten iemand zal voorzien van deze voedingsstoffen, kan het eten van een caloriearm dieet iemands metabolisme vertragen, wat ertoe leidt dat hun lichaam spieren gebruikt voor energie.

Caloriearme diëten die niet genoeg koolhydraten bevatten, kunnen ook vermoeidheid veroorzaken.

Caloriearme diëten kunnen ook leiden tot galstenen.

Andere manieren om gewicht te verliezen

Meer dan 50% van de volwassenen in Nederland heeft overgewicht of obesitas.

Een persoon kan gezondheidsvoordelen ondervinden door slechts 5-10% van zijn lichaamsgewicht te verliezen. Dit kan onder meer een verlaagde bloeddruk, cholesterol en bloedsuiker zijn.

Naast het volgen van een negatief of laag calorisch dieet, kan een persoon de volgende manieren proberen om gewicht te verliezen:

Intermitterend vasten

Intermittent fasting houdt in dat een persoon gedurende korte perioden vast en alleen maaltijden eet binnen een kort tijdsbestek gedurende de dag.

Er zijn verschillende intermitterende vastenpatronen, van om de dag vasten, 2 van de 7 dagen vasten, tot 16 uur per dag vasten en binnen een venster van 8 uur eten.

Er zijn studies die concluderen dat intermittent fasting effectief is voor gewichtsverlies.

Verminderen van suikerinname

Het beheren van de inname van toegevoegde suikers moet deel uitmaken van elk gewichtsverliesprogramma.

Het verwijderen van suikerhoudende dranken uit het dieet kan effectief zijn in het voorkomen van gewichtstoename.

Het eten van een eiwitrijk ontbijt

Het is aangetoond dat het eten van eiwitten een persoon helpt gewicht te verliezen.

Het eten van een eiwitrijk ontbijt kan honger later op de dag verminderen en ertoe leiden dat een persoon minder calorieën consumeert.

Regelmatig sporten

Het opnemen van zowel cardio- als weerstandstraining in een trainingsplan kan een persoon helpen gewicht te verliezen.

Weerstandstraining kan iemand helpen lichaamsvet te verliezen en spieren op te bouwen, terwijl zowel krachtige als matige cardio kan bijdragen aan gewichtsverlies.

Samenvatting m.b.t. negatieve

Sommige mensen geloven dat negatieve calorie voedingsmiddelen bestaan en meer calorieën zullen verbranden door thermogenese tijdens de spijsvertering dan ze bevatten.

Zij noemen voedingsmiddelen, waaronder fruit en groenten met een hoog watergehalte, als een kenmerk van “negatieve calorie” dieetplannen.

Onderzoek heeft echter uitgewezen dat voedingsmiddelen met een negatief caloriegehalte niet bestaan.

Er zijn tal van voedzame, caloriearme voedingsmiddelen die iemand in zijn dieet kan opnemen en die gezondheidsvoordelen hebben en kunnen bijdragen tot gewichtsverlies.

Als een persoon werkt aan een doel van gewichtsverlies, kunnen zij alternatieve methoden proberen om gewicht te verliezen, zoals het verminderen van hun suikerinname, het eten van meer eiwitten, of intermittent vasten.

Het is belangrijk om evenwichtig en voedzaam te eten om gezond te blijven.

Lees ook ons blog : Een veganistisch dieet, wat je moet weten! – Gezondheidsblog (medischemallemolen.nl)

(12)