stoppen met roken

Stoppen met roken, tips waarmee het echt lukt.

 

Veel mensen die tabak roken willen graag stoppen vanwege de bijbehorende gezondheidsrisico’s.. Stoppen met roken kan echter een uitdaging zijn.

Wetenschappers hebben verbanden gevonden tussen roken en tal van gezondheidsaandoeningen, waaronder kanker, hartaandoeningen, beroertes, longaandoeningen en diabetes type 2. Rokers sterven gemiddeld 10 jaar eerder dan niet-rokers.

In 2020 concludeerde een wetenschappelijke brief van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat er een hoger risico op ernstige symptomen en overlijden was bij mensen in het ziekenhuis met COVID-19 die rookten in vergelijking met niet-rokers.

Ondanks de risico’s rookt bijna 20 % van de volwassenen in Nederland. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat nicotine verslavend is en het moeilijk is om van de gewoonte af te komen. Er is echter veel steun en hulp beschikbaar.

Onderzoek toont aan dat het met de juiste aanpak mogelijk is deze ongezonde routine te doorbreken. Dat men voor eens en altijd van de gewoonte af te komen.

 

Ikstopwel.nl begeleidt rokers op diverse manieren om in één keer te stoppen met roken. Met een krachtig online programma of door de inzet van een begeleidingsprogramma voor rokers die het liever op eigen kracht doen. 86% van onze deelnemers stopt na afronding van het online programma definitief met roken. Wil je meer weten?

Nicotine vervangende therapie

Nicotine in sigaretten kan leiden tot afhankelijkheid, waardoor mensen onaangename ontwenningsverschijnselen ervaren wanneer ze proberen te stoppen. Nicotinevervangingstherapie (NRT) levert een laag nicotineniveau zonder de andere giftige chemicaliën in tabaksrook.

Het kan helpen sommige van de symptomen van nicotineontwenning te verlichten, waaronder

hevige hunkeringen
misselijkheid
tintelingen in handen en voeten
slapeloosheid
stemmingswisselingen
concentratieproblemen.

NVT is verkrijgbaar als:

kauwgom
pleisters
sprays
inhalatoren
zuigtabletten

Patches zijn zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek. Ze geven langzaam nicotine af, die door het lichaam via de huid wordt opgenomen. Gedurende een aantal weken neemt de hoeveelheid nicotine geleidelijk af naarmate de persoon overschakelt op pleisters met een lagere dosis. Uiteindelijk zullen ze niet langer naar de stof verlangen.

Sommige mensen dragen hun pleisters continu en hebben een constante dosis nicotine gedurende 24 uur, terwijl anderen ze ’s nachts verwijderen. Een arts kan u adviseren over de beste optie.

Inhalators, kauwgom, zuigtabletten en sprays werken snel, maar hun effecten houden slechts een korte tijd aan. Ze kunnen helpen bij het verlichten van intense verlangens, terwijl pleisters een dagelijkse dosis geven.

 

E-sigaretten

Een e-sigaret is een elektronisch apparaat waarmee mensen nicotine kunnen inhaleren in een damp zonder de andere schadelijke bijproducten van tabak, zoals teer en koolmonoxide.

Sommige onderzoeken suggereren dat e-sigaretten kunnen helpen bij het stoppen met roken omdat mensen het nicotinegehalte van de e-vloeistof geleidelijk kunnen verminderen op een vergelijkbare manier als NVT.

Veel zorgverleners hoopten dan ook dat e-sigaretten rokers zouden helpen te stoppen, maar op dit moment is er beperkt onderzoek dat dit suggereert.
Bovendien heeft het verdampen van de stoffen zijn eigen bijwerkingen en gezondheidsrisico’s hebben.

Champix

Champix® is momenteel niet verkrijgbaar in de apotheek en het ziet er naar uit dat deze onbeschikbaarheid zeer lang kan duren.

 

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie (CGT) is een methode van counseling of praattherapie die mensen helpt gewoonten te veranderen die niet nuttig zijn.

Een onderzoek  keek naar 300 volwassen, rokers die 20 weken CGT ondergingen, waarbij de behandelingen gericht waren op strategieën om hen te helpen roken te vermijden. De resultaten suggereerden dat deze aanpak kan helpen abstinentie op lange termijn te bevorderen.

In 2016 begon een team van onderzoekers een klinische proef om te zien hoe cognitieve gedragsinterventies van invloed zijn op volwassenen ouder dan 18 jaar die ten minste acht sigaretten per dag roken en willen stoppen.

De onderzoekers verwachten te vinden dat de behandeling met componenten van gedragsactivatie zou helpen abstinentie te stimuleren, het risico op terugval te verminderen en de stemmingsveranderingen te beheren die kunnen optreden wanneer mensen stoppen met roken.

In 2019 rapporteerde het team positieve resultaten op korte en middellange termijn. Mensen die de gedragstherapie ondergingen, ervoeren lagere percentages depressie na het stoppen met roken en hadden meer kans om te stoppen met roken na 3, 6 en 12 maanden.

 

Ikstopwel.nl begeleidt rokers op diverse manieren om in één keer te stoppen met roken. Met een krachtig online programma of door de inzet van een begeleidingsprogramma voor rokers die het liever op eigen kracht doen. 86% van onze deelnemers stopt na afronding van het online programma definitief met roken. Wil je meer weten?

 

Hypnotherapie en acupunctuur

Sommige mensen proberen hypnotherapie of acupunctuur om hen te helpen met roken te stoppen. Hoewel het kan helpen, is er maar beperkt onderzoeksmateriaal om deze methoden te ondersteunen.

Het is aan te raden een gekwalificeerde professional te zoeken om deze behandelingen uit te voeren.

 

Mindfulness-meditatie/Tai chi/Yoga kan rokers helpen te stoppen 

Gedragstraining zoals mindfulness-meditatie kan effectief zijn bij het verbeteren van de zelfbeheersing bij het stoppen met roken – zelfs voor mensen die geen zin hebben om te stoppen.

Zelfbeheersing kan het nieuwe onderzoeksdoel zijn, naast motivatie om te stoppen.
Volgens het overzicht van een verslavingsonderzoek is de intentie van een roker om te stoppen met roken niet altijd nodig om het verlangen naar sigaretten te verminderen.

De wil om te stoppen wordt echter vaak gezien als een vereiste om te kunnen deelnemen aan programma’s voor stoppen met roken.

Mindfulness meditatie, evenals andere strategieën die gericht zijn op het versterken van zelfbeheersing, kunnen heel nuttig zijn voor de behandeling van verslaving.

Begrijpen hoe onze hersenen werken wanneer we interventies doen die zelfbeheersing versterken, kan ook meerdere implicaties hebben die betrekking hebben op gedragingen die nodig zijn voor gezondheid en welzijn.

 

Beoefen tai chi

Een onderzoek uit 2014 suggereert dat het drie keer per week beoefenen van tai chi een effectieve methode is om mensen te helpen ofwel te stoppen met roken of hun gewoonte te verminderen. Tai chi kan ook helpen de bloeddruk te verbeteren en stress te verminderen.

Het versterken van lichaam en geest door praktijken, zoals yoga en meditatie, kan een goede ondersteuning zijn voor mensen die proberen te stoppen met roken.

 

Lobelia

Anekdotisch bewijs suggereert dat Lobelia – ook wel Indiase tabak genoemd – mensen kan helpen te stoppen met roken.

Experts geloven dat lobeline, het actieve ingrediënt in de lobelia plant, werkt door zich te binden aan dezelfde receptor sites in de hersenen als nicotine. Het activeert een afgifte van dopamine, wat helpt bij de stemmingswisselingen en het verlangen dat optreedt bij het stoppen met roken.

Lobelia kan ook helpen bij het verwijderen van overtollig slijm uit de luchtwegen, waaronder de keel, longen en bronchiën, waar rokers vaak last van hebben tijdens het stoppen. Er zijn echter meer studies nodig om dit onomstotelijk vast te stellen.

 

Vitamines B en C

Verschillende studies suggereren dat rokers lagere concentraties van circulerende B-vitamines en lagere niveaus van vitamine C hebben in vergelijking met niet-rokers.

Rokers noemen stress vaak als een van de triggers die het verlangen naar een sigaret doen toenemen. B-vitamines staan bekend als de “anti-stress”-vitamines, die kunnen helpen de stemming in balans te brengen.

Vitamine C is een krachtige antioxidant die kan helpen de longen te beschermen tegen de oxidatieve stress die sigarettenrook kan veroorzaken. Daarom kan het innemen van deze vitaminen helpen bij het stoppen met roken.

Hoewel vitamine B- en C-supplementen de gezondheid van mensen tijdens het stoppen met roken kunnen ondersteunen, zullen ze hen niet helpen te stoppen met roken.

 

Een app gebruiken om gewoonten bij te houden

Gewoonten, zoals roken, worden geactiveerd als reactie op bepaalde signalen. Uit onderzoek blijkt dat het herhalen van een eenvoudige handeling in één omgeving mensen kan aanmoedigen om die handeling ook in vergelijkbare omgevingen uit te voeren. Zo kan iemand die ’s ochtends bij de koffie rookt, ook op andere momenten bij de koffie gaan roken.

Maar mensen kunnen ook op dezelfde manier gezonde gewoonten vormen. Een verscheidenheid aan gratis online apps kan mensen helpen hun vooruitgang bij te houden.

Deze apps kunnen helpen bij het bijhouden van het rookgedrag en de nicotinebehoefte. Mensen kunnen deze informatie gebruiken om te plannen wanneer en waar ze een nieuwe gezonde gewoonte kunnen versterken in plaats van het oude ongezonde gedrag.

Maak een lijst

Voor degenen die van plan zijn om “in één keer” te stoppen, kan het maken van een lijst om gemotiveerd te blijven hen helpen wanneer ze moeilijkheden ondervinden. Deze redenen kunnen zijn:

verbetering van de algehele gezondheid
geld besparen
een goed voorbeeld geven aan de kinderen
er beter uitzien en beter ruiken
controle nemen en vrij worden van afhankelijkheid

Door de lijst steeds opnieuw te bekijken, vooral tijdens moeilijke momenten, kan iemand zijn geest trainen om zich te concentreren op de positieve aspecten van zijn doelen en zijn wil om te stoppen versterken.

Samenvatting

Stoppen met roken is goed voor de gezondheid en verschillende strategieën kunnen daarbij helpen.

Een arts kan medicijnen aanbevelen om het verlangen te verminderen, terwijl apps en veranderingen in levensstijl de motivatie kunnen stimuleren.

Nicotine vervangende pleisters en andere hulpmiddelen om te stoppen met roken zijn online te koop. Het kan echter het beste zijn om eerst een arts om advies te vragen.

(126)