slaapproblemen, medischemallemolen.nl

Waarom slaap essentieel is voor de gezondheid

Voldoende slaap is van essentieel belang voor een optimale gezondheid en een optimaal welzijn. Slaap is voor de gezondheid net zo belangrijk als regelmatige lichaamsbeweging en een evenwichtige voeding.

Het moderne leven in landen is niet altijd doordrongen van de noodzaak van voldoende slaap. Toch is het belangrijk dat mensen zich inspannen om regelmatig voldoende te slapen.

Hieronder volgen enkele van de vele voordelen die gezondheidsdeskundigen verbinden aan een goede nachtrust.

Betere productiviteit en concentratie

Onderzoek heeft een verband gelegd tussen voldoende slaap en een betere concentratie, productiviteit en cognitie.

Wetenschappers hebben in het begin van de jaren 2000 verschillende onderzoeken gedaan naar de effecten van slaaptekort.

De onderzoekers concludeerden dat slaap verband houdt met verschillende hersenfuncties, waaronder:

concentratie
productiviteit
cognitie

Een recentere studie uit 2015 in het Journal of Child Psychology and Psychiatry toonde aan dat het slaappatroon van kinderen een directe impact kan hebben op hun gedrag en academische prestaties.

Minder risico op gewichtstoename

Het verband tussen gewichtstoename en obesitas en korte slaappatronen is niet helemaal duidelijk.

Er zijn door de jaren heen verschillende studies geweest die een verband hebben gelegd tussen obesitas en slechte slaappatronen.

Een recentere studie in het tijdschrift Sleep Medicine concludeert echter dat er geen verband is tussen overgewicht en slaaptekort.

Dit onderzoek stelt dat veel eerdere studies niet voldoende rekening houden met andere factoren, zoals

het drinken van alcohol
leven met diabetes type 2
niveau van lichamelijke activiteit
opleidingsniveau
lange werktijden
lange zittijd

Een gebrek aan slaap kan van invloed zijn op iemands wens of vermogen om een gezonde levensstijl aan te houden, maar het kan wel of niet een directe factor zijn van gewichtstoename.

Betere calorieregulatie

Net als bij gewichtstoename, zijn er aanwijzingen dat een goede nachtrust iemand kan helpen om overdag minder calorieën te consumeren.

Wanneer een persoon niet lang genoeg slaapt, kan dit interfereren met het vermogen van hun lichaam om de voedselinname correct te reguleren.

Betere atletische prestaties

Voldoende slaap kan iemands sportprestaties verbeteren.

Volgens de National Sleep Foundation is voldoende slaap voor volwassenen tussen de 7 en 9 uur per nacht, en atleten kunnen baat hebben bij maar liefst 10 uur. Slaap is dus net zo belangrijk voor sporters als het consumeren van voldoende calorieën en voedingsstoffen.

Een van de redenen voor deze vereiste is dat het lichaam tijdens de slaap geneest.

Andere voordelen zijn

betere prestatie-intensiteit
meer energie
betere coördinatie
hogere snelheid
beter mentaal functioneren

Lager risico op hart-en vaatziekten

Een risicofactor voor hart-en vaatziekten is hoge bloeddruk. Voldoende rust elke nacht zorgt ervoor dat de bloeddruk van het lichaam zichzelf kan reguleren.

Dit kan de kans op slaapgerelateerde aandoeningen zoals apneu verkleinen en een betere algehele gezondheid van het hart bevorderen.

Meer sociale en emotionele intelligentie

Slaap heeft te maken met de emotionele en sociale intelligentie van mensen. Iemand die niet voldoende slaap krijgt, heeft meer kans om problemen te hebben met het herkennen van emoties en uitdrukkingen van andere mensen.

In een studie in het Journal of Sleep Research werd bijvoorbeeld gekeken naar de reacties van mensen op emotionele stimuli. De onderzoekers concludeerden, net als veel eerdere studies, dat iemands emotionele empathie minder is als hij niet voldoende slaap krijgt.

Depressie voorkomen

Het verband tussen slaap en geestelijke gezondheid is al lange tijd onderwerp van onderzoek. Een van de conclusies is dat er een verband bestaat tussen slaapgebrek en depressie.

In een studie in JAMA Psychiatry worden sterftepatronen door zelfmoord over een periode van 10 jaar onderzocht. De conclusie is dat slaapgebrek een factor is die bijdraagt tot veel van deze sterfgevallen.

Verminder ontstekingen

Er is een verband tussen voldoende slaap en het verminderen van ontstekingen in het lichaam.

Een studie in het World Journal of Gastroenterology suggereert bijvoorbeeld een verband tussen slaaptekort en inflammatoire darmziekten die het maagdarmkanaal van mensen aantasten.

De studie toonde aan dat slaaptekort kan bijdragen aan deze ziekten – en dat deze ziekten, op hun beurt, kunnen bijdragen aan slaaptekort.

Sterker immuunsysteem

Slaap helpt het lichaam herstellen, regenereren en herstellen. Het immuunsysteem is geen uitzondering op deze relatie. Sommige onderzoeken tonen aan hoe een betere slaapkwaliteit het lichaam kan helpen infecties te bestrijden.

Wetenschappers moeten echter nog meer onderzoek doen naar de exacte mechanismen van slaap met betrekking tot de impact ervan op het immuunsysteem van het lichaam.

Slaap aanbevelingen

Meer tijd buiten doorbrengen kan de slaapkwaliteit verbeteren.

De slaapbehoefte verschilt van persoon tot persoon, afhankelijk van de leeftijd. Naarmate iemand ouder wordt, heeft hij meestal minder slaap nodig om goed te functioneren.

Pasgeborenen (0-3 maanden): 14-17 uur
Zuigelingen (4-12 maanden): 12-16 uur
Peuter (1-2 jaar): 11-14 uur
Voorschoolse leeftijd (3-5 jaar): 10-13 uur
Schoolgaande leeftijd (6-12 jaar): 9-12 uur
Tieners (13-18 jaar): 8-10 uur
Volwassene (18-60 jaar): 7-plus uur
Volwassene (61-64 jaar): 7-9 uur
Volwassene (65+ jaar): 7-8 uur

Naast het aantal uren is ook de kwaliteit van de slaap belangrijk. Tekenen van slechte slaapkwaliteit zijn onder meer:

Midden in de nacht wakker worden.
U voelt zich nog steeds niet uitgerust na een voldoende aantal uren slaap.
Enkele dingen die iemand kan doen om de slaapkwaliteit te verbeteren zijn:

Niet uitslapen als je genoeg hebt geslapen.
Elke avond rond dezelfde tijd naar bed gaan.
Meer tijd buiten doorbrengen en actiever zijn gedurende de dag.
Vermindering van stress door lichaamsbeweging, therapie of andere middelen.

Samenvatting

Slaap is een essentieel, vaak verwaarloosd, onderdeel van ieders algehele gezondheid en welzijn. Slaap is belangrijk omdat het het lichaam in staat stelt te herstellen en weer fit en klaar voor de volgende dag te zijn.

Voldoende rust nemen kan ook overgewicht, hartaandoeningen en een langere ziekteduur helpen voorkomen.