menopauze, mindfulness, medischemallemolen.nl

Menopauze en Mindfulness

Een recente studie suggereert dat mindfulness een veelbelovend hulpmiddel kan zijn om vrouwen in de menopauze te helpen. Het zou vrouwen helpen die worstelen met prikkelbaarheid, angst en depressie.

Mindfulness kan bepaalde symptomen verlichten die vrouwen ervaren tijdens de menopauze.
Verschillende studies hebben aangetoond dat mindfulness kan helpen bij een goede psychologische gezondheid.

Het woord “mindfulness” is de laatste jaren in opmars, maar wat is het precies?

Simpel gezegd is het het vermogen van een persoon om zich te concentreren op het huidige moment.

Helaas dwalen onze gedachten te vaak af naar het verleden of de toekomst – en kunnen we gestrest raken.

Wanneer we mindful zijn, observeren we in plaats daarvan onze gedachten zonder oordeel; we worden ons meer bewust van wie we zijn, en we leren hoe we het heden kunnen waarderen.

Kan mindfulness helpen tijdens de menopauze?

De menopauze is het moment in het leven van een vrouw waarop haar menstruatie stopt. Het markeert het einde van de reproductieve jaren. De meeste vrouwen bereiken de menopauze tussen 45 en 55 jaar oud.

Vrouwen in de menopauze kunnen ook last krijgen van opvliegers, stemmingswisselingen, angst en depressie.

Naarmate de levensverwachting toeneemt, zullen veel vrouwen tot de helft van hun leven in de postmenopauzale fase doorbrengen. Met deze cijfers wordt het steeds belangrijker om manieren te vinden om vrouwen in de menopauze te helpen.

Een studie toonde daan dat midlife vrouwen met hogere mindfulness scores minder menopauzesymptomen ervaarden.

Mindfulness als behandeling

Ongeveer 1.700 vrouwen tussen 40 en 65 jaar namen deel aan het onderzoek; de Women’s Health Clinic van de Mayo Clinic in Rochester verzorgde hen tussen 1 januari 2015 en 31 december 2016.

Deelnemers vulden vragenlijsten in die hun symptomen, het niveau van stress dat ze voor zichzelf waarnamen, en mindfulness beoordeelden.

De resultaten toonden aan dat vrouwen met hogere mindfulness-scores minder symptomen hadden. Maar de impact van mindfulness was niet op alle symptomen even groot. De onderzoekers associeerden de positieve impact van mindfulness bijvoorbeeld niet met lagere opvlieg- en zweetsymptoomscores.

Mindfulness had wel een positief effect op symptoomscores voor prikkelbaarheid, depressie, en angst bij menopauzale vrouwen van middelbare leeftijd.

Het doel tijdens mindful momenten is niet om de geest leeg te maken. Maar om een waarnemer te worden van de activiteit van de geest terwijl je vriendelijk bent voor jezelf. De tweede stap is het creëren van een pauze. Haal diep adem en observeer de eigen ruimte, gedachten en emoties zonder te oordelen. De resulterende rust helpt stress te verminderen.

Samenvattend suggereren de bevindingen dat mindfulness een nuttig instrument is om vrouwen in de menopauze te helpen. Vrouwen die worstelen met angst en depressie.

Het onderzoeksgebied heeft meer studies nodig om de effectiviteit van deze methode te bevestigen. Omdat mindfulness gunstig is voor de psychologische gezondheid, zouden artsen mindfulness kunnen bespreken. Ze kunnen het aanbieden als een potentiële behandelingsoptie voor vrouwen in de menopauze.

Lees ook ons blog : wat kunt u verwachten tijdens de menopauze?

(23)