meditatie

Meditatie, wat is de beste vorm?

Meditatie biedt tijd voor ontspanning en een verhoogd bewustzijn in een stressvolle wereld waar onze zintuigen vaak afgestompt zijn. Onderzoek suggereert dat meditatie meer kan opleveren dan alleen tijdelijke verlichting van stress.

Opvoeders, spirituele leiders en deskundigen op het gebied van geestelijke gezondheid hebben tientallen vormen ontwikkeld. De verscheidenheid suggereert dat er een vorm van meditatie is die bij de meeste mensen past, ongeacht persoonlijkheid of levensstijl.

Voor iemand die mediteert, biedt de praktijk een kans om het fysieke welzijn te verbeteren, evenals de emotionele gezondheid. Er is echter geen “juiste manier”, wat betekent dat mensen de verschillende soorten kunnen verkennen totdat ze er een vinden die voor hen werkt.

Wil je meer informatie over onbeperkt yoga- en meditatielessen?

Snelle feiten over soorten meditatie:

Binnen elk type van meditatie, zijn er verschillende subtypes te ontdekken en te beoefenen.
Meditatieleraren hebben verschillende ideeën over hoe vaak iemand zou moeten mediteren.
Het is prima om soorten te mengen of om verschillende benaderingen te testen totdat de juiste is gevonden.

Soorten meditatie

De volgende zeven voorbeelden zijn enkele van de bekendste manieren om te mediteren:

Liefdevolle-vriendelijkheid meditatie

Met de vele soorten om te proberen, moet er een zijn die bij de meeste mensen past.
Liefdevolle-vriendelijkheid meditatie is ook bekend als Metta meditatie. Het doel is een houding van liefde en vriendelijkheid ten opzichte van alles te cultiveren, zelfs ten opzichte van iemands vijanden en bronnen van stress.

Terwijl ze diep ademhalen, stellen beoefenaars hun geest open voor het ontvangen van liefdevolle vriendelijkheid. Vervolgens sturen ze boodschappen van liefdevolle vriendelijkheid naar de wereld, naar specifieke mensen of naar hun dierbaren.

In de meeste vormen van deze meditatie is het de kunst om de boodschap vele malen te herhalen, totdat de beoefenaar een houding van liefdevolle vriendelijkheid ervaart.

Loving-kindness meditatie is ontworpen om gevoelens van mededogen en liefdete bevorderen, zowel voor anderen als voor zichzelf.

Het kan diegenen helpen die getroffen zijn door:

woede
frustratie
wrok
interpersoonlijke conflicten

Deze vorm kan positieve emoties verhogen en is in verband gebracht met verminderde depressie, angst, en posttraumatische stress of PTSS.

Lichaamsscan of progressieve ontspanning

Progressieve ontspanning, soms ook wel bodyscan-meditatie genoemd, is meditatie die mensen aanmoedigt om hun lichaam te scannen op gebieden van spanning. Het doel is om spanning op te merken en toe te staan dat deze loslaat.

Tijdens een progressieve ontspanningssessie beginnen de beoefenaars bij een uiteinde van hun lichaam, meestal hun voeten, en werken zo door het hele lichaam.

Sommige vormen van progressieve ontspanning vereisen dat mensen spieren aanspannen en dan ontspannen. Andere vormen moedigen mensen aan om een golf te visualiseren die over hun lichaam beweegt om spanning los te laten.

Progressieve ontspanning kan helpen om een algemeen gevoel van kalmte en ontspanning te bevorderen. Het kan ook helpen bij chronische pijn. Omdat het langzaam en gestaag het lichaam ontspant, gebruiken sommige mensen deze vorm van meditatie om hen te helpen slapen.

Mindfulness

Mindfulness is een vorm van meditatie die beoefenaars aanspoort om bewust en aanwezig te blijven in het moment.

In plaats van stil te staan bij het verleden of angstig te zijn voor de toekomst, stimuleert mindfulness het bewustzijn van de bestaande omgeving van een persoon. Cruciaal hierbij is een gebrek aan oordeel. Dus, in plaats van na te denken over de ergernis van een lange wachttijd, zal een beoefenaar gewoon nota van het wachten nemen zonder oordeel.

Mindfulness-meditatie is iets wat mensen bijna overal kunnen doen. Tijdens het wachten in de rij bij de supermarkt, bijvoorbeeld, kan een persoon rustig de omgeving opmerken met inbegrip van de bezienswaardigheden, geluiden en geuren die ze ervaren.

Een vorm van mindfulness is betrokken bij de meeste vormen van meditatie. Adembewustzijn moedigt beoefenaars aan zich bewust te zijn van hun ademhaling, terwijl progressieve ontspanning de aandacht vestigt op gebieden van spanning in het lichaam.

Omdat mindfulness een gemeenschappelijk thema is bij veel vormen van meditatie, is het uitgebreid bestudeerd.

Onderzoek heeft uitgewezen dat mindfulness:

fixatie op negatieve emoties kan verminderen
de focus kan verbeteren
het geheugen kan verbeteren
impulsieve, emotionele reacties kan verminderen
de tevredenheid in relaties kan verbeteren

Adembewustzijn meditatie

Adembewustzijn is een vorm van mindful mediteren die een aandachtige ademhaling aanmoedigt.

Beoefenaars ademen langzaam en diep, tellen hun ademhalingen of concentreren zich op een andere manier op hun ademhalingen. Het doel is om alleen op de ademhaling te focussen en andere gedachten die in de geest opkomen te negeren.

Als een vorm van mindfulness, biedt adembewustzijn veel van dezelfde voordelen als mindfulness. Deze omvatten verminderde angst, verbeterde concentratie, en een grotere emotionele flexibiliteit.

Kundalini yoga

Kundalini yoga is een lichamelijk actieve vorm van meditatie die bewegingen mengt met diepe ademhaling en mantra’s. Mensen leren meestal van een leraar. Iemand kan de houdingen en mantra’s echter ook thuis leren.

Net als andere vormen van yoga, kan kundalini yoga de fysieke kracht verbeteren en pijn verminderen. Het kan ook de geestelijke gezondheid verbeteren door angst en depressie te verminderen.

Zen meditatie

Zen meditatie, soms Zazen genoemd, is een beleving die deel kan uitmaken van de boeddhistische praktijk. Veel zenbeoefenaars studeren onder een leraar omdat deze vorm van meditatie specifieke stappen en houdingen inhoudt.

Het doel is een comfortabele houding te vinden, zich te concentreren op de ademhaling, en aandachtig de gedachten te observeren zonder te oordelen.

Nogmaals, deze vorm van meditatie is vergelijkbaar met mindfulness meditatie, maar vereist meer discipline en oefening. Mensen kunnen hier de voorkeur aan geven als ze zowel ontspanning als een nieuw spiritueel pad zoeken.

Transcendentale Meditatie

Transcendentale Meditatie is een spirituele belevingsvorm waarbij beoefenaars blijven zitten en langzaam ademhalen. Het doel is om de huidige staat van zijn van de persoon te overstijgen.

Tijdens een meditatiesessie concentreren de beoefenaars zich op een mantra of een herhaald woord of een reeks woorden. Een leraar bepaalt de mantra op basis van een complexe reeks factoren, waaronder soms het jaar waarin de beoefenaar is geboren en het jaar waarin de leraar is opgeleid.

Een alternatief laat mensen toe hun mantra te kiezen. Deze meer eigentijdse versie is technisch gezien geen Transcendente Meditatie, hoewel het er in wezen op kan lijken. Een beoefenaar kan besluiten om tijdens het mediteren “Ik ben niet bang om in het openbaar te spreken” te herhalen.

Mensen die Transcendentale Meditatie beoefenen melden zowel spirituele ervaringen als een verhoogde mindfulness.

Hoe lang duurt het voordat het werkt?

De verschillende meditatieve disciplines moedigen een focus op verhoogde opmerkzaamheid, langzamere ademhaling en verhoogde aanvaarding aan.

Meditatie is geen resultaatgerichte onderneming. Sterker nog, te veel fixeren op de resultaten kan angst opwekken die de voordelen van meditatie ondermijnt.

Het meeste onderzoek toont echter aan dat meditatie zeer snel kan werken. Studies over meditatie volgen beoefenaars meestal gedurende weken of maanden, niet jaren. Veel meditatiebeoefenaars melden een onmiddellijke verbetering na een meditatiesessie.

Tijdens meditatie is het gebruikelijk om zich minder gestrest, meer accepterend en in grotere vrede te voelen. Na verloop van tijd en met oefening, kunnen deze sensaties zich voortzetten buiten de meditatie sessies.

Hoe vaak mediteren?

Er is geen juist antwoord op deze vraag. Eén argument is dat elke meditatie beter is dan geen meditatie. Dus als iemand maar één keer per week kan mediteren, hoeft dat geen belemmering te zijn om de therapie uit te proberen.

Een persoon kan overwegen om te beginnen met een paar sessies per week, oplopend tot één sessie per dag.

Door elke dag rond dezelfde tijd te mediteren kan meditatie een gewoonte worden die gemakkelijk in het dagelijks leven kan worden opgenomen.

Als meditatie helpt, kan het nuttig zijn om de frequentie te verhogen tot twee keer of meer per dag of om het te gebruiken om stress te verminderen wanneer dat nodig is.

Tips voor beter mediteren

Wie voor het eerst mediteert, kan er baat bij hebben zich in te schrijven voor een meditatiecursus.
Meditatie is een procesgerichte onderneming die zich richt op het moment, niet op de resultaten.

Genieten van het moment is dus de sleutel tot succesvol mediteren.

Iemand moet niet oordelen of de meditatiesessie goed of slecht is. In plaats daarvan moeten ze gewoon in dat moment blijven.

Meditatie is een vaardigheid die tijd vergt om onder de knie te krijgen. Sommige mensen voelen zich gefrustreerd en zelfs boos als ze voor het eerst proberen te mediteren.

Het kan een uitdaging zijn om in het huidige moment aanwezig te blijven, net als het focussen op een enkele mantra zonder afgeleid te worden.

Wat hun onmiddellijke reactie ook is, een persoon moet volharden in zijn meditatiebeoefening. De sleutel is om de gedachten die opkomen te accepteren zonder oordeel of woede. Sommige beginners kunnen er baat bij hebben zich in te schrijven voor een cursus of de steun van een leraar te hebben.

Samenvatting

Meditatie is een eenvoudige strategie die kan helpen om een betere gezondheid en een gelukkiger leven te krijgen. Het kost tijd om het onder de knie te krijgen, net als elke andere vaardigheid. Als een persoon volhoudt en bereid is om te experimenteren met de verschillende methoden, is de kans groter dat hij een meditatie stijl ontdekt die bij hem past.

Lees ook ons blog : yoga-de-voordelen-voor-gezondheid-en-welzijn

(25)