burn-out-overwinnen

Hoe overwin je een Burn-out

Is je eerste gedachte als je wekker elke ochtend afgaat – “Oh nee, niet weer?”

Als je eindelijk uit bed rolt, een kopje koffie neerzet en je bureau haalt, lijkt zelfs de eenvoudige taak om je e-mail inbox te openen een bovenmenselijke kracht te zijn. Je hebt moeite om je te concentreren, je bent steeds prikkelbaarder voor je teamleden, en je kunt geen enthousiasme opbrengen voor je dagelijkse werktaken.

Als dit maar al te bekend klinkt, is er een reden: je bent opgebrand. Opgebrand? Je blijft deze indicatoren afschrijven als normale werkstress.
Helaas ben je verre van alleen. In onze cultuur is burn-out een wijdverspreide epidemie geworden.
Uit een recent onderzoek van Deloitte blijkt dat 77% van de respondenten een burn-out heeft ervaren in hun huidige baan en in mei 2019 heeft de Wereldgezondheidsorganisatie burn-out als beroepsverschijnsel opgenomen in de 11e herziening van de International Classification of Diseases. Maar ondanks deze alarmerende feiten is deze constante staat van uitputting en overweldiging nog steeds enigszins genormaliseerd. Je draagt druk als een ereteken en negeert vaak de vroege indicatoren die je recht in de richting van een burn-out stad stuurt.

Dus, hoe weet je of je echt uitgeput bent? En nog belangrijker, wat kun je eraan doen?

Wat is Burn-out

Er is een schijnbaar dunne lijn tussen een aantal normale werkgerelateerde angsten en een volledige burn-out, en het is waar dat de twee nauw verwant zijn.
“Werkstress die niet gematigd en ondersteund wordt, wordt burnout – net zoals je lichaam door stress uiteindelijk zal leiden tot ziekte”.
Burnout is veel meer dan een slechte dag of een moeilijk project dat verwerkt moet worden. Het is een hardnekkig gevoel van desinteresse, minachting, hopeloosheid en vermoeidheid met betrekking tot je werkleven.

Een burn-out bestaat uit drie verschillende componenten:

Uitputting: Je wordt emotioneel, lichamelijk of cognitief uitgeput. Zelfs rust of slaap helpen je niet om je weer vrolijk te voelen.

Cynisme: Je brengt elke dag een zure houding mee naar kantoor. U bent niet bezig met uw werk, en u voelt zich vaak geïrriteerd, opvliegend en afstandelijk van uw team.

Tekortkomingen: Je hebt het gevoel dat je nooit de eisen van je opgelegde werk kunt bijhouden, ondanks het feit dat je weet dat je daar in het verleden bekwaam in was.
Herken je jezelf in één of al die indicatoren?

Er wordt gezegd dat een burn-out in de eerste plaats het probleem van het individu is, d.w.z. mensen krijgen een burn-out door gebreken in hun karakter, gedrag of productiviteit. Uitgebreid onderzoek suggereert echter het tegendeel. Een belangrijke factor is de sociale omgeving waarin iemand werkt.”
Je bent inderdaad niet verantwoordelijk voor de oorzaak van je burn-out, Maar je zit wel op de bestuurdersstoel als het gaat om het oplossen van het probleem.

Verschillende manieren om met Burn-out om te gaan

Het nemen van een vakantie of een korte pauze van het werk is een vaak herhaald advies. Het is goed bedoeld, maar het is eigenlijk gewoon een pleister op de wonde. In feite geeft onderzoek aan dat de gemiddelde vakantie eigenlijk geen verbetering biedt op het niveau van energie of het geluk van mensen bij terugkeer op het werk, vooral als er sprake is van stressvolle reizen.

Als je echt te maken hebt met een burn-out, duurt het meer dan een paar dagen om de zaken aan te pakken. Je moet je omstandigheden veranderen, anders zal die vrije tijd slechts een kortstondige pauze van de werkelijkheid zijn en eindig je weer precies waar je bent begonnen.

Ik zal je de clichés besparen over dat de eerste stap in het oplossen van een probleem, het toegeven is van het feit dat je een probleem hebt.

Maar als het op je werk aankomt, heb je de neiging om dit niet te erkennen en een groot deel van de last op je te blijven te nemen. Je kunt jezelf ervan overtuigen dat als je de stukken gewoon op de juiste manier herschikt, iets vroeger opstaat, of je wat harder focust, alles morgen beter zal zijn.
Dat is bijna nooit het geval. Harder werken zal niets verhelpen, en het zal zeker niet leiden tot de oplossing. In het geval van een burn-out stapelt u gewoon meer stress op uw toch al overvolle plaat.
In plaats daarvan zal het aanpakken van dit probleem bewuste veranderingen in je houding, werkdruk en gewoontes vereisen. Het erkennen dat je die veranderingen moet doorvoeren is de belangrijkste eerste stap in het uitbannen van burn-out. Hoe je dat precies doet, zal persoonlijk zijn. Misschien moet je een dagboek bijhouden of misschien wil je het uitpraten met een vriendin onder het genot van een kopje koffie.

Wees niet bang om een paar andere dingen te proberen om te vinden wat voor jou werkt. Een eerste stap die je op weg zal helpen is om meer mindful in het leven te staan.

Leer hoe je mentaal los kan komen van je werk

Misschien vertrek je wel elke dag om 18.00 uur. Maar, ga je wel echt weg van je werk? Of verander je gewoon van omgeving.
Misschien verlaat u het kantoor of je werkplaats maar door de constante connectiviteit is het moeilijker dan ooit om het werk echt achter u te laten. Veel mensen controleren hun werk e-mail buiten de normale werkuren. En uit een onderzoek blijkt dat veel werknemers meer dan 40 uur per week werken.
In plaats van een eenmalige vakantie, moet je leren hoe je je mentaal beter kunt losmaken van je werk als je klaar bent met je dag. Onderzoek toont aan dat als we dit op een consistente basis kunnen doen, we in feite veerkrachtiger zijn in het licht van stress, maar ook productiever en meer betrokken zijn als we onze werkdag echt kunnen afsluiten.

Dus, hoe laat je dit gebeuren? Er is niet één goed antwoord voor iedereen.

Misschien betekent het wel dat je een einde-dag routine moet bedenken (zoals het opruimen van de koffiemokken van je bureau en het maken van je to-do lijstje voor de volgende dag) die je helpt bij de overgang van de “werkmodus” naar je persoonlijke leven. Of, misschien moet u uw werk e-mailaccount van uw telefoon verwijderen zodat u niet in de verleiding komt om het te controleren (of in ieder geval de meldingen uit te schakelen!). Wees niet bang om een aantal verschillende strategieën uit te proberen en te vinden wat voor u werkt. Het zal een beetje wennen zijn (en er kunnen schuldgevoelens ontstaan), maar je hersenen zullen dankbaar zijn voor de broodnodige rusttijd.

Vaak is het de te hoge werklast

Soms is het niet je houding of gewoontes die moeten veranderen – het is je werklast zelf. Werkdruk is vaak de belangrijkste oorzaak is van stress op de werkplek, het wordt het vaakst als probleem aangegeven met mensen die kampen met burn-out symptomen.
Het is duidelijk dat je niet altijd zelf dingen van je takenlijstje kunt halen, zeker niet als je in een team werkt. Je zult je leidinggevende moeten benaderen voor een openhartige discussie over het feit dat je je overwerkt voelt en dat je hun steun en begeleiding wilt bij het aanpassen van je werklast.
Kom naar die vergadering met een lijst van uw huidige verplichtingen en taken en leg uw baas duidelijk uit dat u sommige van die verantwoordelijkheden wilt delegeren of dat u wilt bepalen welke verantwoordelijkheden voorrang moeten krijgen als u ze niet allemaal kunt aanpakken.
Wees concreet over wat je gewenste plan van aanpak zou zijn, zodat je je manager niet met een volledig open vraagstuk komt te zitten van: “Ik ben overwerkt, help!”. Plus, dat verhoogt je kansen om te krijgen wat je nodig hebt.
Dit soort discussies kan zenuwslopend zijn, en het is volkomen normaal om je zorgen te maken over het feit dat het niet goed overkomt, dat je ongemotiveerd lijkt, of dat je niet de verwachte houding aan de dag legt. Herinner jezelf er echter aan dat proactief discussiëren met je baas veel beter is dan het alternatief om volledig op te branden en voor lange tijd afwezig te zijn.

Oefenen in het niets doen

Tegenwoordig voelen velen van ons zich niet prettig bij het doen van ‘niets’, het stilstaan of het pauzeren,” zelfs wanneer we denken rust te nemen zijn we aan het netflixen of bladeren we hersenloos door onze social media-feed.

Schuldig? Helaas bieden deze vormen van vrijetijdsbesteding niet noodzakelijkerwijs fysiologische en psychologische aanvulling,
Een van de beste dingen die je kunt doen voor je brein is helemaal niets. Genieten van wat toegewijde stille tijd, gewoon zitten en je concentreren op je ademhaling of zelfs gewoon doelloos uit een raam staren.
Een praktijk die hier heel hulpvol bij kan zijn is minduflness…

Je dag wordt weer druk (tja, daarom ben je uitgebrand), wat niet veel tijd overlaat voor zelfreflectie. Het gebeurt niet vaak dat we inchecken met hoe we ons voelen – we houden ons gewoon gedeisd en blijven doorzetten.
Dat is precies hoe een burn-out erin slaagt om binnen te sluipen als een ongewenste huismus.

“Burn-out heeft geen ‘aan en uit’ schakelaar. Burn-out is eigenlijk heel verraderlijk; het overkomt je langzaam maar zeker in de loop van de tijd.

Het is belangrijk om je te focussen en bewust te zijn van je emotionele toestand. “Het is veel gemakkelijker om burnout te voorkomen dan om het te genezen. “Mensen moeten niet wachten tot ze volledig uitgeput zijn om met zelfzorg te starten”

Ben je klaar om Burn-out te verbannen?

Omgaan met burn-out is geen traktatie, en het is gemakkelijk om te denken dat tijd of een vakantie het antwoord zal zijn. In werkelijkheid vereist het omgaan met burnout veel meer dan een paar dagen buiten spelen.

Denk er maar eens over na: als je bureau rommelig is als je op vakantie gaat, zal dat waarschijnlijk nog steeds zo zijn als je terugkomt, toch? Datzelfde concept is van toepassing op het gevoel dat je je opgebrand voelt. Een kortstondige pauze verandert eigenlijk niets aan je omstandigheden.

Het goede nieuws is dat je hier niet helemaal machteloos staat (zelfs niet als je het gevoel hebt dat je dat wel bent). Gebruik dit als je realistische gids om burn-out te verslaan, zodat je met een gevoel van enthousiasme – in plaats van angst – je werkdag weer kunt oppakken.