relax, stress overwinnen, medischemallemolen.nl

Hoe ga je om met stress?

Heb je ooit gemerkt dat zelfs de eenvoudigste taken en gesprekken moeilijk kunnen worden en te veel om mee om te gaan? Heb je ooit zin om te schreeuwen of om in te storten en te huilen omdat je hoofd zo tekeer gaat van de vele onafgemaakte taken? Als dat zo is, ervaart u misschien een hoog stressniveau. In deze tijd lijkt iedereen een gecompliceerd en snel leven te leiden, vol met taken en verplichtingen waar geen einde aan lijkt te komen. Vaak is het moeilijk om door alle mist heen te kijken en te begrijpen wat wel en wat niet belangrijk is. Als je leert hoe je effectief met stress omgaat, kun je gelukkiger, gezonder en zelfs productiever zijn op het werk.

Wat is stress?

Stress is de normale reactie van een mens op een toestand van onevenwichtigheid. Met andere woorden, als er iets “niet in orde” is of niet goed aanvoelt, reageert uw lichaam lichamelijk op de prikkels van buitenaf. Stress op zich is niet bedoeld als iets positiefs of negatiefs, het is gewoon bedoeld als een lichamelijke reactie op buitensporige stimuli. Soms kan het heilzaam zijn, maar het kan ook schadelijk en nadelig zijn voor iemands gezondheid en fysieke welzijn.
Wanneer iemand te veel stress ervaart, kan hij of zij zich eerst moe en uitgeput voelen, maar dit wordt kort en daarna gevolgd door gevoelens van angst en paniek.

Stressrespons is de manier van het lichaam om je te beschermen. Als het goed werkt, helpt het je om geconcentreerd, energiek en alert te blijven. In noodsituaties kan stress je leven redden – het geeft je bijvoorbeeld extra kracht om jezelf te verdedigen, of zet je aan om hard op de rem te trappen om een ongeluk te voorkomen.” Stress kan dus een ‘positief’ of heilzaam middel zijn.

Deze post is echter gericht op mensen die stress ervaren die niet langer nuttig is en schadelijk begint te worden. Wanneer je overvallen wordt door stress kun je boos worden, geagiteerd, teruggetrokken, depressief, gespannen, of zelfs verlamd. Deze reacties verhinderen je om iets productiefs te doen, en kunnen schadelijk zijn voor je geestelijke gezondheid. De waarheid is dat stress op lange termijn schadelijke gevolgen kan hebben voor je geluk, je stemming en je fysieke welzijn. Als je niet begint te leren hoe je je stress op een gezonde en effectieve manier kunt beheersen, kun je jezelf en de mensen om je heen echt schade toebrengen.

Als je een van de tekenen of symptomen van stress ervaart, zijn hier een aantal nuttige tips om stress op het werk te overwinnen en om te gaan met stress in het dagelijks leven:

Inzicht in de bron en de reden van uw stress is de eerste stap om te leren hoe u met uw stress kunt omgaan. Probeer rekening te houden met al uw bronnen van stress, zelfs als u zichzelf stress bezorgt, en schrijf ze op. Houd de verschillende redenen bij waarom je gestrest raakt en dan kun je nagaan hoe de oplossingen die je hebt toegepast je stress hebben beïnvloed.

Wat is de oorzaak van je zorgen?

Hier moet je echt specifiek zijn en de exacte reden achterhalen waarom je je gestrest, angstig of bezorgd voelt.
Waarom maak je je zorgen? Ben je gestrest omdat deze gebeurtenis, persoon of zaak een directe impact op je heeft, of maak je je gewoon zorgen omwille van het feit dat je je zorgen maakt?
Neem je verantwoordelijkheid voor uw stress? Geef je andere mensen, gebeurtenissen en omstandigheden de schuld van de manier waarop je je voelt?
Definieert u “gestrest zijn” als deel van uw persoonlijkheid? Beschouwt u uzelf als een nerveus, angstig of gestrest persoon?
Beschouwt u de stress als slechts tijdelijk? Voelt u zich gestrest omdat u “op dit moment veel aan uw hoofd hebt?
Hoe gaat u momenteel om met stress? Beschikt u reeds over hulpmiddelen en mechanismen om u te helpen omgaan met dagelijkse stress en met situationele stress?

Negatieve manieren om met stress om te gaan

Er zijn beslist verschillende manieren waarop mensen met stress omgaan die als ongezond en zelfs schadelijk kunnen worden beschouwd. Het is belangrijk dat u alle negatieve manieren om met stress om te gaan kent, zodat u uw stress goed kunt beheersen en ermee kunt omgaan. Hier zijn enkele van de slechte manieren om met stress om te gaan die je moet proberen te vermijden:

Roken, drinken en drugsmisbruik
Fysiek misbruik
Verbale ruzies
Vechten
Te veel eten of te weinig eten
Te veel of te weinig slapen
Stress afreageren op anderen – woede-uitbarstingen en geweld
Zich terugtrekken van mensen zoals vrienden, familie en collega’s
Zorg voor uw lichaam en geest: Een van de belangrijkste manieren om stress en emotionele overbelasting te voorkomen is te zorgen voor je lichaam en geest. Heb je vandaag genoeg gegeten? Heb je goed geslapen? Doet u aan lichaamsbeweging?

Lichaamsbeweging

Slechts dertig minuten per dag lichaamsbeweging kan je endorfinepeil verhogen en stress verminderen. Sporten, bewegen, kan je helpen om je woede en frustratie kwijt te raken en je veel meer ontspannen te voelen.
Eet op de juiste manier: Als je gedurende de dag niet genoeg eet, belast je je lichaam onnodig, en zal je hoofdpijn beginnen te krijgen en je over het algemeen zwak en moe voelen. Zorg ervoor dat je altijd snacks bij je hebt en eet evenwichtige maaltijden gedurende de dag.
Blijf gehydrateerd: Water drinken is een van de beste manieren om een heldere en scherpe geest te houden. Als je niet genoeg water binnenkrijgt, ga je je zwak en moe voelen en kun je niet helder meer denken. Neem een flesje water mee naar het werk en vul het de hele dag door bij.

Vermijd onnodige stress

Zijn er bepaalde onderwerpen of hete hangijzers die je stress bezorgen en je het gevoel geven dat het teveel voor je wordt? Zo ja, vermijd die onderwerpen en concentreer u op dingen die u helpen ontspannen te blijven en voorkomen dat u geïrriteerd raakt.

Blijf uit de buurt van negatieve mensen

Ga niet om met mensen die je stress bezorgen of een negatieve houding hebben. Als iemand je mentale welzijn negatief beïnvloedt, is het beter om gewoon niet met hem om te gaan.

Ken je grenzen

Weet wat je wel en niet aankunt. Doe geen dingen alleen omdat andere mensen ze doen, doe ze omdat je ze wilt doen. Als je weet dat je te moe bent om een wandeling te maken, ga dan niet. Als je doordeweeks veel te doen hebt, maar je vrienden willen in het weekend met je optrekken, neem dan de tijd om na te denken of dat niet te veel voor je is. Leer hoe je nee kunt zeggen.
Neem de controle over je leven: Als het kijken naar het nieuws, het bellen naar je ouders, of iets anders je angstig en gestrest maakt. Doe het dan niet. Kijk niet naar het nieuws, en zeg tegen je ouders dat je ze op een beter moment belt.

Probeer verschillende ontspanningsstrategieën

Iedereen vermindert stress en angst anders, dus het is belangrijk om te herkennen en te ontdekken wat voor jou en je lichaam werkt om stress te verminderen en je mentale houding te verbeteren. Probeer deze ontspanningsstrategieën om u te helpen kalm en ontspannen te blijven.

Rustig ademhalen: Rustig ademhalen houdt in dat u in stilte zit en zich concentreert op elke inademing en uitademing. Adem in door uw neus, pauzeer, en adem langzaam uit door uw mond.

Hoe kalmeer je zenuwen

Progressieve Spierontspanning: Is bedoeld om je te helpen eventuele spanning in je spieren en lichaam op te lossen. Het idee is dat je eerst alle spieren in je lichaam aanspant en dan ontspant om de ultieme staat van ontspanning te bereiken.

Geleide Meditatie: Voor veel mensen is geleide meditatie een krachtig ontspanningsmiddel. Wanneer iemand (of een stem) hen helpt een staat van kalmte en ontspanning te bereiken, zijn ze in staat de spanningen van de dag van zich af te schudden.

Yoga of Tai Chi: Van beide activiteiten is bewezen dat ze helpen de geest tot rust te brengen en te ontspannen. Er zijn waarschijnlijk tal van studio’s in uw omgeving die lessen in zowel yoga als tai chi aanbieden. Als u geen les wilt volgen, kunt u thuis een online cursus volgen.

Staten met yoga? klik hier!

Focus op het heden

Ben je nerveus omdat je een belangrijke deadline op je werk wilt halen en je achterloopt, of maak je je zorgen dat je op een dag je baan kwijtraakt omdat je bij een nieuwe start-up werkt? Als je je zorgen maakt dat je je baan kunt verliezen omdat je bij een nieuw bedrijf werkt dat net een paar maanden geleden is gestart, is het enige wat je kunt doen je best doen en connecties maken binnen het bedrijf. Als je bedrijf goed presteert, hoef je je waarschijnlijk nergens zorgen over te maken en creëer je alleen maar onnodige stress over iets dat misschien niet eens gebeurt. Probeer u te concentreren op het heden en op de oorzaak en het gevolg van de huidige omstandigheden. Denk niet te veel aan de toekomst, maar focus ook niet te veel op het verleden. Leven in het verleden kan ook leiden tot schadelijke stress. Probeer je te concentreren op het hier en nu.

Is het echt zo erg?

Leef je in je gedachten of leef je in de realiteit? Zorg ervoor dat de dingen die je denkt, waarover je je zorgen maakt en waarover je stress hebt, werkelijk concreet en reëel zijn. Als ze echt zijn, dan is er waarschijnlijk een oplossing om de stress te overwinnen en de gedachten minder angstwekkend te maken. Je moet er zeker van zijn dat de dingen echt zo slecht zijn, en dat je geen onnodige stress of problemen in je hoofd creëert.

Herken uw negatieve gedachten

Vaak is een van de belangrijkste redenen waarom we overspoeld worden door stress, dat we een overvloed aan negatieve gedachten en percepties hebben. Wanneer we onszelf toestaan om negatief te denken, beschadigen we echt onze perceptie van een gegeven. Negatieve gedachten creëren negatieve gevoelens, die uiteindelijk leiden tot stress, angst en wrok. Wanneer we een taak of probleem negatief bekijken en geen positieve eigenschappen of effecten herkennen, bereiden we onszelf automatisch voor op mislukking.

Het is ook niet zo dat je overdreven positief moet zijn en een super opgewekte cheerleader, alleen dat je realistischer moet zijn en je moet proberen te richten op het positieve aspect van bepaalde taken en problemen. Als je er positiever naar kijkt dan met een realistische of negatieve houding is de kans groter dat je de taak wilt en zal volbrengen.

Zie je jezelf wel eens negatieve gedachten denken ? Zo ja, probeer die negatieve gedachten dan om te zetten in een meer positieve, evenwichtige en realistische denkwijze.

Ga uit van de 51% Percent Regel

De 51% regel betekent dat je niet 100% positief hoeft te zijn over een probleem of taak, maar dat je gewoon moet proberen om 51% procent positief denken te bereiken. Dat is een beetje beter dan realistisch zijn, maar het is ook niet overdreven optimistisch zijn zodat je je hoop erop vestigt of uiteindelijk teleurgesteld raakt.

Het kan heel moeilijk zijn, maar het is belangrijk om elke dag negatief denken uit te dagen. De enige manier om echt vooruitgang te boeken en je mindset te veranderen is er elke dag aan te werken. Als je post-it briefjes aan de rand van je computer of op je bureau moet plakken die je voortdurend aan positieve gedachten herinneren, doe het dan. Wat je ook moet doen om op die positieve plaats te komen, doe het.

Het laatste woord

Er zijn veel verschillende manieren om met stress om te gaan, maar niet elke stressmanagementtechniek werkt voor iedereen. Vind iets dat voor jou werkt en hou je eraan. Je zult op de lange termijn gelukkiger zijn als je kunt leren hoe je op de juiste manier met je stress omgaat. Als jij een gelukkiger mens bent, zal dat zijn weerslag hebben op de mensen om je heen. Omgaan met stress kan moeilijk zijn, dus pak het dag voor dag aan, en zelfs uur voor uur als dat nodig is. Doe wat je moet doen om je stress op een gezond niveau te houden, en je zult gelukkiger en gezonder zijn.

Lees ook ons blog : hoe overwin je een burnout