overgewicht kinderen

Overgewicht kinderen, wanneer onderneem je actie?

Het is geen geheim dat overgewicht de laatste drie decennia toeneemt en kinderen zijn daar niet immuun voor. Als ouder ben je misschien zo druk bezig dat de mogelijkheid van overgewicht of obesitas bij je kind wel eens een van de laatste dingen in je gedachten kan zijn.

Overgewicht bij kinderen

Helaas is overgewicht gemeengoed geworden , zelfs al bij jonge kinderen, recente gegevens tonen volgende cijfers:

  • 13 procent van de kinderen tussen 4 en 11 jaar heeft overgewicht (2020)
  • 16,5 procent van de kinderen tussen 12 en 17 jaar heeft overgewicht (2020)
  • 24 procent van de jongeren tussen 18 en 25 jaar heeft overgewicht (2018)
  • 16,5 procent van de jongens tussen 4 en 17 jaar heeft overgewicht (2020)
  • 13 procent van de meisjes tussen 4 en 17 jaar heeft overgewicht (2020)
  • 2 procent van de kinderen tussen 4 en 12 jaar heeft obesitas (2020)
  • 3 procent van de jongeren tussen 12 en 17 jaar heeft obesitas (2020)

50% van de ouders zou overgewicht bij zijn of haar kind zelfs niet herkennen, dit is onafhankelijk van etniciteit en opleidingsniveau van de ouders . Bovendien blijkt dat 87% van de ouders van kinderen met overgewicht niet bezorgd zijn over het gewicht van hun kind.

Overgewicht bij kinderen en de gevolgen

Het is belangrijk dat ouders het gewicht van hun kind niet negeren. Zwaarlijvigheid plaatst een kind in een hoger risico voor vele ernstige gezondheidsproblemen, waaronder enkele die kunnen beginnen tijdens de kindertijd en de tienerjaren,

  • met inbegrip van diabetes,
  • hart-en vaatziekten,
  • astma,
  • hoog cholesterolgehalte,
  • orthopedische problemen,
  • bepaalde vormen van kanker
  • menstruele afwijkingen
  • en slaapapneu.

Ook hebben veel kinderen met obesitas te maken met sociale en emotionele gevolgen, zoals :

  • discriminatie,
  • een negatief lichaamsbeeld,
  • minder zelfvertrouwen
  • en pesten door leeftijdsgenoten,

wat allemaal schadelijk kan zijn voor het gevoel van eigenwaarde van het kind en zelfs voor zijn schoolprestaties.

Overgewicht bij jonge kinderen

Hoewel een jong kind misschien geen risico loopt op een van deze onmiddellijke gevolgen, hoe langer hij of zij aan overgewicht blijft lijden, hoe groter de kans dat hij of zij als volwassene overgewicht heeft en daarmee samenhangende gezondheidsproblemen ontwikkelt. Het is belangrijk om op te merken dat het steeds moeilijker wordt om een kind van de categorie zwaarlijvig naar de categorie gezond gewicht te krijgen naarmate het kind ouder wordt, omdat de eet- en beweeggewoonten snel ingesleten raken en het gewichtsverschil groter wordt.

Op héél jonge leeftijd is het doel niet om het kind te laten afvallen, maar om de gewichtstoename te vertragen of om het gewicht gelijk te houden.

Zo kan de lengte van het kind het gewicht van het kind inhalen. Houd er ook rekening mee dat je een kind nooit op een vermageringsdieet moet zetten, tenzij de arts je dat opdraagt, en vermijd strenge beperkingen op voedsel – geleidelijke veranderingen zijn het beste.

Een kind van 5 jaar met overgewicht moet bijvoorbeeld een aantal maanden op hetzelfde gewicht blijven (zonder aan te komen) om zijn lengte “in te halen”. Maar een kind van 10 jaar moet misschien actief afvallen en zijn lengte inhalen om een gezond gewicht te bereiken.

Wanneer en hoe actie ondernemen?

Als je je als ouder zorgen maakt over het gewicht van je kind, is het eerste wat u moet doen een afspraak maken met de kinderarts van uw kind. Samen kunt u een plan opstellen om uw kind te helpen zijn optimale gewicht te bereiken (en te behouden). Voor sommige kinderen kan dit naar de boven- of ondergrens van het “normale” gewicht gaan. Dit is afhankelijk van wat ideaal is voor hun lichaam.

Wil je meer inzicht krijgen in een gezonde leefstijl en de ontwikkeling van je kind, dan is de online training van Drs. Richard de Leth, waarin hij zijn belangrijkste inzichten op leefstijlgebied voor kinderen heeft gebundeld, zeker een aanrader. De belangrijkste inzichten uit zijn presentaties en zijn boeken heeft hij nu in een praktische, laagdrempelige online training samengevat voor € 9.95

Veranderingen doorvoeren

Ouders moeten zich ook in staat voelen om thuis veranderingen door te voeren, ongeacht de gewichtscategorie waarin hun kind valt. Het aanbrengen van gezonde veranderingen kan helpen om het risico op obesitas bij kinderen te verkleinen.

Hier zijn een paar suggesties om u op weg te helpen:

Vermijd vruchtensap:

Vers vruchtensap kan af en toe worden opgenomen als onderdeel van het gezonde dieet van een peuter. Beter is het om het bij water of melk te houden. Vruchtensap bevat vaak kunstmatige zoetstoffen of toegevoegde suiker, wat gelijk staat aan lege calorieën. Zelfs zonder toegevoegde zoetstoffen heeft vruchtensap niet de verzadigende vezels die hele vruchten bieden.

Moedig uw kind aan om voedzame voeding te proberen:

Kinderen kunnen kieskeurig zijn, maar blijf fruit, groenten, volle granen en magere eiwitten aanbieden. Uit onderzoek blijkt dat een jong kind soms pas na een paar keer wennen aan nieuw voedsel, overtuigd raakt om het te proberen, laat staan lekker te vinden.

Probeer verschillende bereidingen van groenten

Rauw, gepureerd, geroosterd, of gepureerd, die de manier waarop het voedsel aanvoelt in de mond veranderen. Zoiets eenvoudigs als de bereiding kan de kans vergroten dat je selectieve eter het lekker vindt.

Help je kind om voldoende te slapen:

voldoende slaap helpt je kind om goed uitgerust te blijven, wat betekent dat je kind minder snel chagrijnig zal zijn of een woedeaanval zal krijgen bij de suggestie om nieuw voedsel te proberen of deel te nemen aan fysieke activiteiten.

 

Zorg ervoor dat uw kind voldoende beweging krijgt:

In het ideale geval zijn ze de meeste, zo niet alle dagen van de week lichamelijk actief – en wanneer mogelijk buiten. Met een peuter of kleuter hoeft u geen “formele” bewegingsroutine te hebben. Neem uw kind mee naar een speeltuin, schrijf hem in voor een kleuterklas, zoals turnen, voetbal of dans, of laat hem gewoon in de tuin rondrennen. U kunt lichaamsbeweging ook een vast onderdeel van de gezinstijd maken.

 

Geef een voorbeeld van het eten van voedzame voeding:

Begin met gezonde eetgewoonten voor het gezin. Kook voedzaam voedsel. Zet mobiele telefoons, de televisie en andere apparaten uit. Ga samen zitten voor een etentje met het gezin.

Betrek iedereen in het gezin bij het invoeren van gezondere gewoonten en u allen zult profiteren van betere voeding en meer beweging.


leefstijl kinderen

Als ouder moet u onthouden dat u nu gewoonten kunt aanleren die het risico op obesitas bij kinderen of op latere leeftijd verlagen. De veranderingen die u aanbrengt, kunnen de gezondheid van uw kind helpen beschermen en verbeteren en hen voorbereiden op een leven lang positieve eetgewoonten.

Lees ook ons blog : obesitas-bij-kinderen-vertienvoudigd-sinds-de-jaren-70/

(41)