reuma, artritis, medischemallemolen

Beste oefeningen voor reumatoïde artritis pijn

Voor mensen met reumatoïde artritis (RA) kan lichaamsbeweging enorm heilzaam zijn voor het verlichten van pijn en gewrichtsstijfheid. Oefeningen en rekoefeningen kunnen héél nuttig zijn.

Mensen met reumatoïde artritis ( RA) die aan lichaamsbeweging doen, kunnen merken dat ze minder pijn hebben dan degenen die dat niet doen. Lichaamsbeweging kan pijnlijke symptomen verminderen, de gewrichtsfunctie en flexibiliteit verbeteren, het bewegingsbereik vergroten en de stemming verbeteren.

Het is het beste om medisch advies in te winnen alvorens een oefenprogramma te starten en om samen te werken met een arts en een fysiotherapeut om een op maat gemaakt oefenplan op te stellen.

supplementen, medischemallemolen.nl

De beste oefeningen voor reumatoïde artritis (RA)-pijn

De volgende soorten oefeningen kunnen helpen om de pijn, gewrichtsstijfheid en andere symptomen die reumatoïde artritis (RA) kan veroorzaken te verlichten:

Stretching

Wandelen kan helpen bij de gezondheid van de gewrichten.
Rekken kan helpen de flexibiliteit te verbeteren, stijfheid te verminderen en het bewegingsbereik te vergroten. Dagelijks rekken en strekken, bij voorkeur ’s morgens, is belangrijk om de symptomen van reumatoïde artritis (RA) te verlichten.

De ideale rekoefening verschilt van persoon tot persoon en hangt af van welke gewrichten aangetast zijn en welke symptomen zich voordoen. Rekoefeningen bestaan echter vaak uit het langzaam en zachtjes bewegen van de gewrichten van de knieën, handen en ellebogen.

Wandelen

Wandelen is een weinig belastende vorm van lichaamsbeweging die kan helpen bij de aërobe conditie, de gezondheid van hart en gewrichten, en de stemming.

Het is van essentieel belang goede schoenen te dragen en gehydrateerd te blijven, zelfs als het wandelen niet inspannend is. Het is vaak verstandig om eerst langzaam te lopen en daarna het tempo op te voeren als dat mogelijk is.

Vloeiende bewegingen, zoals tai chi en yoga

Zowel tai chi als yoga combineren diepe ademhaling, vloeiende bewegingen, zachte houdingen en meditatie. Ze verhogen de flexibiliteit, het evenwicht en de bewegingsvrijheid en verminderen stress.

Pilates

Pilates is een low-impact activiteit die de gewrichten stabiliseert en de spieren rond de gewrichten versterkt. Mensen die voor het eerst Pilates doen, kunnen het beste beginnen met een routine waarbij een mat wordt gebruikt in plaats van een machine om op een veilige manier spierkracht op te bouwen.

Oefeningen in water

Water helpt het lichaamsgewicht te ondersteunen, wat betekent dat wateroefeningen geen zware impact hebben op de gewrichten.

Zwemmen, aqua-aerobic en andere rustige wateroefeningen kunnen de flexibiliteit, het bewegingsbereik, de kracht en de aerobe conditie vergroten. Ze kunnen ook gewrichtsbelasting en stijfheid verminderen.

Fietsen

Aangezien RA het risico op hart- en vaatziekten verhoogt, is het van vitaal belang om het hart zo gezond mogelijk te houden. Fietsen op een stationaire fiets kan een veilige manier zijn om de gewrichten in beweging te krijgen en de cardiovasculaire conditie te verbeteren.

Naast het verbeteren van de aerobe conditie, kan fietsen stijfheid verminderen, het bewegingsbereik en de kracht in de benen vergroten en het uithoudingsvermogen opbouwen.

Krachttraining

Het versterken van de spieren rond de aangetaste gewrichten kan helpen om de kracht te verhogen en tegelijkertijd de pijn en andere RA-symptomen te verminderen.

Het gebruik van een weerstandsband is één van de beste manieren om het lichaam uit te dagen en in de loop van de tijd spieren op te bouwen. Een fysiotherapeut die met mensen met RA werkt, kan advies geven over geschikte oefeningen.

Oefeningen voor de handen

RA kan soms leiden tot een beperkt gebruik van de handen. Het op en neer buigen van de polsen, het langzaam krullen van de vingers, het wijd spreiden van de vingers op een tafel, en het knijpen in een stressbal kunnen allemaal helpen om de kracht en flexibiliteit in de handen te vergroten.

Tuinieren

Tuinieren is niet alleen een vorm van lichaamsbeweging, het heeft ook het voordeel dat het de stemming verbetert. Mensen moeten voorzichtig zijn met hun lichaam, langzaam werken en overbelasting van spieren en gewrichten vermijden.

Tips voor lichaamsbeweging met RA

De onderstaande tips kunnen de veiligheid en het comfort verbeteren wanneer u traint met RA:

Wees consequent

Mensen moeten consequent sporten om zinvolle resultaten te bereiken. Het is belangrijk om het vol te houden en regelmatig te oefenen. Sommige dagen kunnen minder comfortabel zijn dan andere, maar het is mogelijk om de intensiteit daaraan aan te passen.

Zorg voor comfort en bescherming

Gebruik een slipvaste yogamat om het risico op letsel te verminderen.
De volgende methoden kunnen mensen helpen comfortabeler te trainen met minder kans op blessures:

Het kiezen van de juiste schoenen die de juiste bescherming en balans bieden.
Het gebruik van een slipvaste yogamat.
Het dragen van comfortabele kleding die zweet snel afvoert.
Luisteren naar muziek kan motiveren en helpen de tijd te doden tijdens het sporten.

Zoek afwisseling

RA-symptomen kunnen dagelijks variëren, en ze komen vaak in golven. Mensen ervaren vaak opflakkeringen en periodes van remissie.

Een verscheidenheid aan oefeningen doen en de dagelijkse routine afwisselen kan mensen helpen om te vermijden dat ze één set spieren of bepaalde gewrichten overbelasten.

Iemand die bijvoorbeeld elke dag ochtendstretches doet, kan ervoor kiezen om daar twee keer per week krachttraining, één keer per week een watertraining en twee keer per week yoga of tai chi aan toe te voegen, als de symptomen dat toelaten. Deze afwisseling moet overbelastingsblessures voorkomen, die de symptomen kunnen verergeren en de voordelen van de oefening teniet kunnen doen.

Pas oefeningen aan de symptomen aan

Op dagen dat de symptomen ernstiger zijn, kunnen mensen de intensiteit van de oefeningen verminderen. Ze kunnen bijvoorbeeld een weerstandsband om de onderarmen leggen in plaats van deze in de handen te houden.

Of ze kunnen een ander soort oefening proberen of minder lang oefenen.

Op dagen dat fietsen of zwemmen te veel lijkt, zal het nog steeds nuttig zijn om dit type activiteit om te zetten in een ontspannen wandeling of wat rekoefeningen.

Luister naar het lichaam

Het is belangrijk voor mensen met RA om zo fysiek actief mogelijk te blijven. Even belangrijk is het om ongemakken of blessures te vermijden.

Het is van vitaal belang om het juiste tempo te kiezen en naar het lichaam te luisteren. Als lichaamsbeweging ongemak veroorzaakt, is het best om de sessie te verminderen. Doe bijvoorbeeld 10 minuten in plaats van 30. Mensen moeten ook rust nemen als dat nodig is.

Besteed aandacht aan kleine dingen

De meeste oefeningen zijn gericht op grote spiergroepen. Het is essentieel om tijd te maken voor kleinere delen van het lichaam, zoals de handen en vingers. Het kan helpen om een dagelijkse routine te maken van deze gerichte oefeningen.

Werk samen met een fysiotherapeut

Werken met een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in RA kan nuttig zijn bij het ontwikkelen van een veilige en geschikte oefenroutine. Deze samenwerking kan vooral nuttig zijn voor mensen met een nieuwe diagnose van RA.

Te vermijden oefeningen

Mensen met RA moeten inspannende oefeningen of oefeningen die pijn veroorzaken vermijden. Dit kunnen oefeningen zijn met een hoge impact die de gewrichten overmatig belasten.

Er zijn echter geen specifieke oefeningen die iedereen met RA zou moeten vermijden. Elke persoon is anders, en een activiteit die bij de ene persoon pijn veroorzaakt, heeft misschien niet hetzelfde effect bij een andere persoon.

Wat geschikt is voor iemand zal afhangen van zijn situatie en gezondheidstoestand. Maar iedereen zal er waarschijnlijk baat bij hebben om goed op zijn lichaam te letten en samen te werken met een arts of fysiotherapeut voor begeleiding.

Vooruitzichten

Lichaamsbeweging is meestal zeer nuttig voor mensen met RA. Het biedt een hele reeks voordelen, waaronder het verlichten van symptomen, het verbeteren van de gewrichtsfunctie, het opbouwen van kracht, het verhogen van de flexibiliteit, het helpen bij het dagelijks functioneren, het verbeteren van de aerobe conditie en het verbeteren van de stemming. Het kan RA-opflakkeringen verminderen en de symptomen van deze aandoening gemakkelijker onder controle te houden maken.

Het is een goed idee om samen te werken met een arts en fysiotherapeut om een persoonlijk oefenprogramma op te stellen voor de best mogelijke resultaten.

Lees ook ons blog: veel voorkomende ziekten bij volwassenen op oudere leeftijd/

(3)