negatieve energie

Negatieve energie loslaten met yoga

We hebben allemaal weleens te maken met stressfactoren of zaken die we maar niet kunnen loslaten. Op het moment dat je blijft rondlopen met negatieve gedachten of stress, kan dit een nadelig effect op je lichaam hebben en houd je de negatieve energie vast.

 

Het kan een uitdaging zijn om de negatieve gedachten los te laten en soms lukt het niet meer om hier zonder hulpmiddelen uit te komen. In dit soort situaties kan yoga een nuttig hulpmiddel zijn. Maar waarom?

 

Yoga werkt door op lichaam en geest

 

Wanneer je yoga doet, worden er verschillende processen in het lichaam in gang gezet. Zo begint de doorstroming van energie en bloed in het lichaam waardoor het lichaam fitter wordt. Dat niet alleen, door op een bewuste manier de yoga oefeningen uit te voeren leg je daar automatisch de aandacht op en is er minder ruimte voor piekeren.

 

Bewegen heeft een positief effect op onze hersenen. De gelukshormonen endorfine en serotonine worden hier aangemaakt. Endorfine zorgt onder andere voor het verminderen van angstgevoelens en het onderdrukt pijn. Serotonine heeft een kalmerend effect op het lichaam en heeft onder andere invloed op onze slaap, stemming en emoties. Als je dit allemaal onder de loep zou nemen, komt naar voren dat dit uiteindelijk allemaal effect heeft op onze gemoedstoestand.

 

Yoga laat je bewust ademhalen

 

De ademhaling is een belangrijk thema binnen de wereld van yoga. Als je weleens vaker een yoga les hebt gevolgd, wordt er bij de uitleg van de uitvoering van de oefeningen benoemd op welke beweging je inademt en op welke beweging je moet uitademen. Door dit ritme van ademhalen aan te houden, creëer je een rustiger en regelmatiger ademhalingsritme.

 

De ademhaling is een krachtige tool om zowel mentaal als fysiek het lichaam te stimuleren en te ontdoen van spanning en stress. Wanneer je tijdens het uitvoeren van de yoga oefeningen bewust ademt, zul je al snel merken dat het lichaam langzaamaan steeds meer kalmeert en tot rust komt.

 

Welke yoga stijlen of yoga oefeningen kun je inzetten om los te laten?

 

Er zijn verschillende yoga oefeningen en yoga stijlen die je kunt inzetten om los te komen van negatieve energie. Nu zijn er natuurlijk verschillende yoga stijlen met ieder een eigen thema.

 

Yin Yoga

 

Als je extra goed wilt inspelen op het loslaten, kun je bijvoorbeeld een lesje Yin Yoga doen. Deze stijl is zeer geschikt om in te zetten bij het loslaten van spanningen en stress omdat Yin Yoga doorwerkt op de meridianen. Daarnaast is het bij deze yoga stijl de bedoeling om voor langere tijd in een houding te blijven waardoor het lichaam tot rust kan komen. Bij liggende yoga oefeningen waarbij je plat op je yoga mat ligt kun je gebruikmaken van een oogkussen om je zo volledig af te sluiten van eventuele prikkels.

 

Dru Yoga

 

Dru Yoga is net als Yin Yoga een zachte yoga vorm die je helpt om naar binnen te keren. Het thema van deze stijl is het loslaten van emoties die je niet langer dienen. De keuze van de yoga oefeningen is volledig afgestemd op het uitdrijven van emotionele blokkades die op verschillende plekken in het lichaam zitten.

 

Dynamische yoga stijlen en oefeningen

 

Dynamische yoga stijlen zijn zeer divers en effectief. Denk hierbij aan Ashtanga Yoga, Bikram Yoga en Vinyasa Yoga. Omdat je bij dynamische yoga stijlen veel verschillende delen van het lichaam beoefent, biedt dat een goede kans om het hele lichaam lekker te laten bewegen en de spieren te activeren.

Negatieve energie kan zich overal in het lichaam gaan nestelen. Intensieve yoga oefeningen zullen goed helpen om die spanning uit het lichaam te krijgen.

 

Pranayama’s

 

We hadden het eerder al over het belang van ademen. Binnen de yoga zijn er verschillende pranayama oefeningen die goed zijn in te zetten om het lichaam te ontdoen van spanning. Pranayama’s zijn yoga ademhalingsoefeningen die zorgen voor het vergroten van de lichaamsenergie. Negatieve energie wordt hierdoor automatisch afgevoerd. Veelal kunnen deze ademhalingsoefeningen in een zittende of liggende yoga houding worden uitgevoerd.

 

Liggen in Savasana

 

Savasana, in het Nederlands vertaald als de ‘lijkhouding’, is een yoga oefening waarmee elke yoga sessie eindigt. En dat is niet voor niets want deze yoga houding brengt lichaam en geest volledig tot rust als je dit zelf toelaat. De lijkhouding is een houding waarbij je plat op je rug ligt. Een dikkere yogamat of een zachte wollen yogamat is hierbij een echte aanvulling. De armen liggen langs het lichaam met de handpalmen naar boven gericht en de voeten liggen naar buiten gericht.

 

Mocht je de smaak te pakken krijgen dan kun je vanuit deze houding meteen door met het uitvoeren van een meditatie sessie. Als je dit op regelmatige basis doet, zul je op de termijn merken dat je meer rust ervaart een geen last meer hebt van negatieve energie of spanning in je lichaam.

(16)