mindfulness mediteren

Mindfulness meditatie, kan het werken voor jou?

Mindfulness meditatie is een zeer goede oefening. Als je merkt dat je problemen hebt om in het heden te blijven, dan is mindfulness meditatie een zekere manier om je te helpen in het nu te leven. Wanneer in het moment blijven moeilijk is of angst inboezemt, kunnen mindfulness meditaties je helpen om jezelf opnieuw te focussen. Je geest terug te leiden naar een plaats die veilig en geruststellend voelt.

Mensen die een trauma hebben meegemaakt, vinden deze methode bijzonder nuttig. Als je te maken krijgt met gebeurtenissen die moeilijk te verdragen zijn, of een posttraumatische stressstoornis hebt. Mindfulness meditaties kunnen helpen om je uit de beangstigende triggers te halen en in een gemoedsrust te brengen die veel gemakkelijker te hanteren is. Het onderbreekt slechte denkprocessen en stelt je in plaats daarvan in staat je te richten op de wereld om je heen.

 

Mindfulness meditatie kan iedereen ervaren

 

Mindfulness meditatie is iets wat iedereen kan ervaren. Er is geen speciale houding voor nodig of een bepaalde plaats. Je kunt een mindfulness meditatie uitvoeren door simpelweg je ogen te sluiten en diep in te ademen. Het is mogelijk een van de eenvoudigste vormen van meditatie die er zijn en zeker een van de meest heilzame!

Om een mindfulness meditatie uit te voeren is het sleutelconcept eenvoudig. Je moet ervoor zorgen dat je focust op het heden. Zorg dat je echt bewust bent van de dingen om je heen. Laten we zeggen dat je een angstaanval hebt en het moeilijk vindt om daarna te aarden. In plaats van de paniek die je voelt, kun je jezelf fysiek verwijderen uit de situatie waarin je je bevindt. Weg van de plek die je paniek erger maakt of je sluit je ogen en ademt diep in.

Terwijl je je ogen sluit en je jezelf dwingt om diep en regelmatig te ademen, sta je jezelf toe om al je zintuigen te overwegen. Wat voel je met je vingertoppen? Is het je eigen hand tot een vuist gebald? Houd je iets vast? Wat ruik je? Welke geur hangt er in de lucht om je heen? Wat zie je? De duisternis achter je ogen? Merk je op of er sommige plekken lichter zijn als je naar een lichtbron kijkt? Wat hoor je? Is er een machine ergens in uw buurt die een zacht zoemend geluid maakt? Hoor je buiten vogels zingen, of kinderen in de verte? Praten er mensen in je buurt? Hoe klinkt hun toon? Neem al deze informatie zo objectief mogelijk op. Hecht geen persoonlijke betekenis aan alles wat je ervaart. Als je er gedachten over hebt, is dat ook goed. Maar hou niet te veel vast aan die gedachten. Erken dat ze er zijn en dat ze bestaan en laat ze dan uit je gedachten terwijl je je op andere zintuigen concentreert.

 

Mindfulness meditatie werkt kalmerend en onmiddellijk

 

Mindfulness meditatie is een ongelooflijk hulpmiddel. Het is zeer kalmerend en kan vrijwel onmiddellijk werken. Een van de beste dingen ervan is hoe het ons kan helpen onze hersenen opnieuw te trainen in tijden van periodes die destructief zijn voor ons welzijn.

Als we gefocust zijn op negatieve dingen en het veroorzaakt paniek of we raken overstuur, dan is het vertragen en focussen op het huidige moment een goede manier. Dit om niet langer in die cyclus vast te zitten en weer controle te krijgen over onze emotionele gemoedstoestand. Het kan ons evenwicht brengen wanneer het bijna onmogelijk lijkt om dat te vinden.

Het beste eraan is hoe eenvoudig het is om het te beoefenen. Er zijn geen geavanceerde lichaamshoudingen bij betrokken. Geen ongemakkelijke handgebaren of vereisten om kaarsen aan te steken en naar kalmerende muziek te luisteren.  Als die dingen tot je beschikking staan en je kiest ervoor ze te gebruiken, dan is dat natuurlijk ook prima.

De voordelen van mindfulness meditatie zijn de toegankelijkheid en het feit dat je alleen jezelf nodig hebt om het succesvol te doen. Het kan je uit moeilijke of donkere gedachten trekken en helpen je geest te bevrijden van slechte ervaringen.

Mindfulness meditatie is een van de meest aanbevolen meditaties door therapeuten, omdat het echt werkt om ons te helpen genezen van trauma’s en meer mindful te blijven in ons leven.

Het kan heel gemakkelijk zijn om de wereld om ons heen te negeren als het moeilijk wordt of als we overstuur zijn door een situatie. Dit heet disassociatie en het is soms een groot probleem voor iedereen die veel leed heeft doorstaan of die overmand wordt door de problemen in de wereld om hen heen.

 

Mindfulness voor het dagelijks leven

 

Beginnen met mediteren onder de vorm van Mindfulness meditatie om de weg terug te vinden

 

Mindfulness meditatie gebruiken is een goede manier om deze mensen te helpen om zichzelf terug te vinden tijdens moeilijke emotionele situaties. De bedoeling is dat ze kunnen blijven functioneren in plaats van zich af te sluiten en zich vreselijk te voelen.

Het is ook een geweldige optie voor iedereen die last heeft van paniekaanvallen of grote angststoornissen. Wanneer we in paniek zijn, lijken onze hersenen honderd km per minuut te gaan in richtingen die vaak minder productief zijn. Het kan slopend en beangstigend zijn. In de vecht of vlucht modus gaan is iets wat we over het algemeen willen vermijden.

 

Gids met alles over beginnen met mediteren

 

We willen al onze geestkracht behouden, zodat we goede, geïnformeerde beslissingen kunnen nemen, geen keuzes gebaseerd op angst en emotionele overbelasting.

Het gebruik van mindfulness meditaties, wanneer je merkt dat je in een angstaanval terecht komt of iets anders dat daarop lijkt, helpt je uit die paniekerige toestand te komen. Het helpt  je geest te kalmeren, zodat je niet meer zo overmand wordt door de situatie waarin je je bevindt.

Iedereen kan baat hebben bij mindfulness meditatie. Het kan zelfs een mooie oefening zijn om je te herinneren dat de wereld om ons heen bestaat en dat we er deel van uitmaken. We zijn allemaal op dezelfde planeet, werkend aan ons beste zelf. We proberen de stappen te nemen die nodig zijn om onze doelen te bereiken.

Sommigen van ons kunnen soms vastzitten, maar mindfulness meditatie is een fantastische manier om het te doorbreken en onszelf weer op de rails te krijgen.

(5)