mentale uitputting

Mentale uitputting, symptomen en tips!

 

Mentale uitputting kan het lichamelijk welzijn beïnvloeden, waardoor iemand zich lichamelijk uitgeput voelt. Op dezelfde manier kunnen lichamelijke vermoeidheid of chronische stress ook leiden tot geestelijke uitputting.

Enkele tips om mentale uitputting te verlichten zijn onder meer het beoefenen van mindfulness en het aanbrengen van bepaalde veranderingen in de omgeving, zowel op het werk als thuis.

In dit artikel bespreken we de symptomen van geestelijke uitputting, hoe het verschilt van stress en lichamelijke uitputting, en hoe iemand geestelijke uitputting kan overwinnen.

 

Symptomen van mentale uitputting

 

Mentale en fysieke stress kunnen beide bijdragen tot mentale uitputting.
Mentale uitputting kan zich op veel verschillende manieren uiten. Enkele van de meest voorkomende symptomen zijn:

 

Emotioneel

lage emotionele veerkracht
zich gestrest of angstig voelen
prikkelbaarheid tegenover andere mensen
gevoelens van hulpeloosheid
chronische gevoelens van overweldiging
lage motivatie
depressie
suïcidale gedachten

 

Lichamelijk

zich lichamelijk vermoeid voelen
slaapproblemen, zoals te veel of te weinig slapen
onverklaarbare pijnen en pijn, zoals hoofdpijn of spierpijn

 

Gedrag

meer ruzie met dierbaren
zich afgeleid of gespannen voelen wanneer u tijd doorbrengt met uw dierbaren
gebruik van middelen, zoals alcohol, als een coping-mechanisme
uitstelgedrag
geheugenproblemen

 


Tips om je minder uitgeput te voelen

 

De juiste strategie om met geestelijke uitputting om te gaan, hangt af van de reden van de uitputting. Iemand die zich opgebrand voelt op het werk heeft bijvoorbeeld andere steun nodig dan iemand die zich uitgeput voelt na een lang herstel van een blessure.

Maar in het algemeen kunnen deze strategieën helpen:

 

Veranderen van werkomstandigheden:

Als een baan ervoor zorgt dat iemand zich moe voelt, kan het verbeteren als er iets aan het werk wordt veranderd. Iemand kan bijvoorbeeld meer vrije tijd nodig hebben, een lagere werkdruk of meer steun van collega’s.

 

Beoefen goede zelfzorg:

Lichaamsbeweging, een gezond dieet, voldoende slapen en gehydrateerd blijven kunnen allemaal helpen om iemands veerkracht te verbeteren. Dit kan de symptomen van mentale uitputting verlichten of het begin ervan voorkomen.

 

Mindfulness uitproberen:

 

Mindfulness praktijken, zoals meditatie, helpen iemand zich meer bewust te worden van zijn emoties. Dit kan het makkelijker maken om te gaan met burn-out, vermoeidheid of depressie.

 

Medicatie aanpassen:

 

Sommige mensen merken dat bepaalde medicijnen, waaronder sommige antidepressiva, ervoor zorgen dat ze zich vermoeid voelen. Mensen moeten een arts raadplegen over de vraag of een ander medicijn al dan niet heilzamer zou kunnen zijn.

 

Therapie zoeken:

Het zoeken van ondersteuning in de geestelijke gezondheidszorg, zoals het bezoeken van een therapeut, kan iemand helpen beter om te gaan met stress. Een therapeut kan ook positieve veranderingen in levensstijl aanbevelen die de impact van stress kunnen verminderen.

Geestelijke gezondheidszorg zoeken:

Mensen met psychische aandoeningen zoals angst of depressie hebben behandeling nodig. Het is voor hen niet mogelijk om zichzelf van de aandoening af te “denken”, en het uitstellen van behandeling kan de uitputting juist vergroten

 

Leer hier meer over meditatie

 

 

Oorzaken van mentale uitputting

 

Alles wat iemands emotionele bronnen uitput, kan ervoor zorgen dat hij of zij zich mentaal uitgeput begint te voelen.

Dit kan gebeuren als gevolg van:

 

Burn-out:

Dit gebeurt meestal wanneer een persoon te veel werkt zonder pauzes of wanneer zijn baan emotioneel zeer veeleisend is. Zo rapporteert de helft van de artsen burn-out.

 

Chronische stress:

Hoewel geestelijke uitputting niet hetzelfde is als stress, kan chronische blootstelling aan stress het lichaam uitputten. Mensen die zich vaak gestrest voelen, kunnen in een constante staat van vechten-of-vluchten blijven, wat intense uitputting veroorzaakt.

 

Geestelijke gezondheidsproblemen:

Mensen met bepaalde psychische aandoeningen, zoals depressie of angst, kunnen zich uitgeput voelen. Sommigen blijven uitputting rapporteren zelfs nadat hun andere symptomen zijn verbeterd, terwijl anderen vermoeidheid ervaren als een bijwerking van sommige antidepressiva.

 

Lichamelijke verwondingen en uitputting:

Lichamelijke vermoeidheid, ziekte en blessures kunnen er allemaal voor zorgen dat iemand zich geestelijk uitgeput voelt.

 

Stress versus mentale uitputting

Hoewel stress mentale uitputting kan veroorzaken, zijn de twee niet hetzelfde. Iemand die zich gestrest voelt kan last hebben van:

angst
frustratie
paniek
druk om te slagen

Langdurige stress kan er echter voor zorgen dat iemand zich mentaal uitgeput voelt. Dit komt vaak voor bij een burn-out.

 

Fysieke uitputting vs. mentale uitputting

 

Fysieke uitputting is niet hetzelfde als mentale uitputting. Iemand die lichamelijk uitgeput is, kan zich geestelijk alert voelen maar lichamelijk moe. Lichamelijke uitputting kan echter leiden tot geestelijke uitputting – vooral bij sporters die zware trainingsschema’s hebben.

Bij sommige mensen manifesteren emotionele symptomen zich als lichamelijke symptomen, zoals wanneer angst iemands hart op hol doet slaan. Bovendien kan chronische mentale uitputting lichamelijke gezondheidssymptomen veroorzaken, zoals hoofdpijn of spierpijn.

Mensen die zich lichamelijk vermoeid voelen willen misschien nadenken over hoe ze de belasting die ze op hun lichaam uitoefenen kunnen verminderen. Dit is belangrijk omdat ze uiteindelijk mentale uitputting kunnen krijgen bovenop de fysieke uitputting.

 

Wanneer naar de dokter?

 

Soms kunnen symptomen van geestelijke uitputting het gevolg zijn van een onderliggende medische aandoening. Iemand moet met een arts praten als hij of zij een van de volgende symptomen heeft:

chronische pijn op de borst en hartkloppingen die aanhouden na behandeling voor mentale uitputting
mentaal uitgeput voelen, zelfs na het toepassen van strategieën om de uitputting te verminderen
ernstig depressief of angstig voelen
uitgeput voelen nadat u bent begonnen met het innemen van een nieuw medicijn

 

Vooruitzichten van mentale uitputting

 

Met goede zelfzorg, een verandering in hun werkomgeving en de juiste ondersteuning, kunnen mensen herstellen van mentale uitputting.

Sommige mensen kunnen medicatie nodig hebben om hun onderliggende psychische klachten te beheersen. Het vinden van de juiste medicatie kan wat experimenteren vereisen, dus mensen moeten niet ontmoedigd raken als het een tijdje duurt voordat de symptomen van mentale uitputting verbeteren.

 

Preventie mentale uitputting

 

Een aantal interventies kan psychische uitputting helpen voorkomen. Deze omvatten:

het kiezen van werkplekken die prioriteit geven aan welzijn en evenwicht tussen werk en privéleven
werken met bedrijven en collega’s die elkaar steunen en positieve feedback geven
vermijden dat u te veel taken tegelijk uitvoert
aan zelfzorg doen, zoals regelmatig sporten en gezond eten
strategieën ontwikkelen om met stress om te gaan

 

Samenvatting mentale uitputting

 

Mentale uitputting kan het moeilijk maken om te werken of aan zelfzorg te doen. Als iemand zich eenmaal mentaal uitgeput begint te voelen, kan het moeilijk zijn om een strategie te bedenken en uit te voeren om de uitputting te verminderen. De juiste steun krijgen van dierbaren, een therapeut en een arts kan helpen.

Als iemand zich op enig moment in zijn leven mentaal uitgeput voelt, moet hij contact opnemen met een zorgverlener die een behandelplan kan opstellen om de symptomen te verlichten.

 

 

(48)