beter slapen boekenshop

Melatonine en 4 kruiden die helpen slapen

Heb je moeite  om in slaap te vallen of in slaap te blijven.? Hoewel er geneesmiddelen beschikbaar zijn om de slaap te bevorderen, kan je de voorkeur geven aan Melatonine en andere natuurlijke alternatieven.

Dit artikel beschrijft vier kruiden die de slaapkwaliteit kunnen verbeteren, samen met enkele alternatieve behandelingen om de slaap te bevorderen. Het geeft ook advies over wanneer u een arts moet raadplegen voor slaapproblemen.

Hieronder staan vier kruiden die mensen kunnen nemen om hun slaap te helpen verbeteren.

 

Valeriaanwortel

Valeriaanwortel is het kruid dat mensen het meest gebruiken om slapeloosheid te verminderen. Het is verkrijgbaar in verschillende vormen, waaronder:

extracten
theeën
voedingssupplementen

Mensen gebruiken valeriaanwortel al sinds de 18e eeuw als slaapmiddel.

 

Kamille

Ook kamille kan gebruikt worden als een natuurlijke remedie tegen slapeloosheid.

Bijwerkingen zijn ongewoon bij het nemen van kamille.

 

Lavendel

Lavendel is een populair kruid om te helpen ontspannen en slapen. 

Een studie uit 2015 onderzocht de effecten van lavendelolie op angstgerelateerde rusteloosheid en verstoorde slaap. In vergelijking met deelnemers die een placebo namen, vertoonden degenen in behandeling met lavendelolie significante verminderingen van angst en significante verbeteringen in slaap.

 

Passiebloem

Onderzoeken suggereren dat passiebloem in combinatie met andere kruiden heilzaam kan zijn.

Een onderzoek uit 2013 onderzocht de werkzaamheid van een combinatie van valeriaan, passiebloem en hop als behandeling voor slapeloosheid. De onderzoekers vergeleken de kruidencombinatie met het medicijn zolpidem, dat artsen soms voorschrijven om slapeloosheid te verlichten.

Deelnemers in beide groepen toonden een significante verbetering op gebied van:

  • slaaptijd
  • de tijd die een persoon nodig heeft om in slaap te vallen
  • het aantal keren dat een persoon wakker wordt tijdens de slaap
  • de ernst van de slapeloosheid

De onderzoekers concludeerden dat mensen baat kunnen hebben bij kortdurend gebruik van een combinatie van valeriaan, passiebloem en hop. De meeste bijwerkingen die de deelnemers meldden waren mild en vormden geen ernstig risico voor de gezondheid.

 

Andere natuurlijke manieren om in slaap te vallen

 

Er is de keuze uit een verscheidenheid aan geneesmiddelen, natuurlijke producten en gedragsstrategieën om een betere slaap te bevorderen, waaronder:

Gedragsstrategieën

Bepaalde gedragsinterventies kunnen iemand helpen om zijn gedrag, gedachten en overtuigingen met betrekking tot slaap te veranderen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • relaxatietraining
  • cognitieve gedragstherapie
  • korte gedragsmatige behandeling van slapeloosheid

In sommige gevallen kunnen artsen adviseren om slaapmedicatie te gebruiken in combinatie met een van de bovenstaande gedragsstrategieën. Deze aanpak kan helpen de dosis medicijnen te verminderen die nodig zijn om iemands slapeloosheid te behandelen.

 

Vrij verkrijgbare optie

Melatonine, ‘het slaaphormoon’ is een vrij verkrijgbaar middel om te slapen.

Melatonine is een hormoon dat de hersenen van nature produceren. Artsen noemen melatonine soms het “slaap-waak” hormoon, omdat het de slaap en het waken regelt. De productie van melatonine bereikt een piek in de vroege ochtenduren en neemt af tijdens de daglichturen.

Mensen kunnen melatonine gebruiken als een behandeling voor o.a. 

  • jetlag
  • vertraagde slaap-waakfase stoornis
  • angst voor een operatie

 

 

 

Wanneer naar de dokter voor slapeloosheid?

 

Consulteer een arts bij symptomen van slapeloosheid die zich voordoen gedurende ten minste 3 maanden of ten minste drie keer per week, symptomen waaronder:

  • ontevredenheid over het aantal uren dat men slaapt
  • het ervaren van een lage slaapkwaliteit met problemen op een of meer van de volgende gebieden:

    in slaap vallen
    in slaap blijven
    vroeg wakker worden en niet opnieuw in slaap kunnen vallen
    slaapstoornissen die ongemak of moeilijkheden veroorzaken in sociale, beroepsmatige of academische omgevingen

 

Iedereen die tekenen of symptomen van slapeloosheid ervaart, moet met een arts overleggen voordat hij of zij een geneesmiddel of kruid gebruikt om de slaap te bevorderen. Slapeloosheid en andere slaapstoornissen kunnen soms wijzen op een onderliggende gezondheidstoestand die behandeling vereist.

Samenvatting

 

Heb je slaapproblemen dan kan je  kiezen uit een reeks niet-medicamenteuze behandelingsopties om je slaap te helpen bevorderen. Kruidenbehandelingen zijn een populaire keuze, hoewel er geen bewijs is dat het gebruik van bepaalde kruiden ondersteunt.

Contacteer een arts of apotheker voordat je een medicijn of kruid neemt om je slaapprobleem aan te pakken, dit om er zeker van te zijn dat de behandeling veilig is. Bovendien kunnen slaapproblemen soms wijzen op een onderliggend gezondheidsprobleem dat een diagnose en passende behandeling vereist.

Snelle tips voor voldoende slaap

(73)