lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging en diabetes

Diabetes is een stofwisselingsziekte waarbij het onvermogen van het lichaam om voldoende of geen insuline te produceren, leidt tot een verhoogd glucosegehalte in het bloed. Het meeste voedsel dat we eten wordt omgezet in glucose, of suiker, dat ons lichaam gebruikt voor energie, en mensen met diabetes hebben problemen met het metaboliseren ervan. Voldoende lichaamsbeweging kan een redder in nood zijn om deze stofwisselingsziekte te voorkomen of stabiliseren.

 

Lichaamsbeweging, van cruciaal belang

 

Wanneer iemand diabetes heeft, produceert de alvleesklier, een orgaan dat zich in de buurt van de maag bevindt, niet genoeg insuline, die ervoor zorgt dat de glucose in de cellen van ons lichaam terechtkomt. Diabetes kan ook het vermogen van het lichaam om infecties te bestrijden aantasten. Daarom is lichaamsbeweging, waaronder wandelen,  van cruciaal belang om uw immuunsysteem gezond te houden en andere ziekten, zoals hart- en vaatziekten en beroertes, te helpen voorkomen.

 

De voordelen van lichaamsbeweging waaronder wandelen

 

Als u diabetes heeft of diabetes in uw familie heeft en u wilt voorkomen dat diabetes zich ontwikkelt, is lichaamsbeweging van cruciaal belang. Het is ook belangrijk om uw bloedglucoseniveaus op peil te houden met een gezond maaltijdplan en een gezonde levensstijl. Lichaamsbeweging heeft vele voordelen, waaronder:

Verlaagt de bloeddruk
Controleert gewicht en houdt het gewicht laag
Verhoogd niveau van goede cholesterol (HDL)
Slanker en sterkere spieren
Sterkere botten
Meer energie
Verbeterd humeur
Beter slapen
Beheersing van stress

 

Wandelen het beste medicijn

 

Wandelen is het beste medicijn en de beste vorm van lichaamsbeweging om diabetes te voorkomen. Onderzoek heeft aangetoond dat wandelen het energieniveau drastisch kan verhogen, vet verbrandt en uw hart beschermt. Met andere woorden, als u een hoge bloedsuikerspiegel heeft, of als er bij u prediabetes of diabetes is vastgesteld, kan wandelen een redder in nood zijn. Een actieve levensstijl kan helpen bij het bestendigen van een totaal lichaamswelzijn, waarbij meer aandacht uitgaat naar voeding en lichaamsbeweging.

 

 

Obesitas de kop indrukken

 

Obesitas is een van de grootste factoren die leidt tot type-2-diabetes. Wandelen zorgt voor minder buikvet, waardoor uw risico op diabetes afneemt. Overtollig vet rond uw buik veroorzaakt ontsteking in de cellen, waardoor ze nog resistenter worden tegen insuline, een hormoon dat de bloedsuikerspiegel regelt; dit verhoogt uw kans op het ontwikkelen van de ziekte. 30 minuten per dag wandelen kan uw risico op diabetes al aanzienlijk verlagen.

 

Lees ook ons blog : Meer bewegen, de voordelen om nu te starten – Medische-mallemolen (medischemallemolen.nl)

 

bron : (Diabetes Fonds voor oplossingen voor diabetes, suikerziekte, z.d.)

 

(25)