ijs of warmte

Ijs of warmte ter verlichting van pijn?

Het is redelijk onwaarschijnlijk dat je door het leven zal gaan zonder een spier te verrekken, een gewrichtsband te verrekken, hoofdpijn te krijgen of je rug te verrekken. En hoe langer je op deze planeet leeft, hoe vatbaarder je bent voor artritis.
Maar als iets pijn doet, wat zorgt er dan voor dat het beter voelt: ijs of warmte? En wanneer is het zinvol om beide te gebruiken?

 

Experts hebben de beste oplossingen voor veel “ijs of warmte”-scenario’s en -omstandigheden tegen elkaar afgewogen en ons wat extra tips gegeven voor andere situaties. Lees wat ze te zeggen hadden:

 

Wanneer koelen en wanneer verwarmen, ijs of warmte?

 

Veel van deze aandoeningen kunnen worden behandeld met medicijnen die door uw arts zijn voorgeschreven. En in andere situaties kunnen vrij verkrijgbare pijnstillers al voldoende zijn. Maar misschien heeft u nog meer verlichting nodig, een paar tips om in gedachten te houden bij de keuze tussen ijs of warmte voor pijnlijke spieren en gewrichten.

 

Acute verwondingen

 

Gebruik allereerst geen warmte bij acute blessures, omdat die extra warmte de ontsteking kan versterken en de genezing kan vertragen.

Bij acute blessures (minder dan 6 weken)  kunt u het beste overwegen te kiezen voor ijs. De kou vernauwt de bloedvaten, wat de pijn verdooft, ontstekingen verlicht en bloeduitstortingen beperkt.

Als je gevoelig bent voor kou, kan ijs in eerste instantie ongemakkelijk of zelfs pijnlijk aanvoelen. Warmte kan warm en behaaglijk aanvoelen en verleidelijk zijn om op een blessure te smeren. Maar laat je niet voor de gek houden! IJs helpt in een vroeg stadium de zwelling, ontsteking en pijn te verzachten/verminderen, terwijl warmte een blessure juist kan verergeren.

Als je te maken hebt met slepende blessures (ouder dan 6 weken) dan is het goed om warmte te gebruiken. De verhoogde bloedstroom ontspant gespannen spieren en verlicht pijnlijke gewrichten. Dit is vooral nuttig om het bewegingsbereik te verbeteren van een gewricht dat minder beweeglijk is.

Gebruik warmte voordat u gaat rekken of een oefenprogramma thuis gaat doen. U kunt nog steeds ijs of koude gebruiken na het sporten of activiteiten om een opflakkering van ontstekingen te voorkomen. Onthoud gewoon “opwarmen, afkoelen”.

 

Artritis

 

Gewrichtsontsteking of pijn als gevolg van versleten kraakbeen in gewrichten kan pijn en stijfheid veroorzaken op plaatsen zoals uw ellebogen, knieën, schouders en vingers, om er maar een paar te noemen. In deze gevallen helpt vochtige warmte, zoals een duik in een bad of douche met warm, maar niet heet water. Patiënten met meer chronische artrose voelen zich meestal beter bij warmte.

 

Jicht opvlakkering

 

De enige artritiservaring waarvoor ijs het beste is, is bij een jichtopflakkering. Als de pijn en ontsteking plotseling opkomen in de gewrichten, kan ijs de opvlakkering kalmeren en de pijn verdoven.

 

Hoofdpijn

 

Wie heeft er niet wel eens hoofdpijn gehad? Sommige hoofdpijnen zijn licht en kunnen gemakkelijk met pijnstillers worden behandeld, terwijl andere hoofdpijnen een extra behandeling vereisen. IJs kan helpen om de kloppende pijn in uw hoofd te verzachten. Koude maskers of wikkels over het voorhoofd, de ogen en de slapen helpen tegen de kloppende pijn van een migraine.

Hoewel ijs meestal de voorkeur heeft bij hoofdpijn, kan vochtige warmte of een warmtewikkel nekkrampen ontspannen die bijdragen aan hoofdpijn.

 

Spierverrekkingen en -verstuikingen

 

Spierverrekkingen en verstuikingen hebben meestal baat bij een combinatie van zowel ijs als warmte. Of u nu een spier in uw kuit of rug hebt verrekt tijdens het tuinieren of uw enkel hebt verstuikt tijdens het basketballen, u kunt het beste beginnen met ijs om de ontsteking te verlichten (inclusief zwelling, roodheid of gevoeligheid van het letsel) en de pijn te verdoven. Pas als de ontsteking is verdwenen, is het een goed idee om over te schakelen op warmte; dit kan eventuele spierstijfheid op de plaats van de blessure helpen verlichten.


Een Hot – Cold Relief Pack is dan ideaal. Deze warmte-koude verpakking bevat speciale gelparalvulling die gebruikt kan worden voor de magnetron & de vriezer. Door de speciale vorm blijft een Hot – Cold Relief Pack flexibel zelfs als deze bevroren is. Zulk een relief pack is vrijwel voor elk lichaamsdeel te gebruiken, dus perfect voor het toepassen in de sport.

 

 

 

Tendinitis

 

Tendinitis is een pijnlijke ontstekingskwestie die de pezen aantast, het bindweefsel tussen uw spieren en botten. Een veel voorkomende oorzaak is repetitieve activiteiten, dus pezen in uw elleboog, knie, schouder, heup en zelfs uw achillespees zijn veel voorkomende plaatsen. Naast de gebruikelijke maatregelen om de pijn te verlichten – rust, pauzeren van activiteiten die pijn veroorzaken, OTC-pijnstillers – heeft ijs hier de voorkeur omdat het de ontsteking kan verlichten en de pijn kan helpen verdoven.

 

Tendinose

 

Hoewel tendinitis vergelijkbaar is met peesontsteking omdat de pees pijn doet, onderscheidt tendinose zich door de oorzaak: een chronische, langdurige aandoening die wordt veroorzaakt door een degenererende pees. Omdat deze aandoening gepaard gaat met irritatie en stijfheid in pezen die aan gewrichten vastzitten, is warmte het beste om de stijfheid in de gewrichten te verlichten, maar pas nadat de ontsteking is verdwenen.

 

Hoe u veilig ijs en warmte kunt gebruiken

 

U kunt ijs en warmte op veel manieren toepassen. Deskundigen adviseren over het algemeen om maximaal 20 minuten aan en 20 minuten uit aan te houden.
Wees voorzichtig op plaatsen met een verminderd gevoel als u neuropathie (door diabetes of een andere aandoening) of het syndroom van Raynaud heeft. Extreme temperaturen kunnen de huid beschadigen.

Vraag je je af of het veilig is om ijs te gebruiken als je brandt van de koorts? Er is niets mis met het gebruik van koude om koorts te verlagen.

 

Nu starten met meer bewegen

 

 

(88)