omgaan met migraine

Hoe omgaan met migraine

 

Herken de symptomen en complicaties van een migraineaanval en leer omgaan met migraine.

Er is geen genezing voor migraine. Dit betekent dat het aanpassen aan het leven met migraine en het leren omgaan met migraine bepalend kunnen zijn voor de kwaliteit van uw leven. Hoewel verschillende strategieën werken voor verschillende mensen, volgen hieronder enkele algemene tips over hoe om te gaan met het leven met migraine.

Emotioneel

Als je migraine hebt, is de kans groter dat je last hebt van angst of depressie dan mensen die geen migraine hebben. De relatie werkt op twee manieren. In sommige gevallen zijn angst en depressie symptomen en ontwikkelen ze zich als gevolg van het dragen van de last van voortdurende migraineaanvallen. In andere gevallen zijn deze geestelijke gezondheidsproblemen al aanwezig voordat de migraine begint.

Angst en depressie kunnen migraineaanvallen verergeren en vice versa, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat. Inzicht in de strijd met deze psychische aandoeningen kan de eerste stap zijn om ze onder controle te krijgen. De tweede stap is weten wanneer je professionele hulp moet zoeken om je te helpen ermee om te gaan.

Het bezoeken van een psycholoog die gespecialiseerd is in hoofdpijn en migraine kan u helpen beter om te gaan met uw migraine.

De psycholoog kan uw behandeling benaderen met behulp van cognitieve gedragstherapie , een vorm van psychotherapie waarvan uit onderzoek is gebleken dat deze effectief is bij het omgaan met angst en depressie.

Zelfs als u geen angst of depressie heeft, kan het omgaan met de constante pijn van migraine over het algemeen zwaar zijn voor de geest – CGT kan daar ook bij helpen.

 

Lichamelijk

Lichaamsbeweging en een gezond dieet zijn allebei uitstekende dingen om in uw leven in te plannen. Deze stappen kunnen u ook helpen om met migraine om te gaan. (Soms veroorzaken migrainemedicijnen ook gewichtstoename, dus dit kan u helpen die bijwerking te verzachten).

 

Bewegen

Zwaarlijvigheid kan migraineaanvallen verergeren en ze vaker doen voorkomen, en lichaamsbeweging – naast gezond eten – kan u helpen gewicht te verliezen en/of een gezond gewicht te behouden. Opwarmen voor het sporten is noodzakelijk, omdat te krachtig of te plotseling sporten een migraineaanval kan uitlokken.

Het is het beste om altijd langzaam te beginnen, gehydrateerd te blijven en geen al te intensieve trainingen te doen.

Bespreek het soort oefeningen dat u wilt doen met uw arts. Hij of zij kan u het beste vertellen welke oefeningen het beste voor u zijn. In het algemeen zijn eenvoudige oefeningen zoals wandelen, zwemmen en fietsen veilig.

 

Dieet

Voeding speelt een grote rol bij de behandeling van migraine. Bepaalde voedingsmiddelen triggeren migraineaanvallen, dus u moet leren bepalen welke voedingsmiddelen dit bij u doen. Op die manier kunt u ze vermijden en geschikte alternatieven vinden voor de voedingsstoffen die ze leveren. Alcohol, chocolade, zoetstoffen en oude kaas zijn bijvoorbeeld voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze aanvallen uitlokken en je moet het eten ervan vermijden als je hebt gemerkt dat jij er ook last van hebt.

Het kan echter moeilijk zijn om vast te stellen welke voedingsmiddelen je migraine veroorzaken – sommige veroorzaken de hoofdpijn onmiddellijk, terwijl het bij andere uren kan duren voordat ze dat doen. Daarom kun je een voedseldagboek bijhouden waarin je bijhoudt wat je eet en drinkt en wanneer je dat doet. Zo kunt u uw eetgewoonten bijhouden, patronen herkennen en nauwkeuriger bepalen welk voedsel en welke dranken u moet vermijden.

Ook belangrijk is dat u geen maaltijden overslaat. Het is bekend dat honger migraineaanvallen uitlokt en verergert.

Het is raadzaam om regelmatig kleine maaltijden te eten, met regelmatige tussenpozen. Overleg met uw arts wat voor u het beste advies is.

Van cafeïne is bekend dat het helpt tegen migraine en de pijn die ermee gepaard gaat. Je moet echter wel voorzichtig zijn met de hoeveelheid die je neemt. Te veel cafeïne kan een averechts effect hebben en leiden tot “rebound”-hoofdpijn en andere gezondheidsproblemen. Praat met uw arts over de optimale hoeveelheid cafeïne die u dagelijks zou moeten consumeren.

Aangezien er een verband bestaat tussen gewicht en migraineaanvallen en de ernst ervan, is het heel belangrijk dat u een gezond gewicht behoudt. U kunt dit doen door ervoor te zorgen dat uw voeding gezond en uitgebalanceerd is en alle noodzakelijke vitaminen en voedingsstoffen bevat.

 

Supplementen

Er zijn een aantal supplementen en kruiden die migraine zouden kunnen helpen voorkomen of je symptomen zouden kunnen verbeteren. Eén daarvan is magnesium.

U moet echter heel voorzichtig zijn met het gebruik ervan, omdat sommige bijwerkingen kunnen hebben of negatieve wisselwerkingen met uw medicijnen kunnen hebben. Bespreek met uw zorgverlener alle supplementen of kruiden waarin u geïnteresseerd bent om u te helpen omgaan met uw migraine.


Magnesium kopen


Sociaal omgaan met migraine

Leven met chronische migraine kan uw sociale leven beïnvloeden. Niet-lijders gaan er gemakkelijk van uit dat de gevolgen van migraine niet verder reiken dan de aanvallen, vooral als ze niet op de hoogte zijn van de aandoening.

Als u uitlegt hoe u zich voelt en uw ervaringen vertelt aan uw vrienden en geliefden, kunnen zij de aandoening beter begrijpen en zich beter inleven. Zo kunnen ze u ook steun bieden op de specifieke manieren waarop u die nodig hebt. Spreek met uw familie en vrienden over het plannen van evenementen, activiteiten en bijeenkomsten. Activiteiten die geschikt zijn voor uw aandoening.

Dat wil zeggen dat ze niet te stressvol mogen zijn, niet te inspannend, en ze moeten vrij zijn van omgevingsfactoren die een aanval kunnen uitlokken. Het lijkt misschien alsof u veel vraagt, maar dat is echt niet zo. Uw dierbaren moeten het niet erg vinden om u te helpen en waar mogelijk aan te passen, zodat u comfortabel en gelukkig bent.

Als u hen laat weten dat u migraine hebt, weten ze ook waarom u sommige sociale activiteiten of evenementen niet kunt bijwonen.

Praktisch omgaan met migraine

Er zijn stappen die je dagelijks kunt ondernemen als je vaak migraine hebt, die het omgaan met migraine uiteindelijk ook wat makkelijker kunnen maken.

 

Migrainedagboek

Een migrainedagboek bijhouden  is zeer aan te raden. Het zal uw arts helpen een definitieve diagnose voor u te stellen en u helpen uw triggers te herkennen en te begrijpen.

Het bijhouden van het dagboek betekent ook dat u en uw arts kunnen beoordelen of de behandelingen – of het nu medicijnen of andere alternatieve therapieën zijn – die u gebruikt effectief zijn.

Hieronder staan enkele punten die u regelmatig in uw migrainedagboek moet noteren:

  • wanneer u het begin van de migraineaanval ervaart
  • welke symptomen u het eerst ervaart en welke later opkomen
  • wanneer en waar u bent dit gebeurt
  • waar u de pijn voelt en wat voor soort pijn het is
  • hoe vaak de migraine komt
  • de duur van de migraineaanvallen
  • welke medicijnen u tegen migraine gebruikt en of ze effectief zijn
  • hoe laat u die medicijnen neemt
  • wat u eet en wanneer u dat eet
  • andere medicijnen die u mogelijk gebruikt voor andere aandoeningen
  • welke vitaminen of supplementen u eventueel neemt en wanneer u ze neemt
  • doe u oefeningen en wanneer
  • uw menstruatiecyclus (indien van toepassing)De lijst met dingen die u in uw migrainedagboek moet noteren kan veel lijken, dus het is goed om het stap voor stap te doen. Kies de belangrijkste items uit, zoals wanneer de migraine begint en hoe lang ze duren. Je kunt meer items toevoegen naarmate de tijd verstrijkt en je eraan gewend bent om dingen regelmatig op te schrijven.

Tips voor op het werk

Het hebben van migraine zal waarschijnlijk op de een of andere manier invloed hebben op uw werkleven. Om verschillende redenen moet u uw werkgever hiervan op de hoogte stellen. Ten eerste, als uw baan veel concentratie of precisie vereist, kan een migraineaanval u verhinderen goed te presteren.

Ten tweede mist ongeveer een kwart van de mensen die aan migraine lijden elk jaar een dag of twee van hun werk door de aanvallen. Ongeveer 31% van de vrouwen meldt zelfs dat ze elk jaar ten minste zes dagen werk verzuimen vanwege de aandoening. Als je werkgever weet dat je met migraine te maken hebt, maakt dat het voor jou gemakkelijker om vrij te nemen van het werk als dat nodig is.

Het kan helpen om uw werkgever op de hoogte te houden van uw migraine – als ze erger of beter worden – en ook van nieuwe medicijnen die u begint als die uw concentratie of werkprestaties kunnen beïnvloeden.

Stress is een van de belangrijkste triggers van migraineaanvallen. Een werkplek is vaak stressvol. Nu meer dan ooit moet u actief stappen ondernemen om uw stress op het werk te verminderen. Zoek uit wat het beleid en de secundaire arbeidsvoorwaarden van uw bedrijf zijn, vooral als het gaat om het omgaan met stress.

Het kan zoiets eenvoudigs zijn als een lidmaatschap van een fitnesscentrum of een meditatieruimte. Sommige werkplekken betalen ook voor psychotherapie of stellen therapeuten ter plaatse beschikbaar.

Rijden

Duizeligheid, slechtziendheid en concentratiestoornissen zijn enkele symptomen die gepaard kunnen gaan met migraineaanvallen. Bovendien kunnen sommige medicijnen uw rijvaardigheid aantasten. Als u redelijkerwijs vermoedt dat u door uw migraine een gevaar voor de openbare orde kunt vormen tijdens het autorijden, moet u hier onmiddellijk rekening mee houden en niet deelnemen aan het verkeer als chauffeur.

Als uw aanvallen echter minder frequent zijn en uw arts het heeft goedgekeurd, kunt u veilig autorijden.

Wanneer u toevallig een aanval krijgt tijdens het rijden, moet u onmiddellijk parkeren en wachten tot de aanval volledig is verdwenen voordat u verder rijdt.

Het kan soms enkele uren duren voordat een aanval is verdwenen, dus het kan nodig zijn dat u een vriend of familielid belt om u naar huis te rijden.

 

Hoe omgaan met migraine als het je overkomt?

Als je migraine voelt opkomen, probeer dan deze tips om de symptomen te verlichten:

Leg een koele doek op uw hoofd, gezicht of nek.
Ga in een rustige, donkere kamer liggen.
Drink water om gehydrateerd te blijven.
Neem pijnstillers zoals aanbevolen door uw arts.
Bij lichte pijn kunt u paracetamol, ibuprofen of aspirine – vrij verkrijgbare medicijnen gebruiken.

Bel uw arts als uw hoofdpijn aanhoudt of erger wordt. Bel de hulpdiensten als u ernstige symptomen ervaart, zoals extreme pijn of problemen met zien, evenwicht of spreken.

(11)