migraine voorkomen

Hoe migraine voorkomen

 

Als u last hebt van migraine, kan preventie uw levenskwaliteit aanzienlijk verbeteren. Naast aanpassingen van de levensstijl kan migraine voorkomen ook middels medicatie, complementaire en alternatieve behandelingen en in sommige gevallen zelfs chirurgische benaderingen.

Gezien hoe slopend migraine kan zijn, is migraine voorkomen het doel van iedereen die ermee te maken krijgt. Maar preventiestrategieën kunnen vooral belangrijk zijn als uw migraine vaak hevig is of meerdere dagen aanhoudt, of als uw migrainemedicijnen onverdraaglijke bijwerkingen hebben of niet effectief blijken te zijn voor u.

 

Migraine voorkomen: lees hier onze tips

Huismiddeltjes en levensstijl

Ze zeggen dat de beste aanval een goede verdediging is en dat geldt zeker voor migraine. Migraine heeft vaak verschillende triggers, waarvan er veel te maken hebben met levensstijl. Migraine voorkomen is de beste oplossing. Het beste aspect van deze aanpak: het is zonder bijwerkingen.

Houd er rekening mee dat niet elke levensstijlfactor bij elke persoon hetzelfde effect heeft. Bepaalde voedingsmiddelen en geluiden kunnen bijvoorbeeld bij sommige mensen tot migraine leiden, maar misschien heb jij er helemaal geen last van.

 

Zorg voor voldoende slaap

Slaaptekort is een van de meest voorkomende oorzaken van migraine. We adviseren volwassenen zeven uur of meer goede slaap per nacht. Maar als het steeds moeilijk is om in slaap te vallen of te blijven, of als je vaak snurkt, is het misschien verstandig om met je arts te praten om de mogelijkheid van een slaapstoornis uit te sluiten.

U kunt uw slaapomgeving op een aantal punten aanpassen om dingen aan te pakken die uw slaap kunnen verstoren. U kunt bijvoorbeeld verduisteringsgordijnen ophangen om te voorkomen dat er licht naar binnen valt, of uw thermostaat op een koele, comfortabele temperatuur instellen. Het kan ook helpen om laat op de dag cafeïne en alcohol te vermijden of vlak voor het slapengaan te eten.

Veel mensen merken dat het een wereld van verschil maakt als ze ’s avonds een vaste routine hebben. Zo kunt u bijvoorbeeld de tv en andere apparaten een uur voor het slapengaan uitzetten, uw telefoon in een andere kamer leggen en in plaats daarvan lezen of naar zachte muziek luisteren. Doe uw best om u aan een slaapschema te houden dat voor voldoende slaap zorgt.

Let op voedingstriggers

Sommige mensen krijgen migraine na het eten van chocolade, sojaproducten, nitraathoudende voedingsmiddelen, mononatriumglutamaat of kleurstoffen in levensmiddelen. Omdat sommige voedingsmiddelen meerdere ingrediënten bevatten, kan het moeilijk zijn om vast te stellen welke van deze ingrediënten migraine veroorzaakt.

Als u migraine krijgt na het eten van een bepaald soort voedsel, schrijf het incident dan op in een voedseldagboek om te zien of er na verloop van tijd een patroon in zit. Noteer het tijdstip waarop u het hebt gegeten en hoeveel u hebt gegeten. Het bijhouden van een gedetailleerd voedseldagboek kan een nuttig onderdeel zijn van een eliminatiedieet. Maar deze aanpak heeft ook zijn nadelen; na verloop van tijd kan een agressief eliminatiedieet leiden tot voedingstekorten, dus het is niet aan te raden om deze aanpak lang te volgen.

Aan de andere kant heeft opkomend onderzoek een paar potentiële “migrainediëten” aangewezen. Met name het ketogeen dieet zou de oxidatieve stress en de ontsteking in de hersenen verminderen, die allemaal nauw verbonden zijn met migraine. Toch zijn er meer studies nodig om te bewijzen dat het keto-dieet specifiek gunstig is voor de behandeling van migraine.

Blijf weg van triggerende geuren en geluiden

Sterke geuren zoals schoonmaakmiddelen en cosmetica kunnen een migraine uitlokken en langdurige blootstelling aan dampen kan ze ook uitlokken. Als het vermijden van deze triggers niet mogelijk is, kunt u verlichting vinden door een neusplug te gebruiken of een dotje pepermuntolie op uw voorhoofd of slapen te smeren.

Het is ook bekend dat harde geluiden bij sommige mensen migraine uitlokken, maar het is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan om een rustige omgeving te handhaven. Studies hebben aangetoond dat tijd vrijmaken voor stille meditatie de frequentie en ernst van migraineaanvallen aanzienlijk kan verminderen. Overweeg om 10 minuten te mediteren als je zintuigen overbelast zijn.

Houd in gedachten dat het lang vasthouden van een telefoon aan je oor of het dragen van een koptelefoon ook kan resulteren in migraine. Het kan nuttig zijn om een luidspreker te gebruiken als je lange telefoongesprekken voert of een dag vol vergaderingen op afstand hebt.

 

Stress beheersen

Stress is een veel voorkomende trigger. Gerelateerde migraine kan zowel tijdens als na een stressvolle situatie optreden.

Stressvolle situaties volledig vermijden is niet realistisch, maar je kunt wel technieken toepassen die je helpen er beter mee om te gaan. Sporten, een dagboek schrijven, een hobby uitoefenen – zoek uit wat voor jou het beste werkt en maak daar elke dag tijd voor vrij. Zorg er ook voor dat je na bijzonder stressvolle gebeurtenissen steeds wat tijd inplant om te ontspannen, bv via meditatie.

Als je gestrest bent, weet dan dat je ook veel kunt doen door meer aandacht te besteden aan andere triggers. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je voldoende slaapt als je een hectische periode op je werk hebt gehad.

 

Reguleer je cafeïne-inname

Cafeïne is een bestanddeel van sommige vrij verkrijgbare medicijnen tegen migraine, zoals Excedrin (paracetamol, aspirine, cafeïne). Dat komt omdat cafeïne kan helpen migraine onder controle te krijgen en te voorkomen. Maar bij sommige mensen veroorzaakt de inname van cafeïne juist migraine.

Cafeïne is een vasoconstrictor (vernauwt de bloedvaten), en migraine wordt geassocieerd met vasodilatatie. Als je lichaam gewend raakt aan door cafeïne veroorzaakte vasoconstrictie, zal je natuurlijke vasculaire controle zich daaraan aanpassen. Het kan even duren (meestal een paar dagen) voordat je lichaam zich weer aanpast als er een verandering in je routine optreedt.

Het is meestal een verandering in je cafeïne-inname die migraine beïnvloedt. Cafeïneontwenning kan bijvoorbeeld een aanval uitlokken.

Zoals met alles het geval is, luister naar je lichaam. Als je wat cafeïne kunt verdragen, is het het beste om je cafeïne-inname voorspelbaar en regelmatig te houden – zowel in hoeveelheid als in de timing.

Als u echter merkt dat cafeïneconsumptie de neiging heeft migraine op te wekken, kunt u overwegen het gewoon helemaal te vermijden. Wees je ervan bewust dat koffie, chocolade, cacao en thee allemaal cafeïne bevatten.

 

Vermijd fel licht

Fel licht kan migraine uitlokken of de symptomen tijdens een migraineaanval verergeren. Als je het gevoel hebt dat de lichten om je heen te fel zijn, kun je overwegen een zonnebril te dragen of de lichten te dimmen als dat mogelijk is.

Interessant is dat licht, vooral groen licht, therapeutische voordelen kan hebben. Lichttherapie heeft veel aandacht gekregen vanwege de mogelijkheid om migraine te voorkomen. Hoewel er meer onderzoek nodig is om de werkzaamheid van deze therapie vast te stellen, kan het vervangen van sommige lichtbronnen in huis door groene lampen en “migrainelampen” een effectieve en goedkope vorm van preventieve zorg zijn.

 

Reguleer uw lichaamstemperatuur

Migraine wordt in verband gebracht met temperatuurveranderingen, waaronder blootstelling aan koude en warmte. U kunt proberen uw omgevingstemperatuur te reguleren of u zodanig te kleden dat u het niet te warm of te koud krijgt.

Als u migraine voelt opkomen of als u weet dat u bent blootgesteld aan een van uw migrainetriggers, kan het gebruik van een ijspack in uw nek, schouders of op uw voorhoofd de kans op het ontwikkelen van een volledige migraine verminderen.

 

Voorschriften

Als u meer dan drie tot vijf migraineaanvallen per maand hebt (of meer dan vijf dagen migrainehoofdpijn per maand), kan uw arts u aanraden dagelijks medicijnen op recept te nemen voor migraineprofylaxe (preventie).

Sommige van deze medicijnen zijn formeel niet geïndiceerd voor migraine-profylaxe, maar ze worden vaak off-label voor dit doel gebruikt.

Na verloop van tijd ervaren de meeste mensen een schommeling in de frequentie en de ernst van migraine. Het kan zijn dat u jarenlang migraine-profylaxe op recept moet gebruiken, maar het kan ook zijn dat u er na een tijdje mee kunt stoppen als uw migraine verbetert.

Houd er rekening mee dat medicijnen die worden gebruikt voor migraineprofylaxe de pijn van een migrainehoofdpijn niet stoppen of verminderen als u er al een hebt.

Als u onverdraaglijke bijwerkingen ondervindt van medicijnen, dan kunt u betere resultaten ervaren van alternatieve procedures.

 

Botulinumtoxine-injecties

Botulinumtoxine-injecties worden gebruikt als preventieve strategie tegen migraine. Het effect kan enkele maanden aanhouden. De behandeling moet vaak na een paar maanden worden herhaald. Na verloop van tijd kunnen de meeste mensen een langere periode van verbetering ervaren en kunnen de injecties minder vaak worden gepland.

Een zorgverlener plaatst de injecties onder de huid en in de spier op verschillende plaatsen op het hoofd. Botulinumtoxine is een spierverlammer en men denkt dat deze werking migraine bij sommige mensen helpt voorkomen.

Complementaire en alternatieve geneeskunde

Van verschillende alternatieve geneeswijzen is aangetoond dat ze helpen bij het voorkomen van migraine. Deze strategieën zijn over het algemeen veilig, maar ze kunnen wel of niet werken voor u.

 

Magnesium

Er zijn twee manieren waarop magnesium wordt gebruikt bij migraine: acuut op het moment van de hoofdpijn of dagelijks voor preventieve zorg in orale vorm.

Van oraal gebruik van 400 tot 500 mg magnesium per dag is aangetoond dat het de frequentie en de ernst van migraine vermindert.

Hoewel het vrij verkrijgbaar is, mag u magnesium niet zonder toestemming van uw arts gebruiken om migraine te voorkomen, omdat het een wisselwerking met andere medicijnen kan hebben.

Acupunctuur

Acupunctuur kan net zo effectief zijn als dagelijkse meditatie wanneer het wordt gebruikt om migraine te voorkomen. Onderzoeksstudies die de voordelen van acupunctuur voor de preventie van migraine hebben gerapporteerd, hadden meestal betrekking op behandelingen variërend van enkele keren per week tot enkele keren per maand.

Het kan moeilijk zijn om het aantal en de frequentie van acupunctuursessies te bepalen die nodig zijn om voordelen te zien, dus praat met uw arts en acupuncturist als u van plan bent om deze methode te gebruiken om migraine te voorkomen.

 

Biofeedback

Biofeedbacktraining is een waardevolle methode gebleken om migraine te voorkomen, mogelijk omdat het u kan helpen effectieve manieren te vinden om met stress om te gaan. De techniek leert mensen lichamelijke reacties te herkennen en te veranderen die gewoonlijk niet vrijwillig onder controle zijn, zoals bloeddruk, ademhaling en hartslag.

Tijdens een typische biofeedback-sessie zal een therapeut elektrische sensoren op specifieke delen van uw lichaam bevestigen, afhankelijk van wat er gemeten wordt. Vervolgens zal uw therapeut u door een aantal mentale oefeningen en ontspanningstechnieken leiden terwijl een speciaal meetapparaat uw lichamelijke reacties registreert.

Een biofeedback-sessie duurt meestal 30 tot 60 minuten en kan een waardevol hulpmiddel zijn om te ontdekken hoe en wanneer migrainetriggers de “vecht-of-vlucht”-reactie van uw lichaam activeren.

Meditatie, yoga, tai chi

Deze oefeningen, die gebaseerd zijn op fysieke en cognitieve controle en bewustzijn, zijn effectief gebleken in het verminderen van de frequentie en ernst van migraine. Sommige onderzoeken tonen ook aan dat het gebruik van yoga als aanvullende therapie de effectiviteit van andere preventieve migraine medicijnen kan verhogen of de hoeveelheid die een persoon moet nemen kan verminderen.

 


Guru Gian yoga

Bekijk hier de mogelijkheden van het platform


Preventiestrategieën lijken misschien niet zo belangrijk voor je als je een migrainebehandeling hebt die werkt. Maar vergeet niet dat overmatig gebruik van migrainemedicijnen een rebound-effect kan veroorzaken, wat betekent dat uw migraine kan terugkeren nadat de medicatie is uitgewerkt.

Factoren zoals uw migrainetriggers, uw medische voorgeschiedenis en uw migrainepatroon kunnen u en uw zorgverlener helpen het beste migrainepreventieplan voor u op te stellen.

 

VAAK GESTELDE VRAGEN

 

Wat zijn de vier fasen van een migraineaanval?

U kunt vier fasen doormaken wanneer u een migraineaanval doormaakt:

Prodomen fase, die enkele uren voor de migraine kan optreden en symptomen veroorzaakt zoals stemmingswisselingen of vermoeidheid
Aurafase, die gepaard gaat met visuele verstoringen zoals wazig zien, knipperende lichten of verlies van gezichtsvermogen
Hoofdpijnfase, die enkele uren tot drie dagen kan duren
Laatste fase, die optreedt na de hoofdpijn, met onder meer lichaamspijn en concentratiestoornissen

 

Hoe kunt u een opkomende migraine voorkomen?

U kunt een migraine voorkomen als u de vroege tekenen in de prodroom- of aurafase herkent. Als je weet wanneer er migraine op komst is, kun je de migraine vroegtijdig behandelen om de symptomen te helpen verminderen of stoppen. Dit kan onder meer door het nemen van medicatie, het minimaliseren van triggers, voldoende slaap en het verminderen van stress. Lees ook ons blog omgaan met migraine.

 

 

 

(12)