eenzaamheid overwinnen

Hoe kunnen we eenzaamheid overwinnen?

 

Eenzaamheid is een universele menselijke ervaring die ons even hard kan treffen als om het even welke fysieke kwaal. Nu het nieuwe jaar eraan komt, kan de drukte van de feestdagen soms een gevoel van leegte en isolement achterlaten. Hoe kunnen we eenzaamheid  overwinnen?

Eenzaamheid is een normale menselijke ervaring, maar je te lang eenzaam voelen kan onze gezondheid schaden.
Het gezegde “eenzaamheid , een ongenode metgezel, die ongemerkt bij je binnenglipt” heeft een grond van waarheid.

Psychologen definiëren eenzaamheid op een aantal manieren en delen het vaak op in categorieën, afhankelijk van de duur.

In wezen zijn de meeste specialisten het er echter over eens dat eenzaamheid, hoewel een gedeelde menselijke ervaring, een ongewenste en kwetsende emotie is die zowel onze lichamelijke als onze geestelijke gezondheid kan aantasten. Recente studies hebben aangetoond dat eenzaamheid de werking van ons immuunsysteem kan beïnvloeden, de kwaliteit van onze slaap kan aantasten en ons een risico op hart- en vaatziekten kan opleveren.

Een studie van vorig jaar stelde dat eenzaamheid “het risico op vroegtijdige sterfte aanzienlijk verhoogt”, meer dan andere gezondheidsfactoren.

Uit een enquête onder volwassenen van 45 jaar en ouder bleek dat ongeveer een derde van de respondenten zich “eenzaam” voelde. Rapporten die zich richtten op kinderen en jonge volwassenen gaven ook aan dat een significant percentage van de respondenten tussen 17 en 25 jaar eenzaamheid ervaren.

Ten slotte werd in een studie die de aandacht van de media trok, beweerd dat 35 jaar de leeftijd is waarop mannen zich het eenzaamst voelen. Kortom, het lijkt erop dat geen enkele leeftijdsgroep veilig is voor deze schadelijke emotie.

Aangezien begin januari blijkbaar de moeilijkste tijd van het jaar is, met de legendarische Blue Monday – naar verluidt de meest deprimerende dag van het jaar – met de derde maandag van januari net om de hoek, kijken we naar manieren om het gevoel van eenzaamheid te overwinnen dat sommigen van ons treft.

Zelfs als eenzaamheid niet toeslaat zult u met de onderstaande hulpmiddelen en ideeën beter toegerust zijn om deze ongewenste metgezel af te weren.

 

Erkennen en reageren op eenzaamheid om het te overwinnen

 

Eenzaamheid, waarom we het kunnen ervaren, hoe het ons kan beïnvloeden, en wat we kunnen doen om er mee om te gaan en het te overwinnen.

In onze samenleving is er steeds meer individualisme en zelfredzaamheid is men meer en meer gaan waarderen, waardoor individuen vaak geïsoleerd raken en weigeren om eenzaamheid te erkennen als ze het ervaren.

Je hoort mensen niet praten over het feit dat ze zich eenzaam voelen en dat komt omdat eenzaamheid gestigmatiseerd wordt. Het is het psychologische equivalent van een verliezer zijn in het leven of een zwak persoon. Dit is echt jammer, want het betekent dat we eerder geneigd zijn om te ontkennen dat we ons eenzaam voelen, wat net zoveel zin heeft dan te ontkennen dat we honger, dorst, of pijn voelen.

Ontkenning doet niets anders dan gevoelens van eenzaamheid verergeren en kan leiden tot contraproductieve strategieën, zoals het zoeken naar verdere isolatie.

De eerste stap in het bestrijden van de negatieve impact van deze emotionele toestand is te erkennen dat wat we voelen eenzaamheid is.

Ten tweede, begrijp wat eenzaamheid doet met je hersenen, met je lichaam, met je gedrag.

Het is gevaarlijk om je als lid van een sociale soort geïsoleerd te voelen en ons brein schakelt dan over op zelfbehoud. Dat brengt ongewenste en onbekende effecten met zich mee op onze gedachten en acties naar anderen toe.

Zodra we onze gevoelens erkennen en begrijpen dat ze onze mentale en fysieke gezondheid ernstig kunnen beïnvloeden, evenals ons gedrag, is het beter om te reageren op ons gevoel van eenzaamheid door het vormen en versterken van verbindingen.

Men kan intieme verbindingen bevorderen door de relatie met één individu te ontwikkelen die vertrouwd wordt, in wie je vertrouwen kunt hebben en die jou in vertrouwen kan nemen. Je kunt relationele verbondenheid bevorderen door gewoon leuke momenten te delen met vrienden en familie.

Tenslotte, is er zoiets als collectieve verbondenheid , dit kan worden bevorderd door deel uit te maken van iets dat groter is dan uzelf, dus waarom niet overwegen vrijwilligerswerk te doen voor iets dat u leuk vindt?

 

Laat sociale media met rust

 

Sociale media zijn misschien de eerste oplossing die in je opkomt als je eenzaam bent; het lijkt een snelle en gemakkelijke oplossing te zijn. Veel studies hebben echter aangetoond dat onze online netwerken, hoewel ze een illusie van verbondenheid kunnen bieden, ons in feite nog eenzamer en meer afgezonderd maken.

Sociale media mogen dan wel onze eerste aanloophaven zijn, maar ze zorgen er wel voor dat we meer geïsoleerd raken.
Uit een onderzoek bleek dat gebruikers van sociale media zich meer geïsoleerd voelen dan leeftijdsgenoten die weinig tijd besteden aan online netwerken.

We verwachten meer van technologie en minder van elkaar, waarom is het zover gekomen? Een reden is dat technologie ons beschikbaar is en aanspreekt wanneer we het kwetsbaarst zijn, en we zijn kwetsbaar, we zijn eenzaam en we zijn bang voor intimiteit.

Om een echt ondersteunend netwerk te vormen dat ons zal helpen om eenzaamheid op afstand te houden, moeten we verder kijken dan onze computers en handheld apparaten en in plaats daarvan onze banden met familie, vrienden en de gemeenschap versterken.

Zie uw angsten en onzekerheden onder ogen. Zet de eerste stap om contact te maken, of opnieuw contact te maken, met anderen. Als we anderen de hand reiken, stuur positieve boodschappen in plaats van negatieve boodschappen en stel duidelijke tijdschema’s op voor de sociale gebeurtenis.

Bijvoorbeeld, iets sturen als, “ik mis je, waarom praten we niet bij, bij een kop koffie, volgende week zondag?” zal waarschijnlijk effectiever zijn dan, “hé, ik weet niet eens of we nog vrienden zijn, maar …”

Een andere reden waarom face-to-face contact de voorkeur verdient boven online contact is simpelweg omdat mensen fysieke aanraking nodig hebben om zich getroost en verbonden te voelen.

Natuurlijk moet je niet zomaar willekeurig vreemden op straat aanraken, maar de hand van een ouder of kind vasthouden, of een vriend omhelzen, kan wonderen doen voor onze geestelijke gezondheid. Aanraking is ook een communicatiemiddel waarmee we boodschappen sturen over onze emotionele toestand.

 

Een huisdier kan helpen tegen eenzaamheid

 

Wanneer menselijk contact niet beschikbaar is, kan het fijn zijn om te genieten van de aanwezigheid van een harige vriend.

Het bezitten van een hond kan het risico op vroegtijdig overlijden verminderen, vooral bij mensen die alleen wonen, toevallig de groep die het meeste risico loopt op slopende eenzaamheid.

Eerder onderzoek heeft ook aangetoond dat huisdiereigenaren betere sociale en communicatievaardigheden hebben en meer deelnemen aan gemeenschapsactiviteiten.

Dieren kunnen geweldige gespreksstarters zijn en de zorg voor een huisdier – door het uit te laten of mee te nemen naar de dierenarts – kan sedentarisme ontmoedigen en een kans bieden om nieuwe mensen te ontmoeten.

Als een groter dier, zoals een hond of een kat, te veel gedoe of te duur lijkt, overweeg dan een klein, meestal probleemloos en veel goedkoper alternatief, zoals vissen, slakken of insecten?

Uit een onderzoek uit 2016 bleek dat oudere volwassenen die krekels kregen aangeboden om als huisdier te verzorgen, minder depressief werden en een beter cognitief functioneren hadden binnen 8 weken na de start van het experiment.

Alternatieven voor een eigen huisdier zijn bv vrijwilligerswerk doen in een dierenasiel, vrienden en kennissen aanbieden om op hun huisdieren te passen als ze op vakantie zijn, waarmee je van  dezelfde voordelen profiteert en je sociale relaties kan verbeteren.

 

Herschrijf het verhaal

 

Als je er niet aan ontkomt om alleen te zijn en je je daardoor eenzaam voelt, probeer die eenzaamheid dan om te zetten in positieve eenzaamheid. Ga het gebruiken  in je eigen voordeel. Als je alleen bent, waarom maak je daar dan geen kans van voor wat “ik-tijd”, zodat je jezelf beter leert kennen, kunt ontstressen en nieuwe – of oude – vaardigheden kunt ontwikkelen?

Leer om je tijd alleen te koesteren als een kans om in de eerste plaats bevriend te raken met jezelf. Acceptatie en reflectie zijn een manier om de negatieve impact van eenzaamheid om te buigen in een positievere houding.

Het gebruik maken van de mogelijkheid om alleen te zijn en zich bewust te worden van je angsten, wensen en behoeften is de meest in het oog springende manier om met eenzaamheid om te gaan.

Wanneer we leren om eenzaamheid te verwelkomen en het in ons eigen voordeel te gebruiken, kunnen we eenzaamheid en de negatieve effecten ervan vermijden.

Eenzaamheid (d.w.z., verwelkomde eenzaamheid in tegenstelling tot eenzaamheid) kan helpen bij het effectief omgaan met de pijn van eenzaamheid in zoverre dat de eenzaamheid de pogingen stopt om eenzaamheid te ontkennen. Hierdoor kan de acceptatie ervan als een existentiële en, soms, onvermijdelijke menselijke conditie worden bevorderd.

In Addressing Loneliness suggereren onderzoekers van de Tel Aviv Universiteit in Israël dat mindfulness meditatie in dit verband nuttig kan zijn, omdat het het subjectieve gevoel van eenzaamheid kan verminderen, dit door het verminderen van maladaptieve cognitieve functies.

Dus, als je alleen bent en de eenzaamheid slaat toe, is het misschien een goed idee om een kopje thee voor jezelf te zetten, wat ontspannende meditatiemuziek op te zetten en te genieten van de mogelijkheid om eerst vrienden met jezelf te maken.

Begin eenzaamheid als iets goeds te zien. Maak er ruimte voor, het leren comfortabel te zijn met alleen onszelf zou kunnen helpen eenzaamheid te doorbreken en onze relaties met anderen te verbeteren.

(51)