hartslagmeter kiezen

Hoe kies je de juiste hartslagmeter?

Wat u moet weten als u een hartslagmeter overweegt.

 

Technologie heeft van ons allemaal datadeskundigen gemaakt, vooral als het om lichaamsbeweging gaat.  Een hartslagmeter is nu niet meer weg te denken bij fervente sporters. Waar de meesten van ons een paar jaar geleden geen idee hadden hoeveel stappen we op een dag zetten, hoe ver we liepen of wat ons tempo was, hebben we nu met draagbare apparaten deze informatie – letterlijk – binnen handbereik. Eén stukje informatie dat opvalt is je hartslag. Dat getal alleen al kan je veel vertellen over je training, je herstel en je algemene gezondheid.

 

Heb ik een hartslagmeter nodig?

 

Nee, u bent niet verplicht een hartslagmeter in uw trainingsroutine op te nemen. U kunt een actieve, gezonde levensstijl vol beweging handhaven zonder een hartslagmeter. Het gaat erom welke informatie voor u belangrijk is, vooral tijdens uw training.

Tijdens het sporten is je hartslag een belangrijke indicator van hoe intensief je training is. Een bepaalde hartslag aanhouden gedurende een langere periode kan u helpen meer calorieën en vet te verbranden, terwijl ook uw cardiovasculaire gezondheid verbetert.

Maar je kunt jezelf ook overbelasten, en een hartslagmeter kan je ook voor dat gevaar waarschuwen.

 

Hoe hartslagmeters werken

 

Hartslagmeters werken door elektrische signalen van uw hart te meten. Deze worden doorgegeven aan een polshorloge of datacentrum. Met veel modellen kunt u de gegevens via een computer analyseren en met die gegevens kunt u uw training interpreteren en de voordelen van uw training beter begrijpen.

U kunt een ruwe schatting maken door uw eigen hartslag op de ouderwetse manier te meten – door in uw pols of nek te voelen – maar dat kan uw eigenlijke training verstoren. Een elektronische hartslagmeter kan u nauwkeurige, real-time gegevens geven.

 

Voordelen van een hartslagmeter

 

Met een hartslagmeter tijdens de training kunt u belangrijke informatie bijhouden naast hoe snel uw hart klopt. Als je sport, verbruik je energie en als je je hartslag meet, kun je nagaan welke energiebron je gebruikt.

Hoe hoger je hartslag wordt, hoe meer calorieën je verbrandt , maar verbrand je wel meer koolhydraten dan vet. De reden hiervoor is dat je lichaam niet snel genoeg vet kan verbranden. Door tijdens een training een hartslagmeter te gebruiken, kun je je energie-output afstemmen op het beste niveau om vet te verbranden.

Het ontwikkelen van de beste cardiovasculaire trainingsroutine omvat niet alleen de hoeveelheid tijd die je traint, maar ook de intensiteit van de training. Door je intensiteit in de gaten te houden, krijg je de optimale calorie-uitgaven en verbranding van vetten en koolhydraten. Een goede hartslagmeter kan u helpen de intensiteit van uw trainingen in de gaten te houden.

 

Hartslagzones

 

Met behulp van een hartslagmeter kun je je huidige hartslagzone tijdens het sporten achterhalen. Eerst heb je je maximale hartslag nodig, die je kunt krijgen door je leeftijd van 220 af te trekken. Als u bijvoorbeeld 35 bent, is uw maximale hartslag 185. Op dit punt kun je uitzoeken welke hartslagzone het beste is voor het verbranden van vet.

Bij 50-60% van uw maximale hartslag gebruikt u 85% vet om calorieën te verbranden. Bij 60-70% van je maximale hartslag daalt dat tot 65% vet dat wordt gebruikt. En bij 70-80% gebruik je nog maar 45% vet om calorieën te verbranden.

 

Verschillende modellen hartslagmeters

 

Een hartslagmeter is een meer wetenschappelijke manier om te weten hoe goed je het doet, en het kan je helpen je vooruitgang bij te houden. De afgelopen tien jaar zijn er twee overheersende versies van hartslagmeters geweest: Fitnesstrackers (die de riemloze polshartslagmeters hebben vervangen) en borstbandmeters.

 

Fitnesstrackers

Fitnesstrackers zijn de afgelopen tien jaar behoorlijk populair geworden omdat ze een gemakkelijke manier zijn om bepaalde fitnessdoelen bij te houden, zoals het aantal stappen dat je zet, het aantal kilometers dat je loopt en zelfs meer gedetailleerde gegevens zoals het aantal verbrande calorieën en, jawel, je hartslag.

En in de loop der jaren is de technologie van fitnesstrackers sterk geëvolueerd, tot het punt waarop nauwkeurigheidsproblemen uit het verleden grotendeels zijn opgelost. Naarmate die technologie beter is geworden, zijn de prijzen van deze apparaten sterk gedaald, waardoor hun populariteit explosief is gestegen.

Als je denkt aan 8 tot 10 jaar geleden, waren de enige mensen die zoiets droegen serieuze hardlopers en dat waren grote, wat logge apparaten. Als je nu om je heen kijkt, draagt iedereen een fitnesstracker, of het nu een Apple Watch, een Garmin, een Fitbit of iets anders is.

 

Een breed scala aan functies

 

Elke fitnesstracker is anders en elk biedt een breed scala aan functies. Functies  die al dan niet nuttig voor u kunnen zijn. Maar de meeste bevatten nu real-time hartslag tracking die ongelooflijk nuttig kan zijn. Behalve dat je kunt weten waar je hartslag is tijdens het sporten, kan het je ook informatie geven over je hartslag in rust.

Het laat je weten waar je cardiovasculaire systeem zich bevindt, vanuit gezondheidsoogpunt. Hoe lager je hartslag in rust is, hoe minder werk je hart moet verrichten voor zijn normale dagelijkse functie. Dat is essentieel. Hoe minder stress ons hart daarbij ondervindt, hoe beter we af zijn.

Terwijl borstbandmodellen gebruik maken van elektroden in de vulling die contact maakt met de huid om de elektrische activiteit van het hart te meten, gebruiken fitnesstrackers optische sensoren die de bloedstroom in je aderen meten die zich onder de sensor bevinden. Als een fitnesstracker uit positie raakt, kan dat de nauwkeurigheid van de gegevens beïnvloeden.

Maar de verbetering van deze technologie betekent nog steeds dat uw metingen veel nauwkeuriger zullen zijn dan een paar jaar geleden.

 

Borstbandmodellen

De meest gangbare modellen bestaan uit twee onderdelen: een borstband en een ontvanger voor het polshorloge. Basismodellen geven de tijd en de hartslag aan en zijn een open signaal.

Geavanceerde modellen gebruiken een gecodeerd signaal en kunnen worden gebruikt met een voetmodule voor cadans, afstand en snelheid. Sommige zijn uitgerust met GPS voor het markeren en vinden van locaties, het opslaan van eerdere koersen en trainingen.

 

Voordelen

  • Ze bieden continue hartslaginformatie zonder te hoeven stoppen om te meten of te bekijken.
  • De nauwkeurigheid is doorgaans beter dan bij de modellen zonder bandje.
  • Meer modellen om uit te kiezen.

Nadelen

  • Meestal duurder.
  • Basismodellen hebben een open signaal, dus interferentie met andere monitoren is mogelijk.
  • Borstbanden kunnen voor sommige mensen ongemakkelijk zijn.

 

Sporthorloge met hartslagmeter

 

 

Smartwatches

 

Meer info
fitwinkel.nl (€279,90)
Precision Prime hartslagmeter. Een geavanceerde sensorfusietechnologie voor extreem betrouwbare hartslagmeting. Ultralange batterijduur.  Ingebouwde GPS. 
Meer info
fitwinkel.nl (€499,90)

 

Hartslagmeter

 

Train vanaf nu met je hartslag. De VirtuFit universele hartslagband zet jouw hartslag nauwkeurig en real time op het scherm van je fitnessapparaat. Op het moment dat je deze hartslagmeter op je borst draagt, zendt hij constant een draadloos signaal naar je fitnessapparaat. Hiermee kan je zien welk effect je oefening op je lichaam heeft.
De Tunturi digitale Hartslagband heeft een bluetooth verbinding waarmee je contact kan maken met je mobiel, GPS-horloge en fitnessapparaat. Deze borstband is compatibel met Tunturi routes en andere fitnessapps. De borstband kun je in lengte verstellen tussen de 65 en 95 cm en zit zeer comfortabel door het zachte polyester.

 

Lees ook ons blog: Meer bewegen, de voordelen om nu te starten – Medische-mallemolen (medischemallemolen.nl)

 

 

(20)

Precision Prime hartslagmeter. Een geavanceerde sensorfusietechnologie voor extreem betrouwbare hartslagmeting. Ultralange batterijduur.  Ingebouwde GPS. 
Train vanaf nu met je hartslag. De VirtuFit universele hartslagband zet jouw hartslag nauwkeurig en real time op het scherm van je fitnessapparaat. Op het moment dat je deze hartslagmeter op je borst draagt, zendt hij constant een draadloos signaal naar je fitnessapparaat. Hiermee kan je zien welk effect je oefening op je lichaam heeft.
De Tunturi digitale Hartslagband heeft een bluetooth verbinding waarmee je contact kan maken met je mobiel, GPS-horloge en fitnessapparaat. Deze borstband is compatibel met Tunturi routes en andere fitnessapps. De borstband kun je in lengte verstellen tussen de 65 en 95 cm en zit zeer comfortabel door het zachte polyester.