hongergevoel stoppen

Hoe kan je hongergevoel overwinnen

Wanneer je een paar kilo’s kwijt wilt is het van groot belang om minder te gaan eten of je hongergevoel stoppen. Zo zorg je ervoor dat je onder je caloriebehoefte komt waardoor je een negatief energiebalans creëert. Dat resulteert vervolgens in verbranding waardoor het lukt om te gaan afvallen. In de praktijk blijkt echter vaak dat men te maken krijgt met een hongergevoel. Het hongergevoel stoppen kan met de vijf onderstaande tips :

Tip 1: Voldoende water drinken

De eerste tip had je wellicht al zien aankomen, maar desondanks willen we het toch met je delen. Zorg er tijdens je dieet voor dat je voldoende water drinkt. De hersenen zien zowel dorst- als honger als één van hetzelfde. Op het moment dat je een glas water drinkt zullen de hersenen er vervolgens voor zorgen dat je trek afneemt. Drink ook altijd een glas water (of zelfs twee) voordat je gaat eten. Je zit dan sneller vol, waardoor je minder eet.

 

Tip 2: Eiwitrijke producten eten

Het is ook van groot belang dat je eiwitrijke producten gaat eten. Dat zorgt er namelijk voor dat je een vol gevoel hebt. Dit komt omdat eiwitten langer verzadigen waardoor je minder snel honger hebt. Probeer dus de koolhydraten wat vaker links te laten liggen. Tevens zul je met voldoende eiwit inname per dag minder spieren verliezen waardoor je sneller vet kunt verbranden.

 

Cursussen Gezonder Leven

Deze cursussen zijn zeer geschikt voor iedereen die aan een gezondere leefstijl wil beginnen of even vast zit en graag weer door wil gaan.

 

BEKIJK HIER HET AANBOD

 

 

Tip 3: Eet geen ongezonde vetten

Zorg ervoor dat je maaltijden zo min mogelijk bestaat uit ongezonde vetten. Deze voedingsstof zorgt amper voor een verzadigd gevoel waardoor je er makkelijk te snel van gaat eten. Kies in plaats daarvan voor gezonde vetten. Deze geven wel een verzadigd gevoel waardoor je er weer langer tegenaan kunt. Voorbeelden van gezonde vetten zijn bijvoorbeeld noten en pinda’s, avocado’s maar ook vette vis.

 

Tip 4: Slaap 7 tot 8 acht uur per nacht

Om minder last te hebben van hongergevoel is het ook van groot belang dat je voldoende slaapt. Het advies is om minimaal zeven tot maximaal acht uur per nacht te slapen. Wanneer je slecht slaapt, zal het lichaam meer behoefte hebben aan voedsel. Voor een gezond slaapritme is aan het te raden om een aantal uur voordat je naar bed gaat, drankjes met cafeïne links te laten liggen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan koffie maar ook energiedrankjes. Maak ook geen gebruik van schermen met blauw licht zoals de televisie en je smartphone.

 

Tip 5: Vermijd stress zoveel mogelijk

Tot slot slot moet je er ook voor zorgen dat je zo min mogelijk stress hebt. Dat is natuurlijk altijd belangrijk, maar zeker op het moment dat je op dieet bent. Wanneer je lichaam stress ervaart zal er cortisol worden aangemaakt. Cortisol zorgt er voor dat je meer behoefte krijgt om te eten waardoor je sneller de keukenkastjes induikt. Zoek dus een goede manier om met je stress om te gaan. Raadpleeg eventueel indien nodig een psycholoog die jou hier mee kan helpen.

(104)