gezond ouder worden

Hoe kan je honderd jaar worden?

Wereldwijd zijn er meer honderdjarigen dan ooit tevoren. Er zijn tal van factoren die tot deze trend hebben geleid, waaronder de grootste vergrijzing die de wereld ooit heeft gekend in combinatie met verbeterde hygiëne, gezondheidszorg en betere voeding. Natuurlijk kan men variabelen als geluk en goede genetica niet uitsluiten.

Maar wat als gezond ouder worden meer was dan geluk of superieure genetica? We hebben allemaal een andere achtergrond en een andere gezondheidsgeschiedenis. Hoewel er veel verschillende manieren zijn om een gezond en lang leven te leiden, is een van de belangrijkste elementen van gezond ouder worden een doelgericht leven!

Een doelgericht leven betekent dat je controle neemt over de aspecten van je gezondheid die rechtstreeks van invloed zijn op je vermogen om goed oud te worden, terwijl je de zorgen en beslommeringen loslaat waarover je geen controle hebt. Het is belangrijk te beseffen dat ieders reis anders is, en dat gezond ouder worden voor iedereen anders is.

Met een doelgericht leven kun je nu de controle nemen en keuzes maken die je toekomst zullen beïnvloeden. Hier zijn enkele nuttige tips om je te helpen doelgericht ouder te worden.

 

Waardeer je relaties

Onderschat nooit het belang van vriendschap voor een lang en zinvol leven. Velen beweren zelfs dat een gevoel van verbondenheid en doelgerichtheid in combinatie met een sterk sociaal steunsysteem meer invloed heeft op het verouderingsproces dan meer traditionele factoren zoals dieet, gewichtsbeheersing en lichaamsbeweging.

 

Focus op uw mobiliteit

Het behoud van ons vermogen om onafhankelijk mobiel te zijn is niet alleen van cruciaal belang om goed ouder te worden, maar ook om een meer vervuld leven te leiden. Van jongs af aan worden we gedreven om mobiel en onafhankelijk te zijn, zodat we onze wereld kunnen verkennen en ermee kunnen omgaan. Om gezond ouder te worden is het van cruciaal belang dat we dit ook op latere leeftijd blijven doen. Om uw mobiliteit te behouden, moet u rekening houden met de volgende 3 kritische factoren.

Behoud uw kracht – Alle spiervezels vertonen enige achteruitgang naarmate we ouder worden, hoewel de snelle spiervezels (aanleg voor kracht)  de meeste achteruitgang vertonen. Krachttraining is een essentieel onderdeel om  deze spiervezels te behouden en te laten groeien. Hoe sterker u bent, hoe beter u bestand bent tegen blessures. Het belangrijkste is dat iemand voldoende kracht heeft om zelfstandig mobiel te blijven.

Uw evenwicht bewaren – Ervan uitgaande dat u de kracht hebt om mobiel te zijn, moet u ook voldoende evenwicht hebben om veilig te kunnen bewegen. Zonder voldoende evenwicht loopt u een groter risico om te vallen of letsel op te lopen.

Uw uithoudingsvermogen behouden – Voldoende kracht en evenwicht voor mobiliteit is essentieel. U hebt uithoudingsvermogen nodig om uw omgeving te verkennen. Als u gemakkelijk moe wordt, kunt u niet de interactie aangaan die u wenst. Dit leidt vaak tot zelfbeperkende keuzes en voor sommigen tot minder interactie met anderen en hun omgeving.

 

Houd uw hart gezond

De achteruitgang van uw cardiovasculaire systeem beïnvloedt uw vermogen om maximale inspanningen te leveren. De volgende tips zijn enkele van de beste manieren om uw hart gezond te houden:

Krachttraining (vooral met grote spiergroepen) kan ervoor zorgen dat het hart sterk blijft door zijn vermogen om bloed te pompen te maximaliseren.

Cardiovasculaire training. Training met hoge intensiteit (HIT) lijkt een van de beste methoden om de progressie van een verminderde maximale hartslag te vertragen.

Kracht- en duurtraining zorgen voor versterking van de hartspier. Het hart kan sterker worden, net als elke andere spier.

Het reguleren van uw insulinegehalte zal ook een positief effect hebben op de gezondheid van uw hart en u helpen neuropathie, dementie en vele andere ziekten te voorkomen.

 

Stop met roken.

Roken is sterk gerelateerd aan hart- en vaatziekten. Als u rookt, doe dan al het mogelijke om te minderen en vervolgens te stoppen. Bijna 20% van alle sterfgevallen als gevolg van hart- en vaatziekten houdt rechtstreeks verband met roken.

 

Beheers uw hoge bloeddruk.

Hoge bloeddruk laat het hart en het cardiovasculaire systeem harder werken. Na verloop van tijd kan deze overmatige druk leiden tot een vergroot hart en schade toebrengen aan de bloedvaten, nieren en hersenen. Het verhoogt het risico op een hartaanval, een beroerte en nierziekten. Hoge bloeddruk verhoogt ook het risico op dementie of de ziekte van Alzheimer. De bloeddruk kan meestal onder controle worden gehouden door een gezond dieet en regelmatige lichaamsbeweging.

 

Cursussen Gezonder Leven

Deze cursussen zijn zeer geschikt voor iedereen die aan een gezondere leefstijl wil beginnen of even vast zit en graag weer door wil gaan.

 

BEKIJK HIER HET AANBOD

 

 

Beheer uw dieet.

Het juiste dieet, we weten allemaal dat we meer gezond voedsel moeten eten, waaronder fruit en groenten, terwijl we bewerkt voedsel en suikers moeten vermijden.

 

Verbeter uw slaapkwaliteit.

Slechte slaap is gekoppeld aan de meeste cardiovasculaire risicofactoren, waaronder hoge bloeddruk, atherosclerose, hartfalen, hartaanvallen, beroerte, diabetes en obesitas. Zorg ervoor dat u zoveel slaap krijgt als u nodig hebt (doorgaans 7-9 uur ‘s nachts). Korte dutjes zijn ook een uitstekende manier om meer slaap te krijgen.

 

Minder zitten en meer bewegen.

Meer dan twee uur achter elkaar zitten is gekoppeld aan een verhoogd risico op overlijden door hart- en vaatziekten. Dagelijks wandelen kan stress verminderen, de bloedsomloop en hormoonregulatie verbeteren en uw algemeen welzijn ten goede komen. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid tijd die u aan lichaamsbeweging besteedt, maar ook om de tijd die u sedentair doorbrengt Hoe langer u zit, hoe hoger uw risico op overlijden. Beweeg vaker!

 

Gezond ouder worden heeft vele aspecten. Het onderhouden van psychosociale steun en vriendschappen, samen met mobiliteit en cardiovasculaire gezondheid zijn belangrijke componenten die ervoor kunnen zorgen dat u een zinvol leven leidt.

Begin langzaam, maar wees consequent. Gezond leven en gezond ouder worden is iets om naar te streven. Wees doelgericht. Ieders reis is anders en uniek. Jij hebt de controle over je reis – geniet van de rit!

 

 

 

(14)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.