bevroren schouder

Hoe kan je een bevroren schouder thuis genezen?

 

Bevroren schouder klinkt ongemakkelijk, het is inderdaad een aandoening die behoorlijk ongemakkelijk en pijnlijk is. Wat is een bevroren schouder, precies?

Tijdens het werken op de laptop of desktop bewegen we zelden onze nek of ontspannen we amper onze rug-en schouderspieren. Dergelijke beperkte bewegingen en een onjuiste houding leiden tot zenuwbeknelling en belemmeren de bloedstroom, wat resulteert in schouderspierstijfheid. Naast een zittende levensstijl is overmatige stress een belangrijke oorzaak van een aantal gezondheidsproblemen, waaronder bevroren schouders. Deze aandoening komt ook vaak voor bij mensen met diabetes. De pijn en stijfheid worden ondraaglijk, waardoor het onmogelijk wordt de schouders te bewegen.

Deze aandoening kent drie stadia: de bevriezing en verstijvende fase, de bevroren fase en de ontdooiende fase.

Het bevriezingsstadium wordt gekenmerkt door hevige pijn bij het bewegen van de arm en er wordt  ’s nachts meer pijn ervaren. Er is een beperkte schouderbeweging.

Het volgende stadium is het bevriezingsstadium waarin de pijn kan verminderen maar de stijfheid erger wordt. Het uitvoeren van dagelijkse activiteiten wordt een uitdaging en het kan 4-12 maanden duren, afhankelijk van andere cofactoren.

Het laatste stadium is het dooistadium, waarin het bewegingsbereik weer normaal wordt. Dit kan 6 maanden tot 2 jaar duren.

 

Hier zijn enkele huis-gebaseerde remedies voor een bevroren schouder behandeling:

 

Warm of koud kompres –

Gebruik een koud kompres om de zwelling te verlichten. In geval van hevige pijn, breng een ijspack aan op de gewrichten om het pijngevoel te verlichten en de spieren te kalmeren.

Breng een warm kompres aan om de spieren op te warmen voor een activiteit of om ochtendstijfheid te verminderen. Aanbevolen wordt om het gewricht gedurende 5 minuten op te warmen voordat u gaat sporten of bewegen.

Houd de kamertemperatuur bij voorkeur op een normaal niveau en vermijd AC of om onder een ventilator te zitten.

 


productzoeker menopauze


Vermijd zware gewichten –

 

Het heffen van zware gewichten zet druk op de nek- en schouderspieren. Het kan ook leiden tot spierscheuring, dus in plaats van grote gewichten op te tillen, probeer basisstrekkingen om stijfheid te verlichten.

 

Houd een rechte houding –

 

De houding speelt een cruciale rol; een slechte houding tijdens het zitten, slapen of werken kan zenuwbeknelling veroorzaken. Het handhaven van een correcte rechte houding kan helpen om nek- en schouderklachten te verlichten en de hersteltijd te versnellen.

 

 Enkele stretchoefeningen die gedaan kunnen worden zijn:

 

Wandstretch –

Ga met je gezicht naar de muur staan. Houd de ellebogen en handpalmen op de muur gestrekt recht omhoog. Beweeg de hand zachtjes naar beneden terwijl u de elleboog plooit. Breng de handen zo ver mogelijk naar beneden. Herhaal de set 5 tot 10 keer.

Handdoek strekken –

1/ Houd een uiteinde van lange handdoek achter uw rug en pak met uw andere hand het andere uiteinde vast. Houd de handdoek in een horizontale positie. Trek de stijve arm omhoog met je andere arm om een goede stretch te krijgen.

2/ Houd een uiteinde van de handdoek boven uw hoofd terwijl u het andere uiteinde bij uw onderrug houdt. Strek de handdoek en beweeg uw handen zo veel mogelijk op en neer. Herhaal dit 5-10 keer.

Ontspanningstechniek-

Onrust en zorgen kunnen worden verlicht door de geest te ontspannen, wat vervolgens kan helpen om stijve spieren te verlichten. Oefen ontspanningstechnieken voor pijn in de bevroren schouder

Beoefen ook regelmatig meditatie om de lus van negatieve emoties te doorbreken en stress drastisch te helpen verminderen.

Juiste slaaphouding –

Als je een bevroren schouder hebt, moet je je gewrichten voldoende ondersteunen om ongemak en stijfheid tijdens het slapen te minimaliseren, maar ook om te voorkomen dat de situatie de verslechtert.

Dieetkeuzes –

Frozen shoulder komt vaak voor bij patiënten met diabetes, dus gezond eten is van cruciaal belang.

 

Samen met deze nuttige remedies, waaronder een juiste houding, stretchoefeningen, gezonde voeding, ontspanning  is het aanbevolen om in zijn algemeenheid een gezonde levensstijl te volgen. Al deze zaken tesamen kunnen zorgen voor een verlichting van de pijn bij een bevroren schouder.
Vermijd stress en spanning en leer om gelukkig te zijn met je leven; het zal ervoor zorgen dat uw geest kalm is en uw lichaam in goede vorm is.

(25)