afslankmethode

Hoe herken je een goede afslankmethode?

 

Veel mensen zouden graag wat willen afvallen. Zeker na de zomer die gevuld is met drankjes, etentjes en ijsjes, maar ook na de feestdagen willen velen weer beginnen met gezond eten en bewegen in het nieuwe jaar. Hier zijn veel verschillende soorten afslankmethodes voor, de ene is strenger dan de andere. Er zijn bepaalde punten waaraan je het succes van de afslankmethode kunt herkennen. We gaan je vertellen wat deze zijn.

Het is een langdurig proces

De grootste valkuil bij het afvallen is dat je te snel wilt afvallen. We willen direct resultaat zien en dit werkt nu eenmaal niet zo. Als je snel afvalt met bijvoorbeeld een crash dieet verlies je vooral vocht en spiermassa, maar geen vet. Voor je het doorhebt zitten de afgevallen kilo’s er allemaal weer aan. Bij een crashdieet zit je ook in een zeer groot calorietekort. Dit is erg ongezond aangezien je daardoor ook de benodigde voedingsstoffen voor je lichaam niet binnenkrijgt. 

Als je de focus legt op een langdurig dieet en een aanpassing van je levensstijl, richt je je niet alleen op het afvallen, maar ook op het vasthouden van je nieuwe gewicht. Zo heb je met een langdurig dieet vaak een kleiner calorie tekort, waardoor het ook een stuk makkelijker vol te houden is en je je gewicht langzaam ziet dalen.

Langzaam afvallen

Als je wilt afvallen is het aan te raden om dit over langere tijd te verspreiden. De meeste mensen vallen gemiddeld zo’n 500 gram per week af. Op dit tempo kan jouw lichaam het gewichtsverlies beter aan en kun je het zelf ook beter volhouden. Zo is de kans kleiner dat je last krijgt van een eetbui of stopt met je dieet omdat je te veel honger hebt. Je lichaam bouwt namelijk dan geen voedingsstoffen te kort op, wat zorgt voor minder hongergevoel.

Door gezond te eten is dit het beste vol te houden. Door te berekenen wat jouw caloriebehoefte is weet je wat je per dag nodig hebt. Dit verschilt per persoon en is ook afhankelijk van hoeveel je beweegt of wat voor werk je doet. Door in een klein calorie tekort te zitten zul je afvallen. De basis van een gezonde levensstijl is gezond eten. Zorgt dat je voeding goed gebalanceerd is en je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft.

Kleine veranderingen, groot verschil

Door kleine veranderingen te maken in je leven kun je al een groot verschil gaan merken en zien. Dit zijn bijvoorbeeld kleine aanpassingen zoals met de fiets naar werk of de supermarkt gaan of pak de trap in plaats van de lift. Op deze manier zul je onbewust een stuk meer bewegen dan wat je normaal zou doen. Zo kan het ook gemakkelijker onderdeel van je routine worden.

Ook het toevoegen van wat groente of fruit aan elke maaltijd kan al een groot verschil maken. Doe bij je ontbijt bijvoorbeeld altijd fruit in je yoghurt en neem standaard wat rauwkost bij je lunch. Zo kun je op een gemakkelijke manier meer groente en fruit aan je dieet toevoegen. Als je dit een tijdje standaard doet, zul je hier gewend aanraken en eet je het vanzelf.

Goede balans

Een goede afslankmethode is afhankelijk van de juiste balans. Door heel gezond te gaan eten en de keuze te maken om al het ongezonde eten uit je leven te halen, is de kans groot dat je dit niet lang volhoudt. Dit kan uiteindelijk leiden tot juist weer meer aankomen dan dat je afgevallen was. Als je alleen maar gezond eet ben je ook sneller geneigd om in het weekend bijvoorbeeld los te gaan. Dan mag alles en komt het vaak voor dat je uit de bocht vliegt qua ongezond eten. Dit wordt vaak door de weeks weer gecompenseerd.

Op deze manier blijf je in een cirkel zitten, waarin je pogingen blijft doen om te diëten, maar het niet op de lange termijn lukt. Daarom is het houden van balans bij het afslanken heel belangrijk. Hierbij wordt vaak de 20/80 procent regel genoemd. Dit houdt in dat 80% van je dieet gezond en voedzaam is en mag er 20% minder voedzaam zijn op een dag. Dit zal je erbij helpen om een gezonde levensstijl te creëren en dit ook vol te houden. Want hoe meer je tegen jezelf zegt dat je dat koekje of stukje taart niet mag, hoe groter de behoefte wordt om het te nemen.

Focus op de basis van gezond eten

Door je focus te leggen op gezond eten en het lekker in je vel zitten, kom je al een heel eind. Door hier een klein calorie tekort aan toe te voegen zul je op een geleidelijk tempo afvallen. Als de basis van je voeding goed zit, kun je nog steeds veel variatie toevoegen. Als de basis van je ontbijt bijvoorbeeld kwark met granola is, kun je hier variaties in aanbrengen door eens Griekse yoghurt te nemen of elke keer andere soort fruit toe te voegen. Zo gaat het ook niet vervelen.

 

Cursussen Gezonder Leven

Deze cursussen zijn zeer geschikt voor iedereen die aan een gezondere leefstijl wil beginnen of even vast zit en graag weer door wil gaan.

 

BEKIJK HIER HET AANBOD

 

 

Andere belangrijke factoren

Naast dat bij afslanken vaak de focus ligt op gezond eten en genoeg bewegen, zijn er nog meer belangrijke factoren die invloed hebben op je afvaltraject. Zo is het ook belangrijk dat je elke nacht genoeg slaapt. Vaak als je te weinig slaapt en je je daarom vermoeid voelt, heb je sneller behoefte aan ongezond eten en grijp je vaak naar suikerrijk eten.

Door genoeg te slapen en genoeg te bewegen zul je afvallen. Los van dat je een maatje minder zult hebben, zal het ook zorgen dat je een stuk meer energie hebt als je gezond eet. Je zult een stuk minder last hebben van dipjes in je energielevel. Zo zul je je hoe dan ook een stuk beter en vitaler voelen. Een gezonde levensstijl is hoe dan ook altijd belangrijk en kan afslanken als bijkomend doel hebben. Richt je liever op het algeheel beter en energieker voelen en focus je minder op het getal op de weegschaal. Heb geduld en geleidelijk zul je de gewenste kilo’s kwijtraken.

(29)