gezinsmaaltijd

Het geheim om van elke gezinsmaaltijd een gezonde maaltijd te maken!

Elke gezinsmaaltijd is een speciale gelegenheid. De gezinsmaaltijd is de gelegenheid om met het gezin rond één tafel te zitten. Het moment om tijd met elkaar door te brengen en te genieten van heerlijk eten.

Maaltijden zijn ook DE gelegenheid om het hele gezin kennis te laten maken met gezond eten. Het moment om een goed voorbeeld te geven aan kinderen. Het is niet altijd zo gemakkelijk, veel ouders zeggen hierover hetzelfde:
“Etenstijd, elke dag toch weer wat stressen. Je doet zoveel moeite om gezond eten klaar te maken. Telkens is er wel eentje die herrie schopt en dan begint de strijd!”

Maar hoe moeilijk het ook is, het is onze taak als ouders om onze kinderen te begeleiden en te steunen. Ze te adviseren terwijl ze leren om de wereld te ontdekken. Voedingsvereisten zijn daar een groot onderdeel van.

Manieren om gezinsleden mee te krijgen in gezondheid en welzijn

Hoe kunnen we onze gezinsleden ervan overtuigen om gezonder te eten? Hier zijn een paar beproefde ideeën om gezonde gewoonten in de eetgewoonten in uw gezinsmaaltijd te brengen:

 


Begin met de drank

Een eenvoudige verandering die je meteen kunt doorvoeren, is alleen nog maar water drinken in plaats van suikerrijke, calorierijke drankjes. Dit is een eenvoudige verandering die een enorm verschil maakt.

Suikerhoudende dranken kunnen ontzettend ongezond zijn zonder dat we het doorhebben. In een onderzoek naar meer dan 200 vruchtensappen die op de markt werden gebracht voor kinderen, ontdekten onderzoekers dat het suikergehalte onaanvaardbaar hoog was. De meeste porties bevatten meer suiker dan de aanbevolen dagelijkse portie voor kinderen.

Zorg ervoor dat kinderen weten wat er in dranken als frisdrank en sap zit en waarom water altijd een makkelijke, toegankelijke en gezondere keuze is.

 

Normaliseer voeding

Het is belangrijk om gezond eten zo natuurlijk en normaal te laten voelen als ademen. Versterk voedingsgewoonten in een vroeg stadium door altijd gezonde voeding in een verscheidenheid aan opties bij de hand te hebben bij de gezinsmaaltijd. Bied deze voedingsmiddelen aan als standaard. Niet als “gezonde optie” maar gewoon als een normale optie.

Indien mogelijk heeft het grote voordelen om het hele gezin te betrekken bij het voorbereiden van een gezonde gezinsmaaltijd. Een moestuin is altijd een goed idee, zo kan het voor de kinderen een gewoonte worden om naar de tuin te gaan en hun eten voor de maaltijd te plukken.

Op die manier ontwikkelen ze een nauwe band met het voedsel en zien ze uit de eerste hand hoeveel tijd en energie het kost om gezond voedsel te planten, te telen en te oogsten. Kinderen vinden het geweldig om deel uit te maken van dit proces en het kiezen van voedsel dat ze zelf hebben gekweekt, is voor hen heel lonend.

Voor kinderen die geen ruimte hebben, zijn er vensterbanken waar goenten kunnen worden gekweekt. Het kan heel snel, eenvoudig en verrijkend en bovendien zeer voedzaam,

 

Streven naar educatie tijdens de gezinsmaaltijd


Voedingseducatie geeft kinderen de kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om gezonde keuzes te maken, nu en voor de rest van hun leven.

Voeding is de sleutel tot ons welzijn, dus het verdient het om erover te praten met onze kinderen. Het lijkt misschien gek om te vertellen wat je hebt geleerd over de wortel op je bord, maar kinderen moeten weten dat het meer is dan alleen maar een oranje groente en dat het ongelooflijke gezondheidsvoordelen biedt.

Kinderen kunnen het vervelend vinden niet dezelfde snacks als hun klasgenootjes in hun lunchtrommel te vinden. Neem ze mee naar de snackafdeling van de supermarkt, en bekijk samen de verpakkingen en leg hen uit over de verborgen suikers in de producten die onder verschillende namen vermeld staand. Door ze alleen al deze informatie te geven, kunnen ze begrijpen waarom ze deze snacks niet moeten eten en zelf gezonde keuzes maken.

 

Moedig iedereen aan om deel te nemen aan de gezinsmaaltijd


Gezond eten met het hele gezin moet een teamprestatie zijn. Tenzij iedereen meedoet en een actieve rol speelt in het gezonde kook- en eetproces, zal het gewoon niet werken.

Laat kinderen als ze ouder werden, zelf de kookverantwoordelijkheden op zich nemen. Laat ze rustig gezonde pizza’s maken, laat hun zelfvertrouwen groeien door de waardering die ze krijgen ‘complimenten aan de chef-kok’.

overgewicht kinderen

Geef vandaag nog het goede voorbeeld



Gezonde gewoonten opbouwen voor het hele gezin lijkt misschien moeilijk, maar het is een doel dat het nastreven waard is. Het helpt ook om het belang van evenwicht te onthouden. Dat er speciale gelegenheden zijn waarop het gepast is om andere voedselkeuzes te maken.

Kinderen zijn heel scherpe waarnemers; ze leren en ontwikkelen gewoonten door modellen te maken en door de volwassenen in hun leven na te volgen. We geven onze kinderen een krachtige basis voor het latere leven als we ze vanaf de eerste dag de juiste houding en besluitvorming ten opzichte van voeding en dieet bijbrengen.

Begin met deze kleine stappen en u zult een gezondere, gelukkiger omgeving creëren tijdens de gezinsmaaltijd. Deze momenten zal u koesteren, u zal samen verhalen kunnen delen en blijvende herinneringen creëren.

Lees ook ons blog : heeft-uw-kind-een-hekel-aan-sport/

(27)