vitamines bij de menopauze

Helpen vitamines bij de menopauze?

 

Rond de menopauze kunnen verlagingen van de hormoonspiegels leiden tot een scala van effecten. Vitamines bij de menopauze  kunnen helpen  om de algemene gezondheid van het individu te beschermen en eventuele ongemakken te beheersen.

De meeste vrouwen die eind 40 zijn, zullen een vermindering in hun niveaus van oestrogeen en progesteron beginnen te ervaren. Uiteindelijk stopt de menstruatie en produceren de eierstokken geen eicellen meer. Deze periode in het leven is de perimenopauze. Wanneer een jaar zonder menstruatie is verstreken, begint de menopauze.

Soms kan de menopauze eerder intreden. Dit kan het gevolg zijn van een operatie, het ondergaan van een medische behandeling, of het hebben van een gezondheidstoestand die leidt tot een vervroegde menopauze.

De menopauze is geen ziekte of aandoening, maar een overgangstijd. Wanneer de hormoonspiegels dalen, kan iemand een aantal veranderingen ervaren, zoals opvliegers, slapeloosheid, nachtelijk zweten, vaginale droogheid en wisselende stemmingen. Dit zijn geen strikte symptomen, maar veel mensen ervaren ze als hinderlijk en ongemakkelijk.

Hormoontherapie kan iemand helpen met deze veranderingen om te gaan, maar is niet voor iedereen geschikt. Keuzes in levensstijl, zoals een gezond dieet en regelmatige lichaamsbeweging, kunnen ook helpen. Vitamines kunnen ook een positieve rol spelen bij de menopauze

In dit artikel leest u welke vitamines bij de menopauze kunnen helpen . Hoe de menopauze beter door te komen en de overgang naar het volgende hoofdstuk in hun leven te vergemakkelijken.

 

E vitamines bij de menopauze

 

Het nemen van vitamines tijdens de menopauze kan helpen bij de algehele gezondheid.
Veel verschillende voedingsmiddelen, zoals noten, zonnebloempitten, spinazie, broccoli, kiwi, mango en tomaat, bevatten vitamine E.

Vitamine E is een antioxidant. Dit betekent dat het oxidatieve stress kan helpen verminderen, die kan ontstaan als er te veel vrije radicalen in het lichaam zijn. Bepaalde biologische processen en omgevingsstress kunnen vrije radicalen doen ontstaan.

Antioxidanten kunnen helpen het lichaam te beschermen tegen verschillende veranderingen en ouderdomsziekten, zoals hartziekten en kanker. Wetenschappers zeggen ook dat er een verband kan zijn tussen lage niveaus van antioxidanten en angst en depressie, waar veel mensen mee te maken krijgen als ze door de menopauze gaan.

Het stimuleren van de algehele gezondheid kan het makkelijker maken om te gaan met de veranderingen die optreden rond de menopauze.

D vitamines  bij de menopauze

 

Het lichaam produceert de meeste vitamine D die het nodig heeft door blootstelling aan zonlicht, maar iemand kan het ook binnenkrijgen door de consumptie van eigeel, vette vis en verrijkte producten, zoals zuivel en sinaasappelsap.

Vitamine D is essentieel voor de gezondheid van de botten. Vitamine D kan helpen bij het voorkomen van osteoporose, dat optreedt wanneer de botdichtheid afneemt en de botten brozer en breekbaarder worden.

De hormonale veranderingen die optreden tijdens de menopauze dragen ook bij tot osteoporose bij degenen die daarvoor gevoelig zijn. Bij sommige vrouwen kan de botdichtheid in de 5-7 jaar na de menopauze met wel een vijfde afnemen. Voldoende vitamine D en calcium innemen rond de menopauze kan dit helpen voorkomen.

Hoewel het lichaam de meeste vitamine D aanmaakt door blootstelling aan zonlicht, gebruiken sommige mensen zonnebrandcrème of vermijden ze blootstelling aan de zon om huidbeschadiging te voorkomen. Een arts kan bloedspiegels van vitamine D testen om te bepalen of iemand een supplement moet nemen. Een arts kan advies geven over hoeveel vitamine D iemand nodig heeft en wat de beste manier is om het binnen te krijgen.

 

B-complex bij de menopauze

 

Vrouwen kunnen sommige B-vitamines nuttig vinden rond de tijd van de menopauze. In 2018 meldde een groep onderzoekers dat de rol van verbindingen uit de groep van B-vitamines niet kan worden overschat in de menopauze. Ze voegen eraan toe dat een tekort aan deze vitamines tijdens deze overgangstijd kan leiden tot ongunstige gezondheidsuitkomsten.

Het hebben van voldoende B-vitamines kan beroertes, hart- en vaatziekten en dementie helpen voorkomen, die allemaal een risico vormen voor oudere mensen en kunnen beginnen tijdens de menopauze.

Vitamine B6 en vitamine B12 kunnen helpen de cognitieve functie te ondersteunen, dat wil zeggen het vermogen om te denken, te redeneren en te onthouden. Tijdens de menopauze kunnen geheugenproblemen, concentratieproblemen en “hersenmist” optreden. Voldoende van deze vitaminen binnenkrijgen kan het risico op dementie na verloop van tijd verlagen, ongeacht of men al dan niet in de menopauze zit.

 

Het aantal depressies lijkt hoger te zijn rond de menopauze. Volgens een onderzoek zou een hoge inname van vitamine B6 het risico op depressie bij alle ouderen kunnen verlagen, ook bij mensen die in de menopauze zitten.

Onderzoek heeft ook gesuggereerd dat mensen met lage niveaus van vitamine B2, B6, en B12 ook een verminderde botmineraaldichtheid kunnen hebben, een factor voor osteoporose.

Een studie uit 2013 ontdekte dat vitamine B9, ook bekend als folaat, effectief was in het verminderen van het aantal en de ernst van opvliegers die een persoon ervoer.

 

C vitamines bij de menopauze

 

Vrouwen die rond de menopauze veel vitamine C binnenkrijgen hebben een hogere botdichtheid en scoren hoger op cognitieve tests dan vrouwen met een lagere inname.
Vitamine C is een antioxidant en het kan ook helpen bij het voorkomen van sommige ziekten die het gevolg kunnen zijn van oxidatieve stress, zoals sommige vormen van hart- en vaatziekten.
Vitamine C speelt ook een cruciale rol in het immuunsysteem en de productie van collageen, dat een essentieel onderdeel vormt van de structuur van de huid en de cellen.

 

 A vitamines bij de menopauze

 

Vitamine A is een antioxidant. Het is essentieel voor het behoud van de immuunfunctie en de bescherming van de gezondheid van de ogen. Het heeft geen specifieke voordelen rond de menopauze, maar het kan de algemene gezondheid helpen bevorderen en sommige ziekten helpen voorkomen.

Een tekort aan vitamine A is zeldzaam en mensen moeten met hun arts overleggen voordat ze extra vitamine A innemen.

 


vitstore

 

Bestel hier een groot gamma van vitamines


Supplementen bij de menopauze

 

De beste manier om voldoende vitamines bij de menopauze  binnen te krijgen is door middel van een gezonde, evenwichtige voeding. Soms kan een arts echter supplementen aanbevelen.

Voordat u supplementen gaat gebruiken, moet u eerst uw arts raadplegen om er zeker van te zijn dat ze veilig en geschikt zijn voor gebruik. Ook moeten zij de aanwijzingen nauwkeurig opvolgen en voorkomen dat de aanbevolen dosis wordt overschreden.

 

 

(16)