goede-voornemens meer bewegen

Goed voornemen, meer bewegen. Hoe houd je het vol.

 

Het nieuwe jaar betekent voor velen goede voornemens stellen. De standaard goede voornemens zijn elk jaar weer dat we willen stoppen met roken, meer willen bewegen, willen afvallen en het algeheel gezonder willen leven. Deze goede voornemens worden 1 of 2 maanden volgehouden en daarna wordt er al vaak weer teruggevallen in oude gewoontes of stoppen we ermee. We gaan je wat tips geven om je gezonde voornemen om meer te willen bewegen vol te kunnen houden.

 

Goede voornemens

Elk jaar zetten we toch vaak weer dezelfde goede voornemens. Het nieuwe jaar voelt toch altijd weer als een schone lei en een nieuw begin. Perfect moment om dus aan een nieuwe levensstijl te beginnen. Vaak hebben de goede voornemens te maken met gezonder leven en meer bewegen. Er wordt met goede moed en motivatie aan begonnen, maar niet lang volgehouden.

De reden is dat na een maand of 2 de motivatie om te blijven bewegen afneemt. Het is koud buiten, je komt moe thuis van je werk of er wordt een ander excuus bedacht. Dan is het een stuk verleidelijker om op de bank neer te ploffen met een dekentje in plaats van nog te gaan bewegen. Toch is bewegen erg goed en belangrijk voor je.

 

Bewegen is gezond

Dat bewegen gezond is, wordt ons vaak verteld. De beweegrichtlijnen zeggen ons dat we als volwassene minstens 2,5 uur per week matig intensief moeten bewegen. Dit komt neer op gemiddeld zo’n 5 keer per week een stevige wandeling maken van zo’n 30 minuten. Ook wordt spier en bot versterkende oefeningen aangeraden. Dit heeft grote voordelen voor je lichaam en je gezondheid.

Door genoeg te bewegen word je fitter. Je spieren worden sterker en je zet je hart en bloedvaten aan het werk, wat de kans op ziekten verkleint. Ook worden je hersenen aan het werk gezet tijdens het bewegen. Delen van je brein worden geprikkeld, wat zorgt voor een betere doorbloeding van de hersenen. Hierdoor wordt de werking van hormonen en andere stoffen verbetert in je brein. Dit heeft weer een positief effect op je stemming en je cognitieve functies.

Bewegen kan ook als medicijn gebruikt worden. Door energie te verbranden zal je vetpercentage afnemen. Dit verkleint de kans op obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes. Door het doen van krachttraining of het dagelijks buiten wandelen kan dit ook een positief effect hebben op depressie. Je lichaam maakt hierdoor namelijk hormonen aan die je een goed gevoel geven. Ook zal het je longen doen verbeteren. Je zult een betere conditie opbouwen, waardoor je minder vatbaar bent voor een longaanval.

 

Maak concrete plannen

Om je goede voornemen om meer te bewegen op de lange termijn vol te houden, is het belangrijk om er een blijvende gewoonte van te maken. Dit maak je het beste door het maken van een concreet plan. Werk precies uit wat je wilt doen, maar ook hoe je dit wilt gaan behalen. Zet daarvoor duidelijk doelen.

Een doel zetten dat je meer wilt bewegen is een te vaag doel en daardoor direct minder haalbaar. Je kunt het concreet maken door het doel te stellen dat je minstens 3 keer per week een halfuur wilt gaan wandelen. Zo is je doel meteen meetbaar geworden. Het is dan ook slim om met jezelf vaste dagen of tijden af te spreken wanneer je dit gaat doen. Door dit al zo in te plannen wordt het een onderdeel van je routine en is het makkelijker vol te houden.

 

Cursussen Gezonder Leven

Deze cursussen zijn zeer geschikt voor iedereen die aan een gezondere leefstijl wil beginnen of even vast zit en graag weer door wil gaan.

 

BEKIJK HIER HET AANBOD

 

 

Wees realistisch

De reden dat het volhouden van de goede voornemens ook vaak niet lukt is het omdat de doelen niet realistisch zijn. Er worden hele grote doelen gesteld. Daardoor lijkt het een grote berg die behaald moet worden. Dit schrikt af en is minder goed vol te houden. Het is realistischer om kleine haalbare doelen te stellen en te beginnen met 1 doel tegelijkertijd. Het is niet realistisch om 10.000 stappen willen gaan zetten en ook nog 5 keer per week naar de sportschool te gaan. Kies hierbij 1 doel om mee te beginnen die je later uit kunt breiden.

Door realistisch te zijn in het stellen van je voornemen om meer te bewegen, wordt dit makkelijker. Als je een voornemen hebt om elke dag 10.000 stappen zetten, maar op dit moment nog helemaal niets aan beweging doet, dan is dit geen realistisch doel om mee te beginnen. Probeer realistisch te zijn en een kleiner doel te zetten voor jezelf. Begin bijvoorbeeld eerst met 3000 stappen per dag. Als dit je met gemak afgaat verhoog je het naar 5000 stappen per dag en zo kun je het opbouwen.

 

Stel samen doelen

Door je goede voornemen samen met iemand te stellen, help je elkaar er doorheen. Zo kun je elkaar motiveren, steunen en inspireren als je het moeilijk vindt worden. Wanneer je geen zin hebt om te gaan sporten of wandelen heb je iemand die je kan motiveren of je mee kan slepen. Door af te spreken om samen te gaan bewegen, heb je een stok achter de deur om ook echt te gaan, ook wanneer je geen zin hebt.

Ook kan het helpen om het aan iemand te vertellen. Door iemand bij je doel te betrekken kunnen ze je ook helpen met het behalen ervan. Zo kunnen ze aanbieden om bijvoorbeeld een keer mee te gaan wandelen of te sporten. Ook kun je door het delen van je doelen iemand anders ook inspireren om met je mee te doen. Zo zet je misschien uiteindelijk ook weer doelen om samen te behalen.

 

Cursussen Gezonder Leven

Deze cursussen zijn zeer geschikt voor iedereen die aan een gezondere leefstijl wil beginnen of even vast zit en graag weer door wil gaan.

 

BEKIJK HIER HET AANBOD

 

 

Beloon jezelf

Om jezelf gemotiveerd te houden is het ook goed om jezelf te belonen voor het behalen van je doelen. Beloon jezelf wel met iets wat je motiveert om door te gaan met je doel. Als je meer beweegt is het bijvoorbeeld een leuk idee om jezelf te belonen met een nieuwe sportoutfit of nieuwe wandelschoenen als je je doel behaald hebt. Beloon jezelf met iets wat je gaat helpen om je uiteindelijke doel te behalen. Zo kun je werken naar grote beloning als je je einddoel bereikt hebt.

(45)