beginnen met mediteren, medischemallemolen.nl

Gids met alles over beginnen met mediteren

Introductie in ‘waarom beginnen met mediteren’?

 

Er is niets zo stressvol als een miljard dingen te doen hebben gedurende de dag zonder ook maar een seconde voor jezelf te hebben. De drukte van alledag kan soms echt teveel zijn. Er worden zoveel eisen aan ons gesteld dat het lijkt alsof we nergens heen kunnen. Vaak hebben we het gevoel dat we een beetje ademruimte nodig hebben en we zien geen kans om te ontspannen. Gelukkig is er een oplossing, beginnen met mediteren.  Het maakt daarbij niet uit hoeveel eisen er aan je gesteld worden gedurende de dag.

Beginnen met mediteren is een optie waar je gemakkelijk tijd voor kunt vrijmaken. Zelfs vijf minuten voor jezelf kan het verschil maken tussen een verwarde, ellendige jij tijdens etenstijd en een evenwichtig, kalm persoon.

 

Is beginnen met mediteren iets voor mij?

 

De meeste mensen weten niet zeker of ze wel in staat zijn om te mediteren. Ze stellen zich voor dat ze in de Lotus positie moeten gaan zitten en die lange tijd moeten vasthouden zonder aan iets te denken. Dat geeft inderdaad veel druk! Maar de Lotus positie is eigenlijk een yoga houding die alleen bedoeld is om de sereniteit van beoefenaars van yoga te vergroten.  Ze gaan in deze houding zitten als training voor een dieper bewustzijn en kalmte.

Beginnen met mediteren hoeft niet geavanceerd te zijn om goede effecten  te krijgen. Meditatie kan juist heel eenvoudig worden gemaakt! Hoe vaker je het doet, hoe gemakkelijker het wordt. Alhoewel het misschien onmogelijk lijkt om je geest leeg te maken, vooral als er veel gaande is in je leven, als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je je in vrijwel elke situatie opladen. Focussen is niet zo moeilijk als het klinkt. Er zijn geen moeilijke yogaposes voor nodig.

Dus als je geest leegmaken en je leven verbeteren klinkt als iets wat je zou willen doen, dan ben je op de juiste plaats. Dus, laten we beginnen!

 

Beginnen met mediteren en beter omgaan met druk

 

Beginnen met mediteren is een zeer populair onderwerp geworden en met reden. Iedereen voelt de druk om te slagen en het geweldig te doen in hun leven. De druk kan echter ook leiden tot een gevoel van moedeloosheid, depressie, burn-outs, teveel stress enz…
We steken zoveel energie in het creëren van ons beste leven dat, ironisch genoeg, we gemakkelijk het belangrijkste deel daarvan uit het oog verliezen; namelijk onszelf!
Door de tijd te nemen om over meditatie te leren en het een deel van ons leven te laten zijn, kunnen we beginnen om onze gedachten in meer productieve patronen te leiden. We kunnen hierdoor  onszelf terug opladen met positivisme. Dit is wat we nodig hebben als het leven een beetje teveel wordt of tegenzit.

 

Mediteren als onderdeel van een gezonde levensstijl

 

Meditatie is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl. Veel succesvolle mensen zweren bij de effecten ervan. Het kan ons helpen om onze hersenen volledig om te vormen van destructieve en negatieve gedachten. Onze gedachten leiden naar het zien van de positieve mogelijkheden. Beseffen dat we onze eigen geestelijke gezondheid op de eerste plaats zetten kan een enorme opluchting zijn. In plaats van ons bezig te houden met negativisme, kunnen we een time-out nemen. Onszelf opnieuw focussen om te garanderen dat, wat er ook op ons afkomt. we in staat zijn te komen waar we willen zijn.

 

 

De geschiedenis van mediteren

 

Meditatie is een oud gebruik dat ver teruggaat in de tijd. Zoals veel dingen geestelijk van aard, kan het worden teruggevoerd naar het oude India, waar hun geneeskunst werd samengevat in teksten die bekend staan als de Veda’s. Deze spirituele boeken waren bedoeld om de grote massa te leren over verlichting en manieren van leven die kunnen leiden tot een groter begrip van jezelf en de wereld om je heen.
Ze waren bedoeld om wijsheid bij te brengen. Iedereen aan te moedigen hun leven te leiden op een vreedzame manier, die niet alleen goed is voor henzelf, maar voor de hele samenleving.

Deze oude kunst kan worden teruggevoerd tot 1500 voor Christus en dit voor zover het geschreven bewijs gaat. Het had zijn oorsprong in een systeem van onderwijs, waar studenten hun leraren volgden. Meestal was dit op geïsoleerde plaatsen in de volle natuur. Ze werden hier opgeleid in de kunst van het mediteren.

Het was een zeer belangrijke spirituele praktijk, toen en nu nog steeds.  Het is verbonden met de boeddhistische leer. Indiase goeroes en hun studenten bestudeerden en beoefenden deze kunst van het zuiveren van de geest. Ze gaven deze kennis in een later stadium ook door aan de omringende landen.

 

Mediteren veroverde alle culturen en religies

 

Meditatie werd ongelooflijk belangrijk geacht en over de hele wereld onderwezen. Het bracht vele positieve resultaten in het dagelijks leven. Het is een praktijk die zo heilzaam is gebleken dat het duizenden jaren heeft overleefd en is doorgegeven van cultuur tot cultuur.

Het is opgenomen in verschillende religies. Het  blijft een bron van vrede en begrip, zelfs in de moderne tijd. Moderne goeroes geven over de hele wereld meditatielessen. Het mooie is dat er verschillende manieren zijn waarop je kunt mediteren. Wanneer de ene manier niet werkt voor jou, dan kun je een andere manier bekijken en zien of dat wel werkt. Sommige mensen mediteren in pure stilte, anderen met. rustige muziek en kaarslicht. Sommige mensen geven misschien de voorkeur aan een geleide meditatie, waarbij iemand hen helpt hun gedachten te richten in een richting die voor hen het meest gunstig is.  Anderen kiezen er misschien voor om bepaalde gedachten of intenties in hun gedachten te houden, zodat ze die energieën kunnen aantrekken. Dit doen ze bijna onbewust.

Hoe je ook kiest voor meditatie, de implicatie is duidelijk dat het een praktijk is die werkt. en al héél lang meegaat. Deze kunst is duizenden jaren oud, en indien goed toegepast, kan het echt de manier veranderen waarop je naar jezelf en de situaties in je leven kijkt. Er is een reden waarom het zo lang heeft overleefd. Die reden is dat het ongelooflijk effectief is. Als dat niet zo was, zou het nu uitgestorven zijn. Ben je klaar om de basis van meditatie te leren? Ben je klaar om te beginnen met mediteren?

 

 

De voordelen van beginnen met mediteren

 

Als je niet helemaal overtuigd bent dat beginnen met mediteren voor jou de juiste weg is, dan is dat prima. Misschien wil je niet onmiddellijk op de kar springen maar ben je wel nieuwsgierig naar het wetenschappelijk bewijs.  Daar is voldoende dat aantoont dat meditatie vele voordelen biedt.

Studies hebben aangetoond dat beginnen met mediteren niet alleen kan helpen om stress en angst symptomen te verminderen. Het helpt bij mensen met angststoornissen en er is zelfs verband tussen meditatie en een lagere bloeddruk. Andere wetenschappelijk bewezen voordelen van meditatie zijn een gezondere slaap en zelfs een beter geheugen.

Als u lijdt aan chronische pijnklachten, of pijn in het algemeen, is aangetoond dat meditatie helpt deze te beheersen en de kwaliteit van leven te verbeteren.

Bovendien hebben mensen die mediteren minder last van een laag zelfbeeld. Ze hebben meer inzicht in zichzelf, wat hen helpt hun leven op een productieve manier te structureren. Mediteren helpt hen keuzes te maken die hen en hun doelen echt ten goede komen.

Meditatie kan je helpen om je gedachten en emoties op een gezonde en constructieve manier te beheersen. Als je merkt dat je het vaak moeilijk hebt met alles om je heen, is meditatie een geweldige manier om die stressvolle gevoelens los te laten. Neem de tijd  om op te laden en jezelf weer op de rails te krijgen.

 

 

Begin met mediteren om jezelf opnieuw te programmeren naar meer positivisme

 

Beginnen met mediteren is een geweldige manier om je te helpen de loop van je denken te veranderen. Het kan helpen jezelf te herprogrammeren.  Meer mindful te leven en gericht op positieve veranderingen in plaats van negatieve.

Iedereen kan een time-out nemen en zich richten op het licht in je leven in plaats van de duisternis. Dat doen heeft veel wetenschappelijke voordelen die je zullen helpen
om vooruit te blijven gaan. Ook in die  momenten dat achteruitgang voelt als een makkelijkere keuze.

We hebben de kracht om het leven te creëren dat we voor onszelf willen. Er is niets belangrijker dan uit te zoeken wat we moeten doen om onze doelen te bereiken. Om rust in onze geest, lichaam en ziel te behouden.

Laat je niet overtuigen door de woorden in dit artikel maar overweeg in plaats daarvan het zelf toe te passen! Als je nieuwsgierig bent naar de manieren waarop je meditatie kunt gebruiken voor je persoonlijke vooruitgang, lees dan de volgende hoofdstukken. Deze geven inzicht  in de verschillende soorten meditaties die je kunt gebruiken om de bal aan het rollen te krijgen, zodat je je leven kunt verbeteren.

 

Beginnen met mediteren om verslavingen te voorkomen

 

Vanwege de stressvolle manier waarop we leven, wenden veel mensen zich tot negatieve mechanismen om met die stress om te kunnen gaan. Het kan heel gemakkelijk zijn om toegang te krijgen tot dingen die beweren onze stress te verlichten. Dit zijn vaak verslavende en destructieve middelen. Veel mensen grijpen inderdaad naar deze dingen als ontsnapping aan het reële. Het is jammer dat voor velen verslaving zo snel om de hoek komt kijken, zelfs als die verslaving zoiets onschuldigs is als een verslaving aan ongezond voedsel.

 

Is beginnen met mediteren het hulpmiddel bij verslaving?

 

Maar beginnen met mediteren kan een beter mechanisme zijn. Als je weet dat jij of iemand die je liefhebt een verslaving heeft, is het wetenschappelijk bewezen dat meditatie helpt om de aandacht van het negatieve te verleggen naar het positieve.

Verslaving kan moeilijk zijn om alleen of zonder hulpmiddelen door te komen.  Het gebruik van meditatie als een middel voor herstel is een geweldig hulpmiddel. Het kan je helpen naar binnen te kijken, jezelf verantwoordelijk te houden voor je acties. Beginnen met mediteren kan je inzicht geven in waarom je handelt zoals je doet. Het kan de vinger leggen op de triggers die je doen grijpen naar je verslaving. Je voorzien van een gezonde uitlaatklep voor je stress en angst. Dit zal helpen om je verfrist en vernieuwd te voelen met een betere kijk op het leven. Je toevlucht te nemen tot negatieve strategieën, zoals één of andere destructieve verslaving, kan door meditatie verholpen worden.

Het is misschien niet de perfecte oplossing of het enige wat het mogelijk maakt om te stoppen met je verslaving of om je leven beter te maken. Het is zeker iets dat je in je voordeel kunt gebruike. Het  kan je helpen inzicht te krijgen in jezelf en je gedrag zodat je de negatieve patronen kunt doorbreken en vervangen door positieve patronen.

 

 

Mentaal welzijn

 

 

Inzichten door te beginnen met mediteren

 

Door te mediteren, krijgen we het inzicht dat we nodig hebben om onze zwakheden om te zetten in sterke punten. Ieder van ons kan verbetering gebruiken in een of andere vorm.
Meditatie maakt zelfverbetering makkelijk en inzichtelijk, in plaats van moeilijk en moeizaam. We zullen nog steeds het werk moeten doen om een betere situatie voor onszelf te creëren, maar met meditatie als instrument aan onze zijde, is introspectie gemakkelijker dan ooit. We kunnen beginnen aan een positievere reis in plaats van overspoeld te worden door negatieve input.

Hoe je meditatie ook gebruikt, de voordelen zijn eindeloos. We kunnen ons afzonderen van de hectische buitenwereld en ons richten op de dingen die er echt toe doen. We kunnen beginnen met het opbouwen van een relatie met onszelf . We kunnen leren van onszelf te houden en onszelf te omarmen, ook al zien we dat we tekortkomingen hebben.

We kunnen die gebreken eerlijk erkennen en verder gaan met het vinden van manieren om ze te versterken. We kunnen leren van fouten en pijnlijke situaties objectief bekijken, zodat. we in staat zijn productiever door te gaan in plaats van verder te gaan met pijn en depressie.

 

Mediteren is een gratis medicijn

 

Meditatie is het medicijn dat zovelen van ons ontberen. Maar het is een medicijn dat gratis is en één die we onmiddellijk kunnen gebruiken en één die ons kan weghouden van de medischemallemolen.

Dus aarzel niet. Neem meditatie op in je dagelijks leven. Je kunt mu met meditatie beginnen.
Wanneer je besluit om aan je reis te beginnen, weet dan dat je het voor de best mogelijke redenen doet. Het verbeteren van je eigen leven en het leven van iedereen om je heen.
Je gaat ook anderen beïnvloeden met positieve energie, wat voor een mooiere, rustigere en een vredige omgeving zal zorgen.

 

 

Conclusie van beginnen met mediteren

 

Meditatie heeft iedereen iets te bieden. Ieder van ons heeft wel eens problemen waardoor we de behoefte voelen om weg te stappen van obsessieve gedachten of weg willen van de stressvolle zintuiglijke input om ons heen. We willen ons dan meer naar binnen richten en een vredige ruimte voor onszelf creëren waar we rustiger kunnen gedijen.

Met de kracht van meditatie aan onze kant, is het makkelijker dan ooit om plannen en doelen te bekijken en redelijke richtlijnen voor onszelf op te stellen, doelen waar we echt in kunnen slagen.

Hoewel het in het begin moeilijk kan lijken om te beginnen met mediteren, zijn er verschillende tips en trucs, zoals hiervoor uiteengezet, die je kunnen helpen die twijfels te overwinnen en echt de voordelen van beginnen met mediteren te vinden.

Ieder van ons is anders en vindt antwoorden op verschillende manieren, maar we zijn allemaal mensen die een flinke dosis sereniteit nodig hebben om echte vrede en geluk te vinden. Wanneer onze innerlijke wereld vol conflicten, onrust en stress is, of we nemen teveel hooi op onze schouders en dit zonder de tijd te nemen om op te laden, kan het leven moeilijk worden. Dit is de moment dat de voordelen van meditatie echt kunnen schijnen. Als dingen moeilijk beginnen te worden of we hebben een plan of doel dat we
willen bereiken, maar we lopen tegen een muur, is het belangrijk om ons emotioneel los te maken van de situatie en deze van een afstand te observeren, zodat we de meest effectieve weg voorwaarts kunnen vinden.

 

(43)