zwangerschapsdiabetes

Zwangerschapsdiabetes: kan je het voorkomen?

Zwangerschapsdiabetes is een vorm van diabetes die kan optreden tijdens de zwangerschap. Het is niet altijd mogelijk om het te voorkomen, maar een zwangere vrouw kan wel stappen ondernemen om haar risico te verkleinen.

Zwangerschapsdiabetes kan negatieve gevolgen hebben voor zowel de vrouw als de foetus.

Mogelijke gevolgen zijn onder meer:

  • een verhoging van de bloeddruk van de vrouw
  • een hoger risico op zwangerschapsvergiftiging
  • een verhoogd risico voor de vrouw om later diabetes type 2 te ontwikkelen
  • een hoog geboortegewicht van de baby
  • vroeggeboorte
  • lage bloedsuikerspiegel van de baby bij de geboorte

Lees verder voor tips over hoe je zwangerschapsdiabetes kunt voorkomen. We behandelen ook risicofactoren en vroege tekenen en symptomen.


Preventie van zwangerschapsdiabetes

Hoewel zwangerschapsdiabetes niet altijd te voorkomen is, kunnen vrouwen wel een aantal stappen ondernemen om hun kans op het ontwikkelen ervan te verkleinen.

Ga met een gezond gewicht de zwangerschap in

Regelmatige lichaamsbeweging is belangrijk voor een gezonde zwangerschap.
Een vrouw die zwanger wil worden, moet keuzes maken in haar levensstijl die haar kunnen helpen een gezond gewicht te bereiken en te behouden voordat ze zwanger wordt.

De auteurs van een studie uit 2018 keken naar 10 jaar gegevens over zwangerschapsdiabetes en concludeerden dat overgewicht een significante risicofactor was.

Ander onderzoek bevestigt dat het hebben van een BMI hoger dan 25 de kans van een vrouw op het ontwikkelen van zwangerschapsdiabetes verhoogt. De onderzoekers merkten echter ook op dat het veranderen van het dieet het risico verminderde.

Mensen die willen afvallen kunnen stappen ondernemen om hun dieet aan te passen, zoals:

  • kleinere porties afmeten
  • het vermijden van verpakte voeding en “junk food
  • snoep vervangen door fruit
  • meer magere eiwitten eten, zoals vis en tofu, om langer vol te blijven
  • de inname van vezels verhogen door veel groenten en volle granen te eten
  • sappen, koffiedranken met veel zuivel en frisdrank vervangen door kruidenthee, zwarte koffie of bruisend water met schijfjes citroen of limoen

Bewegen

Lichaamsbeweging is een essentieel onderdeel van het behouden van een gezond gewicht. Zowel voor als tijdens de zwangerschap kan lichaamsbeweging zwangerschapsdiabetes helpen voorkomen. Lichaamsbeweging helpt het lichaam gevoeliger te worden voor de insuline die de alvleesklier aanmaakt en die helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren.

Het is een goed idee om te beginnen met bewegen voordat u zwanger wordt, zelfs als dat betekent dat u uw levensstijl op lange termijn eenvoudig moet aanpassen.

Voor mensen met een zittende levensstijl zijn er stappen die kunnen helpen:

  • naar het werk lopen of fietsen
  • verder weg van de bestemming parkeren en de rest van de weg lopen
  • de trap nemen
  • actieve vrijetijdsbesteding, zoals wandelen, tuinieren of buiten spelen met kinderen
  • yoga proberen, bij voorkeur een les speciaal voor zwangere vrouwen of beginners
  • weinig belastende oefeningen doen, zoals zwemmen
  • lid worden van een hardloopclub om gemotiveerd te blijven
  • Iedereen die zwangerschapsdiabetes wil voorkomen, moet proberen om op 4-5 dagen van de week ongeveer 30 minuten matig intensief te bewegen. Matige-intensiteit oefening moet ervoor zorgen dat iemand gaat zweten.

Goede cardio-opties zijn fietsen, wandelen, zwemmen en het gebruik van een elliptische machine.

Zwangere vrouwen moeten echter met hun arts overleggen welke oefeningen ze veilig kunnen doen in elke fase van de zwangerschap.

gezondere levensstijl

Eet goed tijdens de zwangerschap

Het eten van volle granen en niet-zetmeelrijke groenten kan het risico op zwangerschapsdiabetes helpen verminderen.
Tijdens de zwangerschap kunnen ochtendmisselijkheid, hunkeren naar voedsel en voedselafwijkingen het moeilijk maken om voedzaam te eten.

Goed eten kan echter zwangerschapsdiabetes helpen voorkomen en ervoor zorgen dat een vrouw tijdens elk trimester slechts een gezonde hoeveelheid gewicht aankomt.

Gezonde voedingskeuzes omvatten:

  • magere eiwitten, zoals bonen, vis, tofu en wit gevogelte
  • gezonde vetten uit noten, olijfolie, kokosolie en andere plantaardige vetbronnen
  • volle granen, zoals zilvervliesrijst, bruine pasta, havermout en donker brood
  • magere zuivelproducten, zoals yoghurt
  • niet-zetmeelrijke groenten
  • fruit

Het is het beste om te vermijden:

  • bewerkte voedingsmiddelen
  • suikerhoudende dranken, waaronder in de winkel gekochte koffiedranken, energiedranken, sappen en frisdranken
  • extra of toegevoegde suiker

Ga regelmatig naar de gynaecoloog

Een vrouw moet tijdens de zwangerschap regelmatig naar de gynaecoloog voor een routinebehandeling. Tijdens deze bezoeken zal de arts vragen stellen over de zwangerschap en eventuele nieuwe symptomen.

Hij zal ook het bekken onderzoeken en een echografie maken om de foetus in ontwikkeling te bekijken. Een arts kan enkele van de vroege tekenen van zwangerschapsdiabetes herkennen en suggesties doen om deze te helpen voorkomen.

Tussen 24 en 28 weken wordt bij een zwangere vrouw zwangerschapsdiabetes vastgesteld. Als de uitslag positief is voor zwangerschapsdiabetes, zal de arts met de vrouw bespreken hoe verdere complicaties kunnen worden voorkomen.

Risicofactoren voor zwangerschapsdiabetes

Er zijn verschillende primaire risicofactoren voor het ontwikkelen van zwangerschapsdiabetes, waaronder:

  • overgewicht of obesitas
  • het hebben gehad van zwangerschapsdiabetes in een eerdere zwangerschap
  • een naast familielid hebben met type 2 diabetes

Vroege tekenen en symptomen van zwangerschapsdiabetes

Extreme dorst is een mogelijk symptoom van zwangerschapsdiabetes in een vroeg stadium.
Veel vrouwen met zwangerschapsdiabetes ervaren geen significante symptomen. De symptomen kunnen ook moeilijk te onderscheiden zijn van de symptomen die het gevolg zijn van normale veranderingen tijdens de zwangerschap.

Mogelijke vroege tekenen en symptomen van zwangerschapsdiabetes zijn:

  • extreme dorst
  • vermoeidheid
  • frequent urineren van grote hoeveelheden
  • suiker in de urine
  • talrijke blaas-, vaginale of huidinfecties
  • wazig zicht
  • misselijkheid

Wanneer naar de dokter?

Het is meestal mogelijk om zwangerschapsdiabetes te bespreken tijdens een reguliere afspraak tijdens de zwangerschap.

Maar iedereen die veranderingen in de symptomen of andere complicaties ervaart, moet zo snel mogelijk met een arts of een andere gezondheidswerker spreken.

Een arts kan de betrokkene vragen stellen over zijn of haar symptomen en bepalen of verdere tests nodig zijn.

Samenvatting van zwangerschapsdiabetes

Het is niet altijd mogelijk zwangerschapsdiabetes te voorkomen. Bepaalde risicofactoren maken de kans groter dat een vrouw zwangerschapsdiabetes ontwikkelt tijdens de zwangerschap.

Een gezond gewicht voor en na de conceptie, een goede voeding en regelmatige lichaamsbeweging tijdens de zwangerschap kunnen echter allemaal het risico verminderen.

Iedereen die vreest dat hij of zij zwangerschapsdiabetes heeft of een hoger risico daarop loopt, moet dit bij de volgende zwangerschapscontrole met de arts bespreken.

Lees ook ons blog: zwangerschap-alles-wat-u-kunt-verwachten

(96)