kinderen hekel sport

Heeft uw kind een hekel aan sport?

Heeft je kind ronduit aangekondigd: “Ik heb een hekel aan sport?” Of misschien heb je een kind dat ooit van atletische activiteiten genoot, maar er geleidelijk aan een hekel aan is gaan krijgen. Misschien heeft je tiener plotseling een sport afgezworen die ze vroeger leuk vond.

Wat de omstandigheden ook zijn, het is belangrijk dat je je kind helpt weer (of voor het eerst) plezier in sport te krijgen, want sport en lichaamsbeweging zijn essentieel voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid.

NIEUW : Gummies vitamine D3 voor kinderen vanaf 4 jaar :
Helpt botten, tanden en spieren gezond te houden en ondersteunt het immuunsysteem!

Zoek uit waarom je kind een hekel heeft aan sport

Kijk door observatie, gesprekken met andere volwassenen (zoals verzorgers, leerkrachten en coaches) en gesprekken met je kind of je kunt achterhalen waarom hij een hekel aan sport heeft. Heeft hij er altijd zo over gedacht, of is hij pas onlangs van gedachten veranderd?

  • Is je kind gefrustreerd door een gebrek aan vaardigheden, bekwaamheid of vooruitgang?
  • Wordt je kind gepest door een teamgenoot?
  • Voelt je kind te veel druk om te slagen of op een hoog niveau te concurreren?
  • Is zijn/haar coach oneerlijk of te competitief?
  • Je kind is nog op zoek naar een sport die hij/zij leuk vindt?
  • Is je kind zelfbewust over zijn gewicht, lichaam, of prestaties?
  • Heeft je kind een lichamelijke aandoening die pijn of ongemak veroorzaakt?

Voor bijna elk van deze vragen is er een manier om het probleem te beheersen, te verminderen of zelfs op te lossen.

Bekijk hier de mogelijkheden van de nieuwe innovatieve fitnesstrampoline met step

Een kind aanmoedigen dat een hekel heeft aan sport

Als je eenmaal een idee hebt van het onderliggende probleem, kun je eraan werken om het aan te pakken. Als uw kind ongelukkig is met de sport die hij/zij momenteel beoefent, kunt u hem/haar helpen iets te vinden dat beter bij je kind past.
Misschien een individuele sport in plaats van een teamsport, of omgekeerd. Moedig je kind aan om verschillende dingen te blijven proberen; dat is de beste manier om een winnaar te vinden. Als je kind de sport die het beoefent leuk vindt, maar haar coach of teamgenoten niet, of als je kind te veel druk voelt om te winnen, is het misschien een idee om over te stappen. Overstappen naar een meer informele recreatieliga of club, of gewoon een korte pauze nemen om op adem te komen.

Als u vermoedt dat pesterijen door een teamgenoot de oorzaak zijn van een plotselinge afkeer van sport, aarzel dan niet om in actie te komen. Praat met de coach van uw kind over de situatie. Als de situatie niet snel en naar tevredenheid wordt opgelost, ga dan naar het bestuur en haal uw kind zo nodig uit het team. Zijn emotionele gezondheid is belangrijker dan het seizoen afmaken.

Wat ouders kunnen doen als hun kind wil stoppen met sporten

Als uw kind klaagt over pijn of ongemak tijdens of na het sporten, of als u symptomen hebt waargenomen zoals ademhalingsproblemen, laat uw kind dan onderzoeken door uw huisarts. Misschien heeft je kind een niet vastgestelde blessure of een aandoening, zoals astma, waardoor het moeilijk voor haar/hem is om te sporten.2 (Moeilijk, maar niet onmogelijk; uw arts kan u helpen met behandelingen of therapieën om uw kind weer plezier in het sporten te laten krijgen).

Als je te maken hebt met een kind dat gefrustreerd of teleurgesteld is over zijn eigen vaardigheden of capaciteiten, heb je een paar opties. Ten eerste, leef je in zijn gevoelens in plaats van ze te minimaliseren. Denk dan na over manieren om te helpen. Heeft hij meer begeleiding nodig, of oefening thuis, of ander materiaal? Hebben ze vaardigheden nodig om intimiderende situaties het hoofd te bieden? Zou je kind meer geschikt zijn voor een andere speelstijl (bijvoorbeeld afstandlopen vs. sprinten) of zelfs een andere sport?

Bekijk hier de mogelijkheden van de nieuwe innovatieve fitnesstrampoline met step

Vooral in de puberteit kunnen zowel jongens als meisjes zich zelfbewust voelen over hun lichaam.

Het lijkt misschien contra-intuïtief, maar lichaamsbeweging kan hier juist bij helpen, dus blijf positief bekrachtigen en zoek naar andere manieren om lichaamsbeweging bij je tiener aan te moedigen.

Onthoud in elk geval dat het winnen van wedstrijden en competities of zelfs het spelen in een team niet het einddoel zijn. Uw kind helpen om lichaamsbeweging te vinden die ze leuk vindt en volhoudt, is dat wel.

Lees ook ons blog : hoe-kalm-te-blijven-als-je-kind-je-gek-maakt

(8)