gezonde kazen,

Wat zijn gezonde kazen?

Sommige kazen zijn gezonder dan andere.
Het is dan ook belangrijk om op zoek te gaan naar de meer gezonde kazen.

Kaas is een zuivelproduct dat wordt gemaakt van melk en melkproducten. Het heeft een breed scala aan smaken en texturen en is een hoofdvoedsel in veel culturen.

Kaas kan het product zijn van de melk van koeien, schapen, geiten, buffels, en andere dieren.

In dit artikel staan acht gezonde kazen en de kazen die je beter kunt vermijden als je op zoek bent naar een gezonde optie.
Het geeft de voedingswaarde gegevens op basis van 21 g porties, dat is ongeveer 1 middelgrote plak of portie.

Mozzarella, één van de meer gezonde kazen.

Mozzarella is een zachte kaas die voor het eerst werd gemaakt in Italië. Hij wordt meestal gemaakt van buffel- of koemelk.

Mozzarella is relatief laag in vet en calorieën. Dit maakt het een van de meer gezonde kazen in vergelijking met andere.

per 21 gram :

Energie 62,6 kcal
Eiwit 4,98 g
Koolhydraten 0,932 g
Vet 4,28 g
Natrium 147 milligram (mg)
Calcium 146 mg

Mozzarella bevat probiotica zoals de bacteriën Lactobacillus casei en Lactobacillus fermentum.

Zoals een studie uit 2019 onthulde, is Lactobacillus fermentum geweldig voor het immuunsysteem van een persoon, kan het infecties van de bovenste luchtwegen voorkomen en kan het het cholesterolgehalte in het bloed van een persoon verlagen.

Zoek, vind en vergelijk hier alle probiotica online

Cheddar, een kaas met veel gezondheidsvoordelen

Cheddar is een halfharde kaas die oorspronkelijk uit Engeland komt. Hij wordt gemaakt van koemelk.

Cheddar bevat meer vet, calorieën en natrium dan andere kazen. Het vitaminegehalte kan echter veel gezondheidsvoordelen opleveren .

per 21 g :

Energie 85,7 kcal
Eiwit 4,89 g
Koolhydraten 0,512 g
Vet 7,14 g
Natrium 137 mg
Calcium 148 mg

Cheddar is rijk aan vitamine K, vooral in volvette vorm.

Volgens een review uit 2015 hebben studies aangetoond dat 5 mg vitamine K per dag de kans op botbreuken bij vrouwen met 50% kan verminderen, en hun kankerrisico met 75%.

Vitamine K is ook goed voor de gezondheid van het hart, omdat vitamine K2 verkalking in de slagaders kan voorkomen of omkeren.

Ricotta, een van de gezonde kazen.

Ricotta is een zachte Italiaanse kaas die wordt gemaakt van wei in melkresten die overblijven na de productie van andere kazen.

Ricotta kaas bevat veel minder calorieën en vet dan andere kazen en maakt dat we het kunnen plaatsen onder de gezonde kazen.

per 21 g :

Energie 31,08 kcal
Eiwit 2 g
Koolhydraten 1,26 g
Vet 1,98 g
Natrium 21,42 mg
Calcium 52,08 mg

Ricotta wordt gemaakt van wei-eiwit, dat het cholesterolgehalte aanzienlijk kan verlagen, waaronder het schadelijke LDL-cholesterol, volgens een onderzoek uit 2020.

Wei-eiwit kan ook antikanker effecten hebben, volgens een studie uit 2014. Alfa-lactalbumine is een wei-eiwit dat in melk wordt aangetroffen en waarvan is vastgesteld dat het selectief kankercellen aanpakt en doodt.

Geitenkaas en gezonde kazen

Geitenkaas wordt gemaakt van geitenmelk. Het heeft een pittige smaak en een zachte textuur.

Een portie geitenkaas van 21 gram bevat weinig calorieën, maar relatief veel vet in vergelijking met andere kazen.

per 21 g :

Energie 76,4 kcal
Eiwit 4,53 g
Koolhydraten 0,025 g
Vet 6,27 g
Natrium 87,2 mg
Calcium 62,6 mg

Volgens een studie uit 2017 voorzien de oligosacchariden in geitenmelk de maag van gunstige bacteriën om het lichaam te helpen beschermen tegen ziekten.

Het is ook een rijke bron van vitamine A, die de ogen gezond houdt en het zicht bij weinig licht bevordert.

Feta en gezonde kazen

Feta is een Griekse kaas gemaakt van schapenmelk.

Hoewel feta meer natrium bevat dan andere kazen, bevat het minder calorieën.

per 21 g

Energie 55,6 kcal
Eiwit 2,98 g
Koolhydraten 0,815 g
Vet 4,51 g
Natrium 239 mg
Calcium 104 mg

Feta is een zeer voedzame kaas, met 100 g die 337 mg fosfor levert, dat is de helft van de dagelijkse aanbeveling van 700 mg voor volwassenen van beide geslachten.

Fosfor en calcium zijn beide belangrijk voor de gezondheid van botten en tanden.

Zwitserse kaas

Zwitserse kaas komt uit Zwitserland. Het wordt gemaakt van koemelk. Gasbellen, geproduceerd door bacteriën die melk in kaas helpen veranderen, vormen zich over de hele kaas en creëren de karakteristieke gaten.

Zwitserse kaas bevat relatief weinig vet en natrium.

per 21 g :

Energie 82,5 kcal
Eiwit 5,67 g
Koolhydraten 0,302 g
Vet 6,51 g
Natrium 38,8 mg
Calcium 187 mg

Zwitserse kaas is een goede bron van eiwitten. Eiwit is belangrijk voor de gezondheid van spieren en botten.

Zwitserse kaas bevat ook Lactobacillus helveticus, een soort melkzuurbacterie. Lactobacillus helveticus heeft ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen, die ziekten kunnen voorkomen en vermoeidheid en spierschade kunnen verminderen.

Blauwe kaas

Blauwe kaas wordt gemaakt van Penicillum schimmelculturen. Het heeft een sterke smaak en geur en er lopen blauwe aderen doorheen.

Volgens de National Health Service mag een persoon slechts 2,4 g natrium per dag consumeren, wat gelijk staat aan ongeveer 1 theelepel. Blauwe kaas bevat veel natrium, wat kan bijdragen aan een hoge bloeddruk en hartaandoeningen.

per 21 g :

Energie 74,1 kcal
Eiwit 4,49 g
Koolhydraten 0,491 g
Vet 6,04 g
Natrium 241 mg
Calcium 111 mg

Blauwe kaas is rijk aan calcium, met slechts één plakje dat 11% levert van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid voor een volwassene tussen 19 en 50 jaar.

Calcium staat erom bekend dat het de botten gezond houdt en de botten sterker maakt naarmate iemand ouder wordt. Het helpt ook de bloedstolling normaal te houden.

Lees hier meer over calcium.

Cottage cheese, een van de gezonde kazen, zeer laag in calorieën en vet

Cottage cheese is een verse kaas met een milde smaak en een romige textuur. Het wordt gemaakt van gestremde koemelk.

Cottage cheese is zeer laag in calorieën en vet.

per 21 g :

Energie 17,64 kcal
Eiwit 2,3 g
Koolhydraten 0,91 g
Vet 0,48 g
Natrium 67,41 mg
Calcium 21,63 mg

Cottage cheese is rijk aan vitamine B-12. Vitamine B-12 helpt de zenuw- en bloedcellen gezond te houden.

Voldoende vitamine B-12 innemen kan ook helpen megaloblastaire anemie te voorkomen, waardoor mensen zich moe en zwak voelen.

Leer hier meer over vitamine B-12.

Andere eigenschappen van gezonde kazen

Laag in zout:

De volgende kazen zijn laag in zout::

Zwitserse kaas
cottage cheese
ricotta

Hoog in calcium:

De volgende kaassoorten zijn hoog in calcium:

blauwe kaas
Zwitserse kaas
feta
mozzarella

Rijk aan proteïnen:

De volgende kazen bevatten veel eiwitten:

cottage cheese
blauwe kaas
Zwitserse kaas
geitenkaas
mozzarella

Voor de darmgezondheid:

De volgende kazen bevatten probiotica:

mozzarella
cheddar
cottage cheese

Lactose-intolerantie:

Volgens een onderzoek uit 2019 kunnen sommige mensen met lactose-intolerantie kaas met weinig of geen lactose verdragen.

De volgende kazen bevatten weinig of geen lactose:

gouda
parmezaan
cheddar
Zwitserse kaas

Bij zwangerschap

Ongepasteuriseerde kazen zijn mogelijk niet veilig om te eten tijdens de zwangerschap, omdat zwangere mensen 10 keer meer kans hebben op listeriose, voedselvergiftiging door bacteriën die kunnen groeien in ongepasteuriseerde melk.

Hoewel zachte kazen zoals brie, camembert en feta vaak gepasteuriseerd zijn, is het belangrijk om het etiket te controleren om zeker te zijn.

De volgende kazen zijn goede opties voor een zwangere persoon:

cheddar
mozzarella
geitenkaas
cottage cheese
ricotta
halloumi

Te vermijden kazen

De volgende kaassoorten moet u vermijden als u uw vet- of natriuminname laag wilt houden:

halloumi
brie
camembert
parmezaan
mascarpone

Samenvatting

Er zijn duizenden verschillende soorten kaas en ze verschillen allemaal in hun voedingswaarde en gezondheidsvoordelen.

Sommige kaassoorten, zoals kwark, zijn heel gezond omdat ze weinig calorieën en vet bevatten, maar veel calcium. Andere bevatten veel natrium en moeten alleen in kleine hoeveelheden worden gegeten.

Als iemand bepaalde gezondheidsdoelen heeft en van kaas wil genieten als onderdeel van zijn dieet, moet hij de voedingswaarde onderzoeken van de kazen die hij lekker vindt om er zeker van te zijn dat ze geschikt zijn voor zijn dieet.

(16)