Matcha, groene thee

Matcha vs. groene thee: Wat is gezonder?

 

Wat is groene thee?
Wat is matcha?
Verschillen
Voordelen van groene thee
Voordelen van Matcha
Is het ene beter?
Samenvatting

Matcha en groene thee zijn beide afkomstig van de Camellia sinensis plant. Groene thee is verkrijgbaar in losse thee of in zakjes. Matcha is een fijn poeder van verpulverde groene theebladeren.

Elke vorm van thee kan zijn eigen voordelen voor het lichaam hebben, en sommige mensen geven de voorkeur aan de smaak of eigenschappen van de een boven die van de ander.

Wat is groene thee?

Groene thee is een vorm van thee van de Camellia sinensis plant. Dit is dezelfde plant die gebruikt wordt voor andere soorten thee.

Voor groene thee oogsten de fabrikanten de theebladeren en verhitten ze snel. Zo wordt voorkomen dat de blaadjes oxideren en bruin worden. Afhankelijk van de theesoort gebruiken ze verschillende methoden om de blaadjes te verwerken, zoals stomen, bakken in de pan of drogen in de zon.

Daarna worden de blaadjes gerold en gedroogd om hun definitieve vorm te verkrijgen. Door de theeblaadjes in heet water te laten weken, ontstaat de thee.

Groene thee heeft een aardse, grasachtige of plantaardige smaak. Wanneer de thee wordt gezet, laat hij een heldere, geelgroene tot lichtbruine vloeistof achter. Groene thee kan in de mond een licht samentrekkende smaak hebben.

Als de thee te lang wordt gebrouwen, ontstaat een donkerder brouwsel dat voor sommige mensen te bitter kan zijn.

Wat is matcha?

Matcha is een soort groene thee. De producenten gebruiken speciale teelt- en verwerkingstechnieken om van de Camellia sinensis bladeren matcha te maken.

Ze telen de theeplant in de schaduw tot de laatste weken van de oogst. Dit beschermt de plant tegen zonlicht en vertraagt de groei, waardoor de theebladeren hun specifieke kenmerken krijgen.

Na de oogst drogen de producenten de bladeren snel om oxidatie tot een minimum te beperken. Vervolgens verwijderen ze de steeltjes en nerven van de bladeren en malen ze het bladmateriaal tot een fijn, heldergroen poeder.

Door het poeder op te lossen in heet water ontstaat de thee. Van oudsher gebruikt men bamboe-gardes om klontjes poeder te verwijderen en de drank een consistent gevoel te geven. Met moderne gardes of elektrische melkopschuimers kunnen vergelijkbare resultaten worden bereikt.

Matcha heeft een levendige groene kleur. Afhankelijk van de bereidingswijze kan het licht schuimend zijn aan de bovenkant. Matcha heeft een grasachtige, aardse smaak, met zoete en bittere ondertonen.

Door melk of een zoetstof aan de bereiding toe te voegen, kan de smaak worden verzacht als iemand vindt dat de smaak te sterk is.

Verschillen tussen Matcha en groene thee

Matcha en groene thee zijn afkomstig van dezelfde plant als andere theesoorten. De belangrijkste verschillen zitten in het productieproces en de inhoud van het eindproduct.

Matcha doorloopt een zorgvuldiger groei- en extractieproces dan andere theesoorten. De producenten telen de meeste groene theesoorten niet in de schaduw en beschermen ze niet tegen oxidatie. Deze extra stappen helpen de variabelen in de productie onder controle te houden en geven matcha zijn unieke kenmerken en smaak.

Andere theesoorten kunnen na de oogst meerdere processen doorlopen, zoals verhitten, drogen en walsen. De precieze processen variëren naargelang van de soort groene thee.

Het eindproduct veroorzaakt verschillen in smaak tussen matcha en groene thee. Waar groene thee een lichte, verfrissende smaak heeft, is matcha rijker, met een sterkere, grassige smaak.

Aangezien de drank verpulverde theebladeren bevat, kunnen sommige mensen het beschouwen als een vorm van geconcentreerde groene thee.

Mensen kunnen genieten van deze smaken alleen of met een lichte zoetstof zoals honing.

De gedurfdheid van matcha maakt het populair in culinaire recepten en mensen die matcha drinken kunnen het toevoegen aan melk of een plantaardige melk om een matcha latte te maken in plaats van een koffie.

Het cafeïnegehalte varieert afhankelijk van de bereiding. Groene thee bevat ongeveer 11-25 milligram (mg) per gram (g) van cafeïne. Matcha bevat ongeveer 19-44 mg per gram cafeïne.

De theesoorten kunnen ook verschillende prijsniveaus hebben. Door de extra verwerking en speciale zorg is matcha duurder dan groene thee.

gezondere levensstijl
De missie van Oersterk is om mensen oersterk te maken. Door een gezonde leefstijl. Doe je mee?

Gezondheidsvoordelen van groene thee

In landen als China en Japan wordt groene thee al duizenden jaren medicinaal gebruikt.

Groene thee is een bron is van antioxidanten en mineralen zoals magnesium en mangaan.

De voordelen van groene thee en zijn bestanddelen kunnen zijn

  • verhoogde mentale alertheid
  • beter werkgeheugen
  • verlichting van hoofdpijn
  • bevordering van gewichtsverlies
  • verlichting van spijsverteringssymptomen

In een studie uit 2020 werd een verband gevonden tussen theeconsumptie en een verminderd risico op atherosclerose en hart- en vaatziekten.

Bovendien kan groene thee goed zijn voor de huid. Sommige onderzoeken suggereren dat antioxidanten cellulaire schade verminderen en fotoveroudering kunnen voorkomen, wat het schadelijke proces van zonlicht op de huidcellen is.

Er zijn ook steeds meer aanwijzingen dat groene thee het algehele lichaamssysteem versterkt door autofagie te induceren, wat de manier van het lichaam is om zich te ontdoen van oude of beschadigde cellen. Groene thee kan ook de effecten van stress verminderen en het lichaam helpen beschermen tegen neurodegeneratieve aandoeningen.

Gezondheidsvoordelen van matcha

Matcha heeft veel van de voordelen van groene thee.

Het groei-, oogst- en bereidingsproces kan de productie van bepaalde gezondheidsbevorderende bestanddelen stimuleren, waardoor het de beste geconcentreerde bron van deze bestanddelen kan zijn.

In het bijzonder kunnen deze processen het niveau van

  • cafeïne
  • theanine
  • chlorofyl
  • antioxidant catechinen

Epigallocatechin-3-gallate is de meest actieve en overvloedige antioxidant in groene thee, en het is in zijn hoogste concentraties in matcha.

Aangezien veel van de voordelen van groene thee voortkomen uit deze actieve antioxidanten, kan matcha een positief effect hebben op de lichamelijke en geestelijke gezondheid.

De voordelen van matcha kunnen zijn:

  • beter geheugen en cognitieve functie
  • verminderde oxidatieve stress
  • bestrijding van ontstekingen
  • verminderde fotoveroudering
  • verbeterde markers van metabolische gezondheid
  • versterkte bloedvaten in het hart
  • verminderde factoren van tumorgroei in de darm

Omdat bij matcha het hele blad wordt gebruikt, krijgen mensen wellicht een completere extractie van de bestanddelen in de thee.

Groei mee met ons naar een gezondere levensstijl

Is het ene beter voor u?

Groene thee en matcha hebben veel van dezelfde gezondheidsvoordelen.

Matcha kan grotere hoeveelheden van sommige stoffen bevatten. Bijvoorbeeld, het groeiproces van matcha in de schaduw kan het gehalte aan belangrijke bestanddelen, zoals l-theanine, chlorofyl en antioxidanten verhogen. Groene thee bevat deze stoffen nog steeds, maar matcha kan er meer van bevatten.

Tijdens het brouwproces worden gezonde bestanddelen en voedingsstoffen uit de theebladeren in het water geëxtraheerd. Het is echter mogelijk dat sommige voedingsstoffen en verbindingen in groene theebladeren tijdens het brouwen niet in het hete water terechtkomen.

Bij matcha consumeert de persoon de blaadjes zelf. Dit kan het niveau van de opgenomen voedingsstoffen verhogen. Hoeveel ze binnenkrijgen, hangt af van een aantal factoren, zoals de kwaliteit van de thee, de extractietijd en de hoeveelheid thee in het brouwsel.

Mensen die meer antioxidanten in hun thee willen, kunnen beter matcha gebruiken. Afhankelijk van de bereiding kan matcha meer antioxidanten bevatten dan standaard groene thee.

Meer is echter niet per se beter. Het consumeren van te veel antioxidanten kan een oxidatief effect hebben in het lichaam, waarbij de extra antioxidanten onstabiel worden of reageren met de cellen om hen heen.

Iemand die elke dag drie tot vier koppen groene thee drinkt, krijgt meer antioxidanten polyfenol binnen dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Samenvatting

Matcha en groene thee zijn beide vormen van groene thee. Door hun teelt- en bereidingswijze verschillen ze van elkaar, zowel in smaak als in de concentratie van sommige bestanddelen.

Groene thee op basis van gebrouwen theebladeren heeft een lichte, grasachtige smaak en voorziet het lichaam van een aantal vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Matcha is de verpulverde versie van groene theebladeren, en het bevat een sterkere concentratie van een aantal belangrijke voedingsstoffen en antioxidanten.

Sommige mensen geven de voorkeur aan de een of de ander vanwege smaakvoorkeuren of de bedoelde bereiding. Beide soorten thee hebben vergelijkbare gezondheidsvoordelen.

 

(16)